linuskarlsson Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Jag vet ju hur det gĂ„ till nĂ€r man dubbar för att fĂ„ ett starkare sĂ„ngspĂ„r. Hur gör man detta om man ska lĂ€gga pĂ„ en extrem auto-tune effekt? Kan man ha en auto-tune-enhet pĂ„ varje spĂ„r? Skulle det bli missljud dĂ„? Det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att jag spelade in 3 dubbar med samma melodi. Och sedan har jag ett spĂ„r med en annan melodi högre upp i tonregistret. Ska jag lĂ€gga ihop de 3 dubbarna med samma melodi till ett spĂ„r för att sedan lĂ€gga pĂ„ effekten och ha en auto-tune enhet speciellt till sĂ„ngspĂ„ret med annan melodi? Hoppas det inte blir för krĂ„ngligt đź / Linus
linuskarlsson Postat 23 februari 2010 TrÄdstartare Postat 23 februari 2010 Vi Àr 3 sÄngare, om alla 3 sjöng samma sak, skulle man kunna lÀgga chorus pÄ de som inte ska vara mest utstickande? och dra av lite viktiga frekvenser? Tycker nÀmligen det lÄter konstigt nÀr det spelar 2 auto-tune spÄr samtidigt.
Rabieshund Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Man kan inte ha fler maxade autotunespĂ„r samtidigt, det blir ju bara som att ha tvĂ„ synthar som spelar samma sak med ungefĂ€r samma ljud. Du kan ju testa chorusgrejen eller sĂ„ gör du sĂ„ att du har mycket autotune pĂ„ det viktigaste spĂ„ret och sen mindre autotune pĂ„ de tvĂ„ andra spĂ„ren sĂ„ att det Ă€ndĂ„ blir lite svĂ€ngningar i tonerna. Ăven om jag aldrig jobbar med 100% autotune sĂ„ brukar det bli bra nĂ€r jag gör sĂ„. Skulle tro att det kommer ge det bĂ€sta resultatet!
linuskarlsson Postat 24 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 24 februari 2010 (redigerat) Okej đ Jag mĂ€rkte det, nĂ€r jag hade flera auto-tune-spĂ„r samtidigt. Det blev precis som du sĂ€ger, som om man la 2 samma synthljud pĂ„ varandra. edit: gör det skillnad om jag dubbar 3 spĂ„r, panorerar 2 stycken Ă„t höger och vĂ€nster, sparar allt som ett ljudspĂ„r och sedan lĂ€gger autotune pĂ„ allt tillsammans? eller kan jag lika gĂ€rna skippa dubbningen? Redigerat 24 februari 2010 av Munkie
johle Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 (redigerat) PÄ mina senaste tvÄ "produktioner" har jag anvÀnt AutoTune, men subtilt. DÄ har jag haft 3-10 spÄr samtidigt, men INTE hÄrt AutoTunade, dÄ lÄter det bra/bÀttre. (En instans per spÄr alltsÄ.) Men som tidigare sagt, samma melodi hÄrt AutoTunade lÄter skumt. I stÀmmor kan det dock lÄta "coolt" à la Ke$ha - Tic Toc (sticket). Detta eftersom det blir som ett ackord. Redigerat 24 februari 2010 av johle
trancer Postat 25 februari 2010 Postat 25 februari 2010 Det funkar utmÀrkt att anvÀnda autotune till det ? VadÄ "inte anvÀnda 3 autotunade spÄr samtidigt" ? Grejen Àr att det kommer lÄta förjÀvligt om du lÀgger allt i mitten (mono) .. dÀremot om du gör Àkta dubbar, sÄ lÀgger du en i mitten och sen en vardera i L/R .. dÄ fÄr du dub+stereoeffekten, dÄ störs dom inte av varandra, men har du 3-4 sÄngspÄr i mitten sÄ kommer det bara lÄta grötigt och kan tom lÄta fasfel om det .
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.