Jump to content
Annons

gamla vs. nya 4003:or


I_SoLaTE

Recommended Posts

Hej.

Jag är ute efter en ny bas (eller nygammal, är less på min eagle mest...) och sneglar på Rickenbackers. Är det nån med erfarenhet inom ämnet som kan ge mig pointers angående nya 4003:or jämfört med äldre modeller? Har en splitter ny på g, som jag tänkte försöka få testa, men jag vet inte om jag ska satsa på att hitta en 70-80-talare. Vad skiljer årsmodellerna åt? Eller är det som med Gibson-gitarrer, det enstaka exemplaret man får fokusera på?

Tacksam för svar.

-Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv har jag en 4001 från 1976, som jag har haft i minst 25 år själv. Skitbra och lättspelad som få. 🙂

Det enda jag vet som kan vara vanskligt, är att Rickenbackerbasarna har ganska tunn hals, så man får vara vaksam på om halsen är krokig om man köper en begagnad... Vet inte om det gäller för 4003:orna också, men 4001 kan det absolut vara så med om man har otur.

Sedan kan så gamla begagnade ha uttorkade kondensatorer, så att de inte låter riktigt så bra som de ska - men det finns ju inte så mycket komponenter i dem, så det är enkelt att byta dem (ska göra det på min, när andan faller på - vilket år som helst... 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...