Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Vill bara berÀtta att vi nu slÀpper vÄr nya lÄt "Burn It To The Ground"!

Den kan laddas ner gratis frÄn vÄr nya sida Kobojsarna.se tillsammans med ett gÀng remixer frÄn Ali Payami, Joel Smiel och Junior, J.J och iTod.

LÄten Àr den första vi gör sedan vi bytte till ableton live och Àr till stor del gjord med de medföljande effekterna i Live.

Vad tycker ni dĂ„?🙂

(kÀnner nÄgon att de vill remixa den sÄ hör av er)

// Kobojsarna

Annons
Postat
Tjena!

Vill bara berÀtta att vi nu slÀpper vÄr nya lÄt "Burn It To The Ground"!

Den kan laddas ner gratis frÄn vÄr nya sida Kobojsarna.se tillsammans med ett gÀng remixer frÄn Ali Payami, Joel Smiel och Junior, J.J och iTod.

LÄten Àr den första vi gör sedan vi bytte till ableton live och Àr till stor del gjord med de medföljande effekterna i Live.

Vad tycker ni dĂ„?🙂

(kÀnner nÄgon att de vill remixa den sÄ hör av er)

// Kobojsarna

Kul!

Gav lÄten en kritisk lyssning precis och detta Àr mina tankar:

Introt Àr skönt och jag tÀnker direkt, hmm har killarna Àndrat genre och blivit lite mainstream poprock a la the states. KÀnner mig lite tom.

Sen kommer refrĂ€ngen som lyfter lĂ„ten, en klassisk refrĂ€ng med bra melodi som Ă€r lĂ€tt att nynna med i och en bra text som sĂ€tter sig. Början gör att jag tĂ€nker mycket pĂ„ Sunrise Avenue - Fairytale gone bad utan att kĂ€nnas som nĂ„gon ripoff. Hur lĂ€tt Ă€r det att inte pĂ„minna om nĂ„gon annan artist idag? 🙂

Och nu börjar det! Nu hugger det till och housesoundet tar över och jag tycker det Àr riktigt snyggt jobbat. VÀldigt skönt gung och det lÀr funka bra pÄ golvet. Det enda som jag tycker kÀnns som den svagaste punkten i lÄten Àr faktiskt sÄngen och soundet pÄ den. Inte alls skitigt och kÀnns alldeles för torrt för att passa. Delayet pÄ FIRE i refrÀngen funkar bra men sjÀlva sÄngen kÀnns vÀldigt tam i förhÄllande till lÄten som Àr ganska tuff i attityden. Hoppas att du förstÄr vad jag försöker att förklara ???

SÄngen som den Àr nu kÀnns betydligt mer blink182 Àn house.

I sin helhet en bra lÄt som kommer att fungera i radion helt klart. Lite tankar frÄn mig.

3 av 5 fĂ„r ni av mig 🙂

Jag Àr ocksÄ nyfiken pÄ varför ni gÄtt över till Live, frÄn Logic om jag minns rÀtt?

Postat

Kul med ordentlig input!! precis det man vill höra:)

Vi backade rĂ€tt rejĂ€lt pĂ„ skitigheten för vi tyckte det var för mycket men det fĂ„r vi strunta i nĂ€sta gĂ„ng dĂ„đŸ˜›

ja, det Ă€r vĂ€l mest jag som bytt till Live, har börjat störa mig pĂ„ Logic sedan v9. Allvarliga buggar som aldrig fixas, ostabilt och sĂ€llan strömlinjeformat. Nu efter jag lĂ€rt mig Live Ă„ngrar jag all tid jag lagt pĂ„ Logic. Öppnar jag Logic nu sĂ„ kĂ€nner jag mig helt lost, har glömt alla 8-9 kommando bara för zoomning i arrange.. live har 1 kommando liksom.

Kan Ă€ven tipsa er om en "Cribs"-film om studion under Media pĂ„ kobojsarna.se 😆

Postat (redigerat)

Tycker sÄngaren inte passar i verserna - smÄsurt och lite fel röstlÀge?

OsÀker pÄ introt om ni ska sikta pÄ radion.. tÀnkte först att det var skÀmt pÄ gÄng, fick lite den kÀnslan i öppningen. Kommentar?

EDIT: Roligt med Cribs! 😆

Redigerat av laxlaxlax
Postat
Tycker sÄngaren inte passar i verserna - smÄsurt och lite fel röstlÀge?

OsÀker pÄ introt om ni ska sikta pÄ radion.. tÀnkte först att det var skÀmt pÄ gÄng, fick lite den kÀnslan i öppningen. Kommentar?

Nja, kan vÀl inte direkt sÀga att vi siktar pÄ radio.. Och helt seriösa Àr vi vÀl ÀndÄ inte:)

NÄgra synpunkter pÄ produktion eller mix?

Postat
Nja, kan vÀl inte direkt sÀga att vi siktar pÄ radio.. Och helt seriösa Àr vi vÀl ÀndÄ inte:)

NÄgra synpunkter pÄ produktion eller mix?

TyvÀrr, lÄngt ovanför min nivÄ, bÀgge delar!

Postat
Kul med ordentlig input!! precis det man vill höra:)

Vi backade rĂ€tt rejĂ€lt pĂ„ skitigheten för vi tyckte det var för mycket men det fĂ„r vi strunta i nĂ€sta gĂ„ng dĂ„đŸ™‚

ja, det Ă€r vĂ€l mest jag som bytt till Live, har börjat störa mig pĂ„ Logic sedan v9. Allvarliga buggar som aldrig fixas, ostabilt och sĂ€llan strömlinjeformat. Nu efter jag lĂ€rt mig Live Ă„ngrar jag all tid jag lagt pĂ„ Logic. Öppnar jag Logic nu sĂ„ kĂ€nner jag mig helt lost, har glömt alla 8-9 kommando bara för zoomning i arrange.. live har 1 kommando liksom.

Kan Ă€ven tipsa er om en "Cribs"-film om studion under Media pĂ„ kobojsarna.se 😛

MĂ„ste sĂ€ga att jag gillar er hemsida, riktigt snygg. Mysig studio dessutom, dĂ€r hade man hĂ€ngt rĂ€tt mĂ„nga timmar i veckan 😛 Förresten, vad kör ni för sub till era adam a7? Jag letar efter en och vill ha nĂ„got som passar. Funderat pĂ„ en Sub7 eller Sub8 frĂ„n adam.

Postat

Det hĂ€r Ă€r bra!!! Framförallt gillar jag extended-versionen, vilket gĂŽtt tryck i basen.. MĂ„ste ju vara perfekt med Live! MĂ„ste vara skönt att slippa det linjĂ€ra bandspelartĂ€nket som Logic ,Cubase etc dras med.. Man kĂ€nner nĂ€stan skaparglĂ€djen Live ger i extended versionen ju 😛 Inga buggar du retar dig pĂ„ i Live?

Postat
Det hĂ€r Ă€r bra!!! Framförallt gillar jag extended-versionen, vilket gĂŽtt tryck i basen.. MĂ„ste ju vara perfekt med Live! MĂ„ste vara skönt att slippa det linjĂ€ra bandspelartĂ€nket som Logic ,Cubase etc dras med.. Man kĂ€nner nĂ€stan skaparglĂ€djen Live ger i extended versionen ju 😛 Inga buggar du retar dig pĂ„ i Live?

Kul att höra:) Live kĂ€nns sĂ„ klockrent pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. Älskar sessionview Ă€ven om jag anvĂ€nder arrangeview mest. Det Ă€r jĂ€kligt smidigt att ha flera olika ideer, trumkomp, basgĂ„ngar, riff osv till lĂ„ten i sessionview som man sedan hĂ€mtar ut till arrange. Automationen i live Ă€r ocksĂ„ riktigt klockren.. Logics automation har jag alltid varit rĂ€dd för att anvĂ€nda dĂ„ man verkligen lĂ„ser sig helt. Och automation innuti ett clip/en region funkar perfekt i live.

Stör mig pÄ ett par grejer i Live: att inte 4dels- och taktstrecken i pianoeditor Àr lite visuellt grovare samt att autofilter lÄter sÄdÀr om man skÀr i de lÀgsta basfrekvenserna.

Postat

Schysst lÄt och skitsnygg hemsida (Vem ska ha cred för designen?)!!!

Försökte mig pÄ att lyssna igenom det som gick att lyssna pÄ direkt pÄ hemsidan. Gick baklÀnges och tyvÀrr sÄ sket det sig pÄ lÄten som skulle komma före den som heter nÄt med StudentsÄngen/lÄten/visan.... Error loading file.... eller typ nÄt sÄnt...

HaÂŽre

Postat
Schysst lÄt och skitsnygg hemsida (Vem ska ha cred för designen?)!!!

Försökte mig pÄ att lyssna igenom det som gick att lyssna pÄ direkt pÄ hemsidan. Gick baklÀnges och tyvÀrr sÄ sket det sig pÄ lÄten som skulle komma före den som heter nÄt med StudentsÄngen/lÄten/visan.... Error loading file.... eller typ nÄt sÄnt...

HaÂŽre

Det Àr sÄngaren Mikael (danielssondesign hÀr pÄ forumet) som stÄtt för hemsidan. Hmm konstigt, fick du det felet under Music-sidan?

BÀsta jag hört sedan "World Wide Web".

Vad sÀgs om att öppna ett word-dokument och trolla av dig dÀr istÀllet?

Postat

NÀ, direkt pÄ första sidan.

Nya lÄten börjar direkt.

LÀngst ner till vÀnster pÄ sidan finns play, stop, pause osv. Om man skippar bakÄt sÄ fick jag det felet till slut.

Postat
Haha, tack för den! 😏

Tycker du sjÀlv att det funkar 100?

No offense, tÀnkte att nivÄn var sÄ hög att ni kan ta det - du sjunger ju skitbra pÄ andra stÀllen och alla passar mer eller mindre bra i olika röstlÀgen osv?

Postat (redigerat)

Kul att höra mer frÄn er kobojsarna, tycker det hÀr var svinbra verkligen! lyssnat ett tiotal gÄnger nu. Ball kombination av rock och house/electro.

Melodin pÄ reffen e riktigt bra, sÀtter sig. En av era starkaste sidor enligt mig. Housedelen Àr jÀvligt fet och reverbet pÄ sÄngen diggar jag starkt.

Nu Àr jag inget proffs men har nÄgra grejer jag skulle kunna pÄpeka.

Den rockiga ös-delen pÄ första reffen kÀnns lite för vek, inte tillrÀckligt mÀktig, Àven om den Àr ösig.

Kan vara gitarrljudet eller avsaknaden av nÄgot instrumentpÄlÀgg ovanför allting,

detta skulle kunna vara ytterligare en gura som pumpar pÄ 8-delarna fast en oktav högre, alternativt pÄ en ters som en andrastÀma ovan. Eller pendlar mellan en kvint och följer ackordgÄngen, sÄnt e snyggt och fyller ut bra.

,eller kanske en gura som lÀgger de tre första tonerna av 8-delarna och lÄter ackordet klinga ut resten av varje takt.

Skulle ocksÄ vara snyggt med en andrastÀmma pÄ sÄngen, tycker mig höra nÄgot pÄlÀgg lÄgt i bakrunden men gÀrna nÄgon stÀmma som inte Àr lika likadan, utan ters etc.

Dessa grejor skulle fylla ut det "tomrum" som jag smÄtt kÀnner. Egentligen ingen stor grej men skulle krydda till det sÄ man fÄr denna ordentligt tjocka mattan. Om ni nu alls hajjar vad jag pratar om.

AngÄende sÄngen sÄ tycker jag inte alls den lÄter sur nÄnstans.

Skibrajobbat hursomhelst, tror denna lÄten kan slÄ stort.

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
drloop (oregistrerad)
Postat
Ni borde testa autotune, det Àr en grym plugg. Ingen har anvÀnt den heller sÄ den kÀnns fresh.

Oj...

Postat (redigerat)
Tycker du sjÀlv att det funkar 100?

No offense, tÀnkte att nivÄn var sÄ hög att ni kan ta det - du sjunger ju skitbra pÄ andra stÀllen och alla passar mer eller mindre bra i olika röstlÀgen osv?

Vi sjĂ€lva Ă€r nöjda med alla sĂ„ngtagningar 🙂 SĂ„klart hade vi kunnat redigera sönder det med Melodyne men det vill vi inte. HĂ„ller med om att röstlĂ€get och tonarten inte Ă€r helt optimalt men vi upptĂ€ckte det rĂ€tt sent i produktionen.. 🙂

Ni borde testa autotune, det Àr en grym plugg. Ingen har anvÀnt den heller sÄ den kÀnns fresh.

Fan va du Àr cool!

Redigerat av iGnu
Postat

lyssnat lite med sunkiga skrivbordshögtalare sÄ jag kan inte sÀga sÄ mycket om prod eller mix (fÄr en kÀnsla av att jag inte skulle ha nÄgot att sÀga Àven om jag hade bra grejer att lyssna med)

KÀnns dock som om lÄten skulle lyfta ordentligt om det hade varit en tjej som ylat i micken. Stör mig nÀstan lite pÄ sÄngen nu, vilket jag inte har gjort pÄ nÄgon av era andra lÄtar.

Àr vÀl kanske en smaksak men det skulle vÀl inte skada att testa med en tjej?

(anvĂ€nde samma mening i ett annat sammanhang en gĂ„ng, men det Ă€r en annan historia) 🙂

Postat
Kul att höra mer frÄn er kobojsarna, tycker det hÀr var svinbra verkligen! lyssnat ett tiotal gÄnger nu. Ball kombination av rock och house/electro.

Melodin pÄ reffen e riktigt bra, sÀtter sig. En av era starkaste sidor enligt mig. Housedelen Àr jÀvligt fet och reverbet pÄ sÄngen diggar jag starkt.

Nu Àr jag inget proffs men har nÄgra grejer jag skulle kunna pÄpeka.

Den rockiga ös-delen pÄ första reffen kÀnns lite för vek, inte tillrÀckligt mÀktig, Àven om den Àr ösig.

Kan vara gitarrljudet eller avsaknaden av nÄgot instrumentpÄlÀgg ovanför allting,

detta skulle kunna vara ytterligare en gura som pumpar pÄ 8-delarna fast en oktav högre, alternativt pÄ en ters som en andrastÀma ovan. Eller pendlar mellan en kvint och följer ackordgÄngen, sÄnt e snyggt och fyller ut bra.

,eller kanske en gura som lÀgger de tre första tonerna av 8-delarna och lÄter ackordet klinga ut resten av varje takt.

Skulle ocksÄ vara snyggt med en andrastÀmma pÄ sÄngen, tycker mig höra nÄgot pÄlÀgg lÄgt i bakrunden men gÀrna nÄgon stÀmma som inte Àr lika likadan, utan ters etc.

Dessa grejor skulle fylla ut det "tomrum" som jag smÄtt kÀnner. Egentligen ingen stor grej men skulle krydda till det sÄ man fÄr denna ordentligt tjocka mattan. Om ni nu alls hajjar vad jag pratar om.

AngÄende sÄngen sÄ tycker jag inte alls den lÄter sur nÄnstans.

Skibrajobbat hursomhelst, tror denna lÄten kan slÄ stort.

Mvh Memphis

Riktigt bra konstruktiv kritik, tack Memphis!

HÄller med dig om att det kanske saknas nÄgot i de lugnare delarna. Det kanske Àr mer en mixfrÄga egentligen för dÀr ligger nÀmligen 3 stÀmmiga körer, gitarrer i oktav samt lite syntar i "rock-refrÀngen".. Saknas kanske nÄgon top-note typ strÄk eller liknande?

det kunde ocksÄ varit tyngre gitarrljud, testade det först, men kÀnde att det blev för stor kontrast mot resten av lÄten..

Hursomhelst sÄ Àr ju lÄten klar och vi kommer inte lÀgga mer tid pÄ den.

Hur tycker du mixen kÀnns? lÄter den bra hos er? för tung i basen kanske?

Detta Àr ju första produktionen sen studion byggdes om och jag har inte riktigt lyssnat in mig pÄ rummet Ànnu.

Postat
lyssnat lite med sunkiga skrivbordshögtalare sÄ jag kan inte sÀga sÄ mycket om prod eller mix (fÄr en kÀnsla av att jag inte skulle ha nÄgot att sÀga Àven om jag hade bra grejer att lyssna med)

KÀnns dock som om lÄten skulle lyfta ordentligt om det hade varit en tjej som ylat i micken. Stör mig nÀstan lite pÄ sÄngen nu, vilket jag inte har gjort pÄ nÄgon av era andra lÄtar.

Àr vÀl kanske en smaksak men det skulle vÀl inte skada att testa med en tjej?

(anvĂ€nde samma mening i ett annat sammanhang en gĂ„ng, men det Ă€r en annan historia) 🙂

Det Ă€r ju inte helt fel att lyssna med skrivbordshögtalare!!🙂 vad tycker du om mixen dĂ„? gĂ„r allt fram?

Brukar sjÀlv lyssna i de inbyggda högtalarna i min macbookpro men kÀnner att de Àr nÀstan "för bra" :S behöver ibland nÄgot sunkigare:)

Tetsta med en tjej sĂ€ger du?😄 i och med att vi Ă€r ett "band" sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt:) Kan det vara att röstlĂ€get och tonarten inte Ă€r optimal? vi fĂ„r jobba mer med det pĂ„ nĂ€sta lĂ„t.. Annars kanske pitcha upp sĂ„ngen ett par oktaver:)

Postat (redigerat)
Riktigt bra konstruktiv kritik, tack Memphis!

HÄller med dig om att det kanske saknas nÄgot i de lugnare delarna. Det kanske Àr mer en mixfrÄga egentligen för dÀr ligger nÀmligen 3 stÀmmiga körer, gitarrer i oktav samt lite syntar i "rock-refrÀngen".. Saknas kanske nÄgon top-note typ strÄk eller liknande?

det kunde ocksÄ varit tyngre gitarrljud, testade det först, men kÀnde att det blev för stor kontrast mot resten av lÄten..

Hursomhelst sÄ Àr ju lÄten klar och vi kommer inte lÀgga mer tid pÄ den.

Hur tycker du mixen kÀnns? lÄter den bra hos er? för tung i basen kanske?

Detta Àr ju första produktionen sen studion byggdes om och jag har inte riktigt lyssnat in mig pÄ rummet Ànnu.

AssÄ det ligger sÄpass med grejor pÄ ÀndÄ. Men det var vÀl bara nÄgot lite top-notch jag var ute efter bara, lÄten gör sig vÀldigt bra ÀndÄ.

AngÄende mixen sÄ tycker jag den lÄter kanon hÀr iallfall, basen Àr fet och tar inte över. Lyssnat genom Yamaha HS80m och lurar, Shure SRH440.

Som sagt, grym lÄt och lycka till.

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat (redigerat)

Var tvungen att provlyssna extendedversionen i mina JBL 4430 matade av ett par GAS Ampzilla..

OJjj oj ojj.. Höll pĂ„ att rammla av stolen av bastryck.. đŸ„° Men det rymdes fint i mixen sĂ„ inga problem.. Fin separation pĂ„ allt.. 😄

Redigerat av hegobald
Postat
Det Ă€r ju inte helt fel att lyssna med skrivbordshögtalare!!🙂 vad tycker du om mixen dĂ„? gĂ„r allt fram?

Brukar sjÀlv lyssna i de inbyggda högtalarna i min macbookpro men kÀnner att de Àr nÀstan "för bra" :S behöver ibland nÄgot sunkigare:)

JodĂ„ det gick fram bra, har lyssnat hemma med monitorerna nu ocksĂ„, och det lĂ„ter bra dĂ€r ocksĂ„ 🙂

Tetsta med en tjej sĂ€ger du?🙂 i och med att vi Ă€r ett "band" sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt:) Kan det vara att röstlĂ€get och tonarten inte Ă€r optimal? vi fĂ„r jobba mer med det pĂ„ nĂ€sta lĂ„t.. Annars kanske pitcha upp sĂ„ngen ett par oktaver:)

Äh det Ă€r vĂ€l inga problem? "Kobojsarna feat. trevlig flicka - Björn it to the ground" sĂ„ Ă€r det ju fixat! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.