iGnu Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Tjena! Vill bara berĂ€tta att vi nu slĂ€pper vĂ„r nya lĂ„t "Burn It To The Ground"! Den kan laddas ner gratis frĂ„n vĂ„r nya sida Kobojsarna.se tillsammans med ett gĂ€ng remixer frĂ„n Ali Payami, Joel Smiel och Junior, J.J och iTod. LĂ„ten Ă€r den första vi gör sedan vi bytte till ableton live och Ă€r till stor del gjord med de medföljande effekterna i Live. Vad tycker ni dĂ„?đ (kĂ€nner nĂ„gon att de vill remixa den sĂ„ hör av er) // Kobojsarna
Pesek Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Tjena! Vill bara berĂ€tta att vi nu slĂ€pper vĂ„r nya lĂ„t "Burn It To The Ground"! Den kan laddas ner gratis frĂ„n vĂ„r nya sida Kobojsarna.se tillsammans med ett gĂ€ng remixer frĂ„n Ali Payami, Joel Smiel och Junior, J.J och iTod. LĂ„ten Ă€r den första vi gör sedan vi bytte till ableton live och Ă€r till stor del gjord med de medföljande effekterna i Live. Vad tycker ni dĂ„?đ (kĂ€nner nĂ„gon att de vill remixa den sĂ„ hör av er) // Kobojsarna Kul! Gav lĂ„ten en kritisk lyssning precis och detta Ă€r mina tankar: Introt Ă€r skönt och jag tĂ€nker direkt, hmm har killarna Ă€ndrat genre och blivit lite mainstream poprock a la the states. KĂ€nner mig lite tom. Sen kommer refrĂ€ngen som lyfter lĂ„ten, en klassisk refrĂ€ng med bra melodi som Ă€r lĂ€tt att nynna med i och en bra text som sĂ€tter sig. Början gör att jag tĂ€nker mycket pĂ„ Sunrise Avenue - Fairytale gone bad utan att kĂ€nnas som nĂ„gon ripoff. Hur lĂ€tt Ă€r det att inte pĂ„minna om nĂ„gon annan artist idag? đ Och nu börjar det! Nu hugger det till och housesoundet tar över och jag tycker det Ă€r riktigt snyggt jobbat. VĂ€ldigt skönt gung och det lĂ€r funka bra pĂ„ golvet. Det enda som jag tycker kĂ€nns som den svagaste punkten i lĂ„ten Ă€r faktiskt sĂ„ngen och soundet pĂ„ den. Inte alls skitigt och kĂ€nns alldeles för torrt för att passa. Delayet pĂ„ FIRE i refrĂ€ngen funkar bra men sjĂ€lva sĂ„ngen kĂ€nns vĂ€ldigt tam i förhĂ„llande till lĂ„ten som Ă€r ganska tuff i attityden. Hoppas att du förstĂ„r vad jag försöker att förklara ??? SĂ„ngen som den Ă€r nu kĂ€nns betydligt mer blink182 Ă€n house. I sin helhet en bra lĂ„t som kommer att fungera i radion helt klart. Lite tankar frĂ„n mig. 3 av 5 fĂ„r ni av mig đ Jag Ă€r ocksĂ„ nyfiken pĂ„ varför ni gĂ„tt över till Live, frĂ„n Logic om jag minns rĂ€tt?
iGnu Postat 19 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 19 februari 2010 Kul med ordentlig input!! precis det man vill höra:) Vi backade rĂ€tt rejĂ€lt pĂ„ skitigheten för vi tyckte det var för mycket men det fĂ„r vi strunta i nĂ€sta gĂ„ng dĂ„đ ja, det Ă€r vĂ€l mest jag som bytt till Live, har börjat störa mig pĂ„ Logic sedan v9. Allvarliga buggar som aldrig fixas, ostabilt och sĂ€llan strömlinjeformat. Nu efter jag lĂ€rt mig Live Ă„ngrar jag all tid jag lagt pĂ„ Logic. Ăppnar jag Logic nu sĂ„ kĂ€nner jag mig helt lost, har glömt alla 8-9 kommando bara för zoomning i arrange.. live har 1 kommando liksom. Kan Ă€ven tipsa er om en "Cribs"-film om studion under Media pĂ„ kobojsarna.se đ
laxlaxlax Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 (redigerat) Tycker sĂ„ngaren inte passar i verserna - smĂ„surt och lite fel röstlĂ€ge? OsĂ€ker pĂ„ introt om ni ska sikta pĂ„ radion.. tĂ€nkte först att det var skĂ€mt pĂ„ gĂ„ng, fick lite den kĂ€nslan i öppningen. Kommentar? EDIT: Roligt med Cribs! đ Redigerat 19 februari 2010 av laxlaxlax
iGnu Postat 19 februari 2010 TrÄdstartare Postat 19 februari 2010 Tycker sÄngaren inte passar i verserna - smÄsurt och lite fel röstlÀge? OsÀker pÄ introt om ni ska sikta pÄ radion.. tÀnkte först att det var skÀmt pÄ gÄng, fick lite den kÀnslan i öppningen. Kommentar? Nja, kan vÀl inte direkt sÀga att vi siktar pÄ radio.. Och helt seriösa Àr vi vÀl ÀndÄ inte:) NÄgra synpunkter pÄ produktion eller mix?
laxlaxlax Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Nja, kan vÀl inte direkt sÀga att vi siktar pÄ radio.. Och helt seriösa Àr vi vÀl ÀndÄ inte:) NÄgra synpunkter pÄ produktion eller mix? TyvÀrr, lÄngt ovanför min nivÄ, bÀgge delar!
Pesek Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Kul med ordentlig input!! precis det man vill höra:) Vi backade rĂ€tt rejĂ€lt pĂ„ skitigheten för vi tyckte det var för mycket men det fĂ„r vi strunta i nĂ€sta gĂ„ng dĂ„đ ja, det Ă€r vĂ€l mest jag som bytt till Live, har börjat störa mig pĂ„ Logic sedan v9. Allvarliga buggar som aldrig fixas, ostabilt och sĂ€llan strömlinjeformat. Nu efter jag lĂ€rt mig Live Ă„ngrar jag all tid jag lagt pĂ„ Logic. Ăppnar jag Logic nu sĂ„ kĂ€nner jag mig helt lost, har glömt alla 8-9 kommando bara för zoomning i arrange.. live har 1 kommando liksom. Kan Ă€ven tipsa er om en "Cribs"-film om studion under Media pĂ„ kobojsarna.se đ MĂ„ste sĂ€ga att jag gillar er hemsida, riktigt snygg. Mysig studio dessutom, dĂ€r hade man hĂ€ngt rĂ€tt mĂ„nga timmar i veckan đ Förresten, vad kör ni för sub till era adam a7? Jag letar efter en och vill ha nĂ„got som passar. Funderat pĂ„ en Sub7 eller Sub8 frĂ„n adam.
hegobald Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Det hĂ€r Ă€r bra!!! Framförallt gillar jag extended-versionen, vilket gĂŽtt tryck i basen.. MĂ„ste ju vara perfekt med Live! MĂ„ste vara skönt att slippa det linjĂ€ra bandspelartĂ€nket som Logic ,Cubase etc dras med.. Man kĂ€nner nĂ€stan skaparglĂ€djen Live ger i extended versionen ju đ Inga buggar du retar dig pĂ„ i Live?
iGnu Postat 19 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 19 februari 2010 Det hĂ€r Ă€r bra!!! Framförallt gillar jag extended-versionen, vilket gĂŽtt tryck i basen.. MĂ„ste ju vara perfekt med Live! MĂ„ste vara skönt att slippa det linjĂ€ra bandspelartĂ€nket som Logic ,Cubase etc dras med.. Man kĂ€nner nĂ€stan skaparglĂ€djen Live ger i extended versionen ju đ Inga buggar du retar dig pĂ„ i Live? Kul att höra:) Live kĂ€nns sĂ„ klockrent pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. Ălskar sessionview Ă€ven om jag anvĂ€nder arrangeview mest. Det Ă€r jĂ€kligt smidigt att ha flera olika ideer, trumkomp, basgĂ„ngar, riff osv till lĂ„ten i sessionview som man sedan hĂ€mtar ut till arrange. Automationen i live Ă€r ocksĂ„ riktigt klockren.. Logics automation har jag alltid varit rĂ€dd för att anvĂ€nda dĂ„ man verkligen lĂ„ser sig helt. Och automation innuti ett clip/en region funkar perfekt i live. Stör mig pĂ„ ett par grejer i Live: att inte 4dels- och taktstrecken i pianoeditor Ă€r lite visuellt grovare samt att autofilter lĂ„ter sĂ„dĂ€r om man skĂ€r i de lĂ€gsta basfrekvenserna.
Procedomani2 Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Schysst lÄt och skitsnygg hemsida (Vem ska ha cred för designen?)!!! Försökte mig pÄ att lyssna igenom det som gick att lyssna pÄ direkt pÄ hemsidan. Gick baklÀnges och tyvÀrr sÄ sket det sig pÄ lÄten som skulle komma före den som heter nÄt med StudentsÄngen/lÄten/visan.... Error loading file.... eller typ nÄt sÄnt... HaŽre
nattvaktaren Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 BÀsta jag hört sedan "World Wide Web".
iGnu Postat 19 februari 2010 TrÄdstartare Postat 19 februari 2010 Schysst lÄt och skitsnygg hemsida (Vem ska ha cred för designen?)!!! Försökte mig pÄ att lyssna igenom det som gick att lyssna pÄ direkt pÄ hemsidan. Gick baklÀnges och tyvÀrr sÄ sket det sig pÄ lÄten som skulle komma före den som heter nÄt med StudentsÄngen/lÄten/visan.... Error loading file.... eller typ nÄt sÄnt... HaŽre Det Àr sÄngaren Mikael (danielssondesign hÀr pÄ forumet) som stÄtt för hemsidan. Hmm konstigt, fick du det felet under Music-sidan? BÀsta jag hört sedan "World Wide Web". Vad sÀgs om att öppna ett word-dokument och trolla av dig dÀr istÀllet?
Procedomani2 Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 NÀ, direkt pÄ första sidan. Nya lÄten börjar direkt. LÀngst ner till vÀnster pÄ sidan finns play, stop, pause osv. Om man skippar bakÄt sÄ fick jag det felet till slut.
danielssondesign Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Tycker sĂ„ngaren inte passar i verserna - smĂ„surt och lite fel röstlĂ€ge? Haha, tack för den! âșïž
danielssondesign Postat 19 februari 2010 Postat 19 februari 2010 Btw, har hittat lösningen pÄ felet med musikspelaren. Saknas en lÄt... FÄr fixas...
laxlaxlax Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Haha, tack för den! đ Tycker du sjĂ€lv att det funkar 100? No offense, tĂ€nkte att nivĂ„n var sĂ„ hög att ni kan ta det - du sjunger ju skitbra pĂ„ andra stĂ€llen och alla passar mer eller mindre bra i olika röstlĂ€gen osv?
nattvaktaren Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Ni borde testa autotune, det Àr en grym plugg. Ingen har anvÀnt den heller sÄ den kÀnns fresh.
Memphis Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 (redigerat) Kul att höra mer frÄn er kobojsarna, tycker det hÀr var svinbra verkligen! lyssnat ett tiotal gÄnger nu. Ball kombination av rock och house/electro. Melodin pÄ reffen e riktigt bra, sÀtter sig. En av era starkaste sidor enligt mig. Housedelen Àr jÀvligt fet och reverbet pÄ sÄngen diggar jag starkt. Nu Àr jag inget proffs men har nÄgra grejer jag skulle kunna pÄpeka. Den rockiga ös-delen pÄ första reffen kÀnns lite för vek, inte tillrÀckligt mÀktig, Àven om den Àr ösig. Kan vara gitarrljudet eller avsaknaden av nÄgot instrumentpÄlÀgg ovanför allting, detta skulle kunna vara ytterligare en gura som pumpar pÄ 8-delarna fast en oktav högre, alternativt pÄ en ters som en andrastÀma ovan. Eller pendlar mellan en kvint och följer ackordgÄngen, sÄnt e snyggt och fyller ut bra. ,eller kanske en gura som lÀgger de tre första tonerna av 8-delarna och lÄter ackordet klinga ut resten av varje takt. Skulle ocksÄ vara snyggt med en andrastÀmma pÄ sÄngen, tycker mig höra nÄgot pÄlÀgg lÄgt i bakrunden men gÀrna nÄgon stÀmma som inte Àr lika likadan, utan ters etc. Dessa grejor skulle fylla ut det "tomrum" som jag smÄtt kÀnner. Egentligen ingen stor grej men skulle krydda till det sÄ man fÄr denna ordentligt tjocka mattan. Om ni nu alls hajjar vad jag pratar om. AngÄende sÄngen sÄ tycker jag inte alls den lÄter sur nÄnstans. Skibrajobbat hursomhelst, tror denna lÄten kan slÄ stort. Mvh Memphis Redigerat 20 februari 2010 av Memphis
drloop (oregistrerad) Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Ni borde testa autotune, det Àr en grym plugg. Ingen har anvÀnt den heller sÄ den kÀnns fresh. Oj...
danielssondesign Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Ni borde testa autotune, det Àr en grym plugg. Ingen har anvÀnt den heller sÄ den kÀnns fresh. Undrar om dem sa sÄ till Hellström ocksÄ...
iGnu Postat 21 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2010 (redigerat) Tycker du sjĂ€lv att det funkar 100? No offense, tĂ€nkte att nivĂ„n var sĂ„ hög att ni kan ta det - du sjunger ju skitbra pĂ„ andra stĂ€llen och alla passar mer eller mindre bra i olika röstlĂ€gen osv? Vi sjĂ€lva Ă€r nöjda med alla sĂ„ngtagningar đ SĂ„klart hade vi kunnat redigera sönder det med Melodyne men det vill vi inte. HĂ„ller med om att röstlĂ€get och tonarten inte Ă€r helt optimalt men vi upptĂ€ckte det rĂ€tt sent i produktionen.. đ Ni borde testa autotune, det Ă€r en grym plugg. Ingen har anvĂ€nt den heller sĂ„ den kĂ€nns fresh. Fan va du Ă€r cool! Redigerat 21 februari 2010 av iGnu
Dannesomfan Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 lyssnat lite med sunkiga skrivbordshögtalare sĂ„ jag kan inte sĂ€ga sĂ„ mycket om prod eller mix (fĂ„r en kĂ€nsla av att jag inte skulle ha nĂ„got att sĂ€ga Ă€ven om jag hade bra grejer att lyssna med) KĂ€nns dock som om lĂ„ten skulle lyfta ordentligt om det hade varit en tjej som ylat i micken. Stör mig nĂ€stan lite pĂ„ sĂ„ngen nu, vilket jag inte har gjort pĂ„ nĂ„gon av era andra lĂ„tar. Ă€r vĂ€l kanske en smaksak men det skulle vĂ€l inte skada att testa med en tjej? (anvĂ€nde samma mening i ett annat sammanhang en gĂ„ng, men det Ă€r en annan historia) đ
iGnu Postat 21 februari 2010 TrÄdstartare Postat 21 februari 2010 Kul att höra mer frÄn er kobojsarna, tycker det hÀr var svinbra verkligen! lyssnat ett tiotal gÄnger nu. Ball kombination av rock och house/electro. Melodin pÄ reffen e riktigt bra, sÀtter sig. En av era starkaste sidor enligt mig. Housedelen Àr jÀvligt fet och reverbet pÄ sÄngen diggar jag starkt. Nu Àr jag inget proffs men har nÄgra grejer jag skulle kunna pÄpeka. Den rockiga ös-delen pÄ första reffen kÀnns lite för vek, inte tillrÀckligt mÀktig, Àven om den Àr ösig. Kan vara gitarrljudet eller avsaknaden av nÄgot instrumentpÄlÀgg ovanför allting, detta skulle kunna vara ytterligare en gura som pumpar pÄ 8-delarna fast en oktav högre, alternativt pÄ en ters som en andrastÀma ovan. Eller pendlar mellan en kvint och följer ackordgÄngen, sÄnt e snyggt och fyller ut bra. ,eller kanske en gura som lÀgger de tre första tonerna av 8-delarna och lÄter ackordet klinga ut resten av varje takt. Skulle ocksÄ vara snyggt med en andrastÀmma pÄ sÄngen, tycker mig höra nÄgot pÄlÀgg lÄgt i bakrunden men gÀrna nÄgon stÀmma som inte Àr lika likadan, utan ters etc. Dessa grejor skulle fylla ut det "tomrum" som jag smÄtt kÀnner. Egentligen ingen stor grej men skulle krydda till det sÄ man fÄr denna ordentligt tjocka mattan. Om ni nu alls hajjar vad jag pratar om. AngÄende sÄngen sÄ tycker jag inte alls den lÄter sur nÄnstans. Skibrajobbat hursomhelst, tror denna lÄten kan slÄ stort. Mvh Memphis Riktigt bra konstruktiv kritik, tack Memphis! HÄller med dig om att det kanske saknas nÄgot i de lugnare delarna. Det kanske Àr mer en mixfrÄga egentligen för dÀr ligger nÀmligen 3 stÀmmiga körer, gitarrer i oktav samt lite syntar i "rock-refrÀngen".. Saknas kanske nÄgon top-note typ strÄk eller liknande? det kunde ocksÄ varit tyngre gitarrljud, testade det först, men kÀnde att det blev för stor kontrast mot resten av lÄten.. Hursomhelst sÄ Àr ju lÄten klar och vi kommer inte lÀgga mer tid pÄ den. Hur tycker du mixen kÀnns? lÄter den bra hos er? för tung i basen kanske? Detta Àr ju första produktionen sen studion byggdes om och jag har inte riktigt lyssnat in mig pÄ rummet Ànnu.
iGnu Postat 21 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2010 lyssnat lite med sunkiga skrivbordshögtalare sĂ„ jag kan inte sĂ€ga sĂ„ mycket om prod eller mix (fĂ„r en kĂ€nsla av att jag inte skulle ha nĂ„got att sĂ€ga Ă€ven om jag hade bra grejer att lyssna med) KĂ€nns dock som om lĂ„ten skulle lyfta ordentligt om det hade varit en tjej som ylat i micken. Stör mig nĂ€stan lite pĂ„ sĂ„ngen nu, vilket jag inte har gjort pĂ„ nĂ„gon av era andra lĂ„tar. Ă€r vĂ€l kanske en smaksak men det skulle vĂ€l inte skada att testa med en tjej? (anvĂ€nde samma mening i ett annat sammanhang en gĂ„ng, men det Ă€r en annan historia) đ Det Ă€r ju inte helt fel att lyssna med skrivbordshögtalare!!đ vad tycker du om mixen dĂ„? gĂ„r allt fram? Brukar sjĂ€lv lyssna i de inbyggda högtalarna i min macbookpro men kĂ€nner att de Ă€r nĂ€stan "för bra" :S behöver ibland nĂ„got sunkigare:) Tetsta med en tjej sĂ€ger du?đ i och med att vi Ă€r ett "band" sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt:) Kan det vara att röstlĂ€get och tonarten inte Ă€r optimal? vi fĂ„r jobba mer med det pĂ„ nĂ€sta lĂ„t.. Annars kanske pitcha upp sĂ„ngen ett par oktaver:)
Memphis Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 (redigerat) Riktigt bra konstruktiv kritik, tack Memphis! HÄller med dig om att det kanske saknas nÄgot i de lugnare delarna. Det kanske Àr mer en mixfrÄga egentligen för dÀr ligger nÀmligen 3 stÀmmiga körer, gitarrer i oktav samt lite syntar i "rock-refrÀngen".. Saknas kanske nÄgon top-note typ strÄk eller liknande? det kunde ocksÄ varit tyngre gitarrljud, testade det först, men kÀnde att det blev för stor kontrast mot resten av lÄten.. Hursomhelst sÄ Àr ju lÄten klar och vi kommer inte lÀgga mer tid pÄ den. Hur tycker du mixen kÀnns? lÄter den bra hos er? för tung i basen kanske? Detta Àr ju första produktionen sen studion byggdes om och jag har inte riktigt lyssnat in mig pÄ rummet Ànnu. AssÄ det ligger sÄpass med grejor pÄ ÀndÄ. Men det var vÀl bara nÄgot lite top-notch jag var ute efter bara, lÄten gör sig vÀldigt bra ÀndÄ. AngÄende mixen sÄ tycker jag den lÄter kanon hÀr iallfall, basen Àr fet och tar inte över. Lyssnat genom Yamaha HS80m och lurar, Shure SRH440. Som sagt, grym lÄt och lycka till. /Memphis Redigerat 21 februari 2010 av Memphis
hegobald Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 (redigerat) Var tvungen att provlyssna extendedversionen i mina JBL 4430 matade av ett par GAS Ampzilla.. OJjj oj ojj.. Höll pĂ„ att rammla av stolen av bastryck.. đ„° Men det rymdes fint i mixen sĂ„ inga problem.. Fin separation pĂ„ allt.. đ Redigerat 21 februari 2010 av hegobald
Dannesomfan Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Det Ă€r ju inte helt fel att lyssna med skrivbordshögtalare!!đ vad tycker du om mixen dĂ„? gĂ„r allt fram? Brukar sjĂ€lv lyssna i de inbyggda högtalarna i min macbookpro men kĂ€nner att de Ă€r nĂ€stan "för bra" :S behöver ibland nĂ„got sunkigare:) JodĂ„ det gick fram bra, har lyssnat hemma med monitorerna nu ocksĂ„, och det lĂ„ter bra dĂ€r ocksĂ„ đ Tetsta med en tjej sĂ€ger du?đ i och med att vi Ă€r ett "band" sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt:) Kan det vara att röstlĂ€get och tonarten inte Ă€r optimal? vi fĂ„r jobba mer med det pĂ„ nĂ€sta lĂ„t.. Annars kanske pitcha upp sĂ„ngen ett par oktaver:) Ăh det Ă€r vĂ€l inga problem? "Kobojsarna feat. trevlig flicka - Björn it to the ground" sĂ„ Ă€r det ju fixat! đ
danielssondesign Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Blev jag kickad nu eller vad hĂ€nde?!?!?! đ NĂ€sta lĂ„t blir schlager, med tonartshöjning efter 25 sekunder. Jag har redan kontaktat Alcazar!
nattvaktaren Postat 22 februari 2010 Postat 22 februari 2010 Fan va du Ă€r cool! Jag vet. Och nĂ„gra pungsparkar fĂ„r ni vĂ€l tĂ„la đ - alternativt grĂ„ta hela vĂ€gen till banken.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.