Jump to content
Annons

Får man använda en inspelning av grannarna som bråkar i sin musik? Vad säger lagen?


Amåm

Recommended Posts

Kära ni.

Små och stora draman pågår överallt. Subtila missförstånd och mänskliga tågkrasher.

Studio 1 i Sveriges Radio som mer liknar välspelad radioteater än verkliga intervjuer.

Grannarnas ångest som läcker in och fyller din lägenhet.

Sorlet i en klädesbutik.

Vad säger lagen om att använda eget inspelat ljudmaterial där andra människor hörs och kan identifieras?

Förutom de etiska aspekterna med att utan medgivande använda folks röster och beteenden i sitt eget skapande,

undrar jag om någon klipsk forummedlem kan lära mig lite om vad jurudiken kring det här säger. Vad är fair use?

Ödmjukast

/Amåm

Redigerat av Amåm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Bra fråga, eller om man kollar på "Cops". Du har en poäng.

Festivaler kanske räknas som något offentligt sammanhang som inte kränker integriteten.

Men det stämmer ju inte på t.ex. "Cops" (fast där säger dom ju att alla "är oskyldiga

tills motsatsen är bevisad"). 😄

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, eller om man kollar på "Cops". Du har en poäng.

Festivaler kanske räknas som något offentligt sammanhang som inte kränker integriteten.

Men det stämmer ju inte på t.ex. "Cops" (fast där säger dom ju att alla "är oskyldiga

tills motsatsen är bevisad"). 😄

Man tycker att det borde kvitta om platsen är offentlig. Tänk er nyhetsankare som filmas på gatorna, med alla förbigående personer. Någon kanske bli kränkt för att de visas i kjol i TV?

Medans grannarna står ut med att övriga i huset hör deras gräl, men inte övriga allmänheten?

Men som sagt, jag bara spekulerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära ni.

Små och stora draman pågår överallt. Subtila missförstånd och mänskliga tågkrasher.

Studio 1 i Sveriges Radio som mer liknar välspelad radioteater än verkliga intervjuer.

Grannarnas ångest som läcker in och fyller din lägenhet.

Sorlet i en klädesbutik.

Vad säger lagen om att använda eget inspelat ljudmaterial där andra människor hörs och kan identifieras?

Förutom de etiska aspekterna med att utan medgivande använda folks röster och beteenden i sitt eget skapande,

undrar jag om någon klipsk forummedlem kan lära mig lite om vad jurudiken kirng det här säger. Vad är fair use?

Ödmjukast

/Amåm

Om jag ska använda mitt sunda förnuft och gissa tror jag det är så att du inte får använda inspelningen av grannar

som bråkar. De kan hävda att det är integritetskränkande etc.

Är man på festivaler, på stan etc. befinner man sig i offentliga sammanhang och då får man stå ut med att hamna både

på bild och film. Men att spela in vad folk gör i sitt hem tror jag inte är ok. Tänk bara på hur strängt reglerat det

här med avlyssning är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska använda mitt sunda förnuft och gissa tror jag det är så att du inte får använda inspelningen av grannar

som bråkar. De kan hävda att det är integritetskränkande etc.

Är man på festivaler, på stan etc. befinner man sig i offentliga sammanhang och då får man stå ut med att hamna både

på bild och film. Men att spela in vad folk gör i sitt hem tror jag inte är ok. Tänk bara på hur strängt reglerat det

här med avlyssning är.

Och vad gäller cops tror jag det är som med sjukvård och liknande (med explicit medgivande

i sjukvård). Det är undantag från lagen där man får filma, ta kort, och liknande för att använda i utbildningssyfte.

Att det sedan visas på tv vet jag inte hur de fått till rent juridiskt. Måhända är alla polisingripanden som

inte är av särskilt känslig art offentliga handlingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde vara fritt fram att fånga de ljud som framträder i ens egen bostad...

Ja, absolut. Men om man ska dra det till sin spets så kan du aldrig bevisa att du "bara råkade

trycka in rec och spela in" exakt samtidigt som dina grannar bråkade så det hördes in till dig,

om de skulle hävda att du med avsikt suttit och lyssnat vid väggen och bara väntat på att

det ska braka loss inne hos dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja, absolut. Men om man ska dra det till sin spets så kan du aldrig bevisa att du "bara råkade

trycka in rec och spela in" exakt samtidigt som dina grannar bråkade så det hördes in till dig,

om de skulle hävda att du med avsikt suttit och lyssnat vid väggen och bara väntat på att

det ska braka loss inne hos dem.

Motsatsen kan ju inte heller bevisas... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsatsen kan ju inte heller bevisas... 😄

Jag skulle nog säga att om det som framgår i låten/soundtracket/vad det nu kan vara

där inspelningen förekommer, är att man tydligt hör två personer bråka, så kan man

på goda grunder påstå att inspelningen gjordes i syfte att fånga upp ljudet av de

bråkande personerna. Det blir svårt att hävda vad syftet med inspelningen var annars.

Om det är det enda som hörs är ju lögnen uppenbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger lagen om att använda eget inspelat ljudmaterial där andra människor hörs och kan identifieras

1. Du får inte offentliggöra/sprida en inspelning där en person medverkar (med röst, sång eller whatever) utan dennes medgivande.

2. Om du trotsar punkt ett kan du komma undan så länge personen/personerna inte kan identifieras

3. Eller så skaffar du ett Utgivningsbevis hos Radio- och TV-verket, och kommer undan även PULs ramar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Du får inte offentliggöra/sprida en inspelning där en person medverkar (med röst, sång eller whatever) utan dennes medgivande.

2. Om du trotsar punkt ett kan du komma undan så länge personen/personerna inte kan identifieras

3. Eller så skaffar du ett Utgivningsbevis hos Radio- och TV-verket, och kommer undan även PULs ramar.

Touché!

Link to comment
Dela på andra sajter

På offentlig plats får du filma vad du vill,

men du kan ju inte spela in grannen: det är definitivt inte offentlig plats.

Det räknas väl som buggning. ☺️

Du får fotografera din granne i dennes bostad så länge du står på allmänplats eller är hemma hos dig. Det är vart du står som har påverkan. Däremot får du inte offentliggöra materialet.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Det där handlar om fotografering men jag antar att det samma gäller med ljud och film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det du kan göra är att spela in grannarna när dom bråkar och sen spela upp det nästa dag på hög volym så dom hör det. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Bra fråga, eller om man kollar på "Cops"

Ja men nu kan man inte jämföra US och Sverige. Två helt olika länder och lagstiftningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger lagen om att använda eget inspelat ljudmaterial där andra människor hörs och kan identifieras?

Förutom de etiska aspekterna med att utan medgivande använda folks röster och beteenden i sitt eget skapande,

undrar jag om någon klipsk forummedlem kan lära mig lite om vad jurudiken kirng det här säger. Vad är fair use?

Ödmjukast

/Amåm

Du får inte ens spela in ett (privat) samtal mellan andra utan deras medgivande, oberoende av ifall det är hemma hos dig eller på offentlig plats.

Än mindre får du publicera inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Du får inte ens spela in ett (privat) samtal mellan andra utan deras medgivande, oberoende av ifall det är hemma hos dig eller på offentlig plats.

Än mindre får du publicera inspelningen.

Det är bara hävda att man ska spela in bullret från ventilationen lägenheten i avseende att skicka in en diarieanmälan till miljökontoret. Det är inte ditt fel ifall grannen stör den mätningen med att misshandla sin fru. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara hävda att man ska spela in bullret från ventilationen lägenheten i avseende att skicka in en diarieanmälan till miljökontoret. Det är inte ditt fel ifall grannen stör den mätningen med att misshandla sin fru. ☺️

Kan man be kommunen skicka en tjänsteman för att mäta upp riktvärden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kan man be kommunen skicka en tjänsteman för att mäta upp riktvärden?

Får dom in en anmälan så blir det ju ett ärende av det.

Min ventilation låter som f-n men jag kan slå av den på säkringen när jag ska spela in. 😄

Det blev lite O-T det där... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...