Jump to content
Annons

Hur man använder en mikrofon


Hemluth

Recommended Posts

Jag har problem med att få ljudnyvån på ett vocalspår någorlunda likvärdig när jag spelar in. Ena sekunden kan det vara så högt att det distar och andra så lågt att det inte ens hörs. Hur skall man sköta detta rent praktiskt? Jag har experimenterat med att gå framåt och bakåt samtidigt som jag tittar på våglinjerna för inspelningen i Sonar (tyävrr är jag dock närsynt).

Hur löser ni sådana problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1: Ha micken på ett stativ och försök stå så stadigt och ledigt det går. Svaja inte fram och tillbaka, utan håll dig kvar där du står.

2: undvik att hålla i micken, och undvik att vinkla huvvet åt olika håll, bra att ha textpapper bakom eller alldeles i närheten av micken så att man inte behöver vrida och vända huvvet hela tiden.

3: Som onosoul skrev, när du fått in sången. Kör lite kompressor på för att jämna ut det svaj i volym som är kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om teknik!

lär dig tekniken med att rikta huvudet exempelvis till höger eller vänster om micen när du sjunger dina kraftigaste partier och tänk även på att använda puffskydd eftersom puffarna lättare slår över än själva sången.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

2: Huvudets riktning är relativt konstant, ja.

Sitter här och tänker på att det kanske är så att du har en hyfsat stark röst, och då är det viktig med rätt mikrofonteknik. Ingen stormembransmick klarar av fullt ös på rösten från nära håll utan att det distar.

Du måste tänka på att öka avstånd mun till mick när du tar i som värst. Det i sin tur hjälper när du komprimerar sedan , ingen kompressor klarar att hålla jämn nivå på visksång och fullt ös ........

Om du har handhållen mick så håll micken på avstånd när du tar i .

Komprimeringen är viktig ändå efteråt därför att du vill väl placera sången in i mixern ?

Jaha nu har Lavrell skrivit nästan samma sak.......såg jag nu..... 😉

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Kopressor är en effekt-plug-in som antagligen redan finns i ditt inspelningsprogram.

Denna läggs på sångspåret på samma sätt som du t ex lägger på reverb ( rumsklang ).

Om du inte har någon kompressor så är det till att ut och leta på internet efter gratisditon. Finns hur mycket som helst. Pröva på www.kvr-vst.com

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Kopressor är en effekt-plug-in som antagligen redan finns i ditt inspelningsprogram.

Denna läggs på sångspåret på samma sätt som du t ex lägger på reverb ( rumsklang ).

Om du inte har någon kompressor så är det till att ut och leta på internet efter gratisditon. Finns hur mycket som helst. Pröva på www.kvr-vst.com

Med den skillnaden att reverben ofta läggs som en send-effekt, dit du skickar valfri mängd signal, medan kompressorn läggs som insert i kanalen, dvs ALL signal måste passera effekten.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...