Jump to content
Annons

Cubase stängs ner bara sådär.


mattehalen (oregistrerad)

Recommended Posts

mattehalen (oregistrerad)

Har lite akut problem med Cubase som måste lösas snarast.

Kör en show från cubase för att få allt synkat via tidskod.

Har kört showen sen Augusti men den har börjat krånglat nu den senaste månaden.

Cubase sängs ner mitt under ett medley. det är aldrig exakt samma tid men under samma medley. Den har iofs bara stängs ner 3 gånger av kanske 150 spelningar men när det väl händer så sitter jag i skiten när 200 gäster får höra avbrottet.

Först trodde jag att felet berode på överbelastning men det ska absolut inte vara det. Jag kör 4st 20min filer samt en video som går under ett ställe. Så CPU är inte överbelastad. Och jag har inte ändrat något i showen sen vi startade så att felet kommer nu verkar skumt.

Jag har iofs spelat in under showen också samtidigt men det har jag också gjort kanske 40 gånger tidigare utan problem.

Då kom jag på att det kanske är fullt i mappen som Cubase läser ifrån men när jag tog bort mina inspelningar så blev det bättre i 3 veckor men felet kom tillbaka igår när jag inte har gjort någon inspelning på länge och mappen är rensad.

Som störst var min cubase mapp 25gig men nu är det nere på 300 - 400 mb.

Någon som har varit med om att cubase bara stängs ner? Får inge felmeddelande eller något det bara stängs ner.

// Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som problem med RAM-minnet. Antingen är det fullt i minnet eller så är minnesmodulerna i datorn kassa. Det du kan göra är att kolla hur mycket minne Cubase använder då du har öppnat ditt projekt. Det gör du genom att trycka ctrl-alt-delete.

Ser också att du kör video. Det är lite halvt opålitligt i Cubase med vissa grafikkretsar i tidigare versioner än Cubase 5.

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

mattehalen (oregistrerad)
Låter som problem med RAM-minnet. Antingen är det fullt i minnet eller så är minnesmodulerna i datorn kassa. Det du kan göra är att kolla hur mycket minne Cubase använder då du har öppnat ditt projekt. Det gör du genom att trycka ctrl-alt-delete

ska kolla det ni på ons. Men det har som sagt funkat hur bra som helst tidigare. och jag passade också på att göra en delfragmentering på hårdisken för att det kanske hade något med det att göra också men problemet återkom som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mattehalen (oregistrerad)
Vilken version kör du förresten?

Inte helt 100 på vilken version jag kör. Jag har iaf inte den nyaste. Kan kolla upp det tills i morgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är antagligen fel ute.

Men kan det kanske vara så att skärmsläckaren går på/stänger ner, HDDn går ner i viloläge eller annat liknande som har med energispar att göra. Tänkte mest på om du drar igån en 20minuters fil och sedan går där ifrån. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

mattehalen (oregistrerad)
Jag är antagligen fel ute.

Men kan det kanske vara så att skärmsläckaren går på/stänger ner, HDDn går ner i viloläge eller annat liknande som har med energispar att göra. Tänkte mest på om du drar igån en 20minuters fil och sedan går där ifrån. =)

jag har ingen skärmsläckare på men tack för tipset. Just nu är alla Idéer välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...