Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har nyligen fått hem mikrofon och ljudkort (US-122L), och har nu laddat ner cubase för att spela in mina låtar där. Problemet nu är att jag får väldigt kasst ljud. Innan spelade vi in hemma hos en kompis och använde oss då av logic. Vi hade inget inget mickbås, men vi fick ändå väldigt bra ljud när vi spelade in. Varför kan jag inte få lika bra ljud hemma hos mig? (Utrustningen är samma). Beror det på inställningar på cubase som jag missat? Beror det på akustiken i mitt rum? Någon som har några tips om vad jag kan göra och inte göra?

Tack på förhand.

Annons
Postat

Problemet kan antas vara att du inte har ställt in att Cubase ska använda ljudkortets ASIO-drivrutiner utan kör på direct X eller något emulerat dito vilket kommer ge väldigt långa fördröjningar och möjligtvis därför påverka att du upplever inspelningen som sämre, men jag har aldrig provat att spela in med annat än ASIO så det är en ren spekulation.

Är det trial-versionen av Cubase 5 du laddat ned så bör det finnas med en set-up guide för att enkelt göra rätt inställningar.

Jag passar även på att informera om en av forumreglerna även om det inte behöver vara relevant i ditt fall.

Lycka till.

Postat

Kan även bero på ljudkortet, om det har flera inputs (ingångar) så måste du välja rätt ingång för audiotracket.

Kola Input i audiotracket vad det står.

Känns som om det är fel asiodriver bör inte du få ljud alls, eller också ljud med väääldigt hög latency men det ska fortfarande inte ha något att göra med själva ljudinspelnings-volymen .

Kolla som sagt, input!!

Gå upp och kolla i device setup adda bus i input där och välj rätt

Mvh

Marcus

drloop (oregistrerad)
Postat

Det beror troligen på akustiken. Inget annat. Börja inte fippla med drivrutiner om det funkar för det påverkar de nada om det inte är knaster som du får på inspelningen förstås.

Postat

hmm... Akustiken lär inte göra så stor skillnad tror inte jag .

När du beskriver "kasst" ljud hur menar du då? Att det blir mer room? isåfall är det ju akustikfråga.

Jag tänkte mig mer sämre kvalitet på själva inspelningen, kanske lägre volym osv ?

Berätta härna

Postat

Jag vet inte hur jag ska förklara ljudet. Det låter bara så långt ifrån professionellt man kan komma. Lite dovt, lite lägre. Som om det var inspelat på datorns inbyggda mick eller liknande.

Jag har gjort allt möjligt för att få det att låta bra, men fortfarande inte lyckats. Jag bestämde mig för att testa om det bara var cubase det var fel på. Jag skaffade Adobe Audition och konstigt nog funkade det direkt. Här låter inspelningen mycket bättre. Vet inte om det är ett bra sätt att lösa problemet på, men Adobe Audition kändes faktiskt enklare och mer hemtrevligt än Cubase.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.