Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag sitter och mixar i yamaha hs 50 monitorer i ett rum som är 4,30 långt 3,80 brett och 220 till taket, frågan är, skulle det bli bättre av en akustikbehandling eller är det bara när man har större,bättre monitorer som det spelar någon roll?

Annons
Postat
jag sitter och mixar i yamaha hs 50 monitorer i ett rum som är 4,30 långt 3,80 brett och 220 till taket, frågan är, skulle det bli bättre av en akustikbehandling eller är det bara när man har större,bättre monitorer som det spelar någon roll?

vad har du i rummet idag?

Postat

Om ditt rum i nuläget är ”dåligt” och du akustikbehandlar ordentligt så kommer skillnaden att bli enorm. Du kommer dock inte att få ut mer bas ur dina HS-50 men den basen de kan återge kommer att bli betydligt jämnare och tightare om du behandlar på rätt sätt (d v s inte bara med porösa absorbenter). Det finns en uppsjö med bra trådar om akustikbehandling i forumet så en bra början är att plöja igenom några av dessa.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag köpte röd backdrop med absorberande egenskaper. 😉

Beställde från Ljudbalans som sydde det efter mina mått med knytband... hade kunnat få med öljetter också.

Tyget kallas för Scenmolton...

Jag är väldigt nöjd och kommer handla från Ljudbalans igen. 🙂

http://www.ljudbalans.se/

Redigerat av Analogfreak
Postat

ok, men är det nån ide att hänga upp sånna skynken på måfå? måste man inte räkna ut hur det ska dämpas och sätta upp skärmar på exakt rätt ställe? eller är det bra att dämpa så mycket man kan överhuvudtaget menar du?

Postat
ok, men är det nån ide att hänga upp sånna skynken på måfå? måste man inte räkna ut hur det ska dämpas och sätta upp skärmar på exakt rätt ställe? eller är det bra att dämpa så mycket man kan överhuvudtaget menar du?

För mellan- och diskantregistren handlar det mest om att täcka primärreflexerna från högtalarna. Dvs högtalare-vägg-dina öron. Kolla på hemsidorna för företag som tillverkar absorbenter och sök lite på "spegeltestet".

För allmän dämpning av bas behöver man inte heller mäta så mycket; man sätter basabsorbenter på ställen där basen byggs upp, t.ex i hörn.

De svåraste problemen i basen är stående vågor, dvs resonanser mellan rummets väggar. Där kan man i viss mån teoretiskt räkna ut vilka problemfrekvenser rummet har, men det är enklast och säkrast att mäta. Enklastet testet är att köra en tongenerator (finns gratisprogramvara för detta), svepa genom frekvenserna från 20Hz och uppåt och lyssna om det finns frekvenser där volymen stiger kraftigt. Detta kan vara stående vågor som kan behöva specialbyggda basfällor stämda till just den frekvensen. Ännu bättre är om man använder mätmikrofon och mätprogram. Room EQ Wizard är ett gratisprogram som används av många.

Room EQ Wizard är också bra om man vill se mer precist effekterna av hur absorbenterna miskar efterklangen i rummet vid olika frekvenser, mm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.