Jump to content
Annons

Fick precis lite ström i mig via gitarren


suprapappa

Recommended Posts

hallå

fick precis lite ström i mig....usch...obehagligt

jag stod o spelade gitarr med gitarren inkopplad i en preamp och vidare in i datorn. eftersom det är kallt i rummet skulle jag känna hur varmt elementet var och fick då lite ström i mig då jag rörde vid gitarrsträngen. strömmen i rummet är ojordad.

jag är väldigt okunnnig vad gäller ström...är detta normalt när det gäller ojordade prylar eller låter det som jag har ett fel någonstans?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
hallå

fick precis lite ström i mig....usch...obehagligt

jag stod o spelade gitarr med gitarren inkopplad i en preamp och vidare in i datorn. eftersom det är kallt i rummet skulle jag känna hur varmt elementet var och fick då lite ström i mig då jag rörde vid gitarrsträngen. strömmen i rummet är ojordad.

jag är väldigt okunnnig vad gäller ström...är detta normalt när det gäller ojordade prylar eller låter det som jag har ett fel någonstans?

tack

petri

Du får en potentialskillnad mellan elementet och gitarrsträngen eftersom de är galvaniskt skilda medan radiatorn är potentialutjämnad mot den elektriska jorden. Det man kan göra är att dra en jordfläta mellan datorns chassi och radiator-röret så att du utjämnar jordpotentialen. Strömmen du fick i dig är endast några mA medan spänningen är ca 100 - 130V

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har känt det hemma när jag bytt kablar för att lyssna på datormusiken i stereon hemma,

det är tydligen så att elkablarna slits med åren och jorden försämras, och man har fått en liten

"pärla" - inget att hetsa upp sig för. Håll fingrarna från elementen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
det är tydligen så att elkablarna slits med åren och jorden försämras, och man har fått en liten

"pärla"

Det har inte med det att göra. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

om din dator och preamp hade varit ansluten till samma jord som elementet hade ni haft samma potential och du hade inte fått stöten.

eftersom du inte har jordat alls i rummet blev det en potentialskillnad mellan dig och elementet, precis som analogf sadel. Hade du haft jordat i rummet hade du säkert ändå inte varit ansluten till samma jord som elementets vattenradiator så det hade kittlat till i fingrarna ändå...

Det är alltså helt normalt att det känns om man håller på gitarrsträngarna samtidigt som man tar i ett element.

Direkt livsfara uppstår om din preamp hade fått ett elektriskt fel så att preampens hölje blir strömförande - tar du då tag i något som är jordat blir du länken till jord och preampen skickar strömmen genom dig.

Är istället uttaget som preampen är inkopplad på korrekt jordat kommer "felaktig" ström att ledas till jord via den vägen istället för genom din kropp.

Är du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo, där är inte så mycket ström i en gitarr. lite är där naturligtvis men inte några livsfarliga nivåer (någon får gärna rätta mig, är ingen elektriker)

Värre är det när fel uppstår i förstärkaren, blir där fel så letar sig strömmen till gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gitarr i sig kan aldrig inducera tillräckligt hög spänning för att det skall kunna ske en överledning till jord (märkbar spänning ligger kring 100 volt, lite beroende på luft fuktighet, hur väl jordad kroppen är, samt hur fuktig du själv är)

Därmed är det absolut att föredra för att inte säga rekommendera att ansluta gitarrförstärkare, datorer och övriga studioprylar till jordade vägguttag. En jordfelsbrytare är heller inte fel som ett komplimenterade skydd i anläggningen.

All apparatur som har en så kallad "utsatt del" måste skyddsjordas (Klass I). Med utsatt del menas här en del av apparaten (ofta ett metall chassi) som kan komma att bli spänning satt vid ett fel. En del apparatur är konstruerad på ett sådant vis att sådan utsatt del aldrig kan bli spännings satta. Apparaten är då dubbelisolerad (klass II) som kan känner igen på symbolen härdenna symbol.

Ett annat dilemma att betrakta är om känslig elektronik, exempel datorer, blir utsatta för den liknande potentialskillnad som skribenten blev, då är risken stor att kretskorten tar stryk och dator helt enkelt pajar. Därav är dig viktigt att alltid jorda sig när man pillar inne i databurkarna.

Minns en gång då vi i en sunklig replokal hade kopplat gitstärkare i ett uttag och mixerbordet och därmed mickrofonerna i ett annat. Det vi inte visste vart att det ena uttaget inte var anslutet till jord. Varje gång man nuddade mikrofonkorgen och spelade på gitarren fick man sig kyss!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

....

Minns en gång då vi i en sunklig replokal hade kopplat gitstärkare i ett uttag och mixerbordet och därmed mickrofonerna i ett annat. Det vi inte visste vart att det ena uttaget inte var anslutet till jord. Varje gång man nuddade mikrofonkorgen och spelade på gitarren fick man sig kyss!!!

ja, såna kyssar har jag fått så många att jag kan betrakta mig som Casanova 😎

skulle onekligen vara att föredra att ha jordade uttag men jag bor i ett ganska gammalt hus och tror det är väldigt dyrt och omständigt att dra jord (har jordat där jag har gjort ombyggnation). har iofs. jordfelsbrytare men det hjälper väl knappast dom ojordade uttagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ja, såna kyssar har jag fått så många att jag kan betrakta mig som Casanova 😄

skulle onekligen vara att föredra att ha jordade uttag men jag bor i ett ganska gammalt hus och tror det är väldigt dyrt och omständigt att dra jord (har jordat där jag har gjort ombyggnation). har iofs. jordfelsbrytare men det hjälper väl knappast dom ojordade uttagen?

Jordfelsbrytaren är kopplad över fasen och nollan. När allt är som det ska så flyter det exakt lika stor ström genom nollan som genom fasen. När det uppstår ett jordfel så kommer det att gå ström genom jorden. Eftersom returen då går genom jorden så kommer mindre ström att gå genom nollan. Jordfelsbrytaren känner att det är en strömskillnad mellan fasen och nollan och löser då ut. Den löser ut vid så små skillnader som 30 mA.

Som svar på din fråga så kommer inte en jordfelsbrytare att avhjälpa ditt problem. Många installationer har gjorts felaktigt. När man tex drar in bredband och digital-TV så för man in en potential. Då måste samtilga ellutag i det utrymmet jordas enligt elsäkerhetsverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack Analogfreak för din pedagogiska förklaring 😕

Det finns en förklaring till som uppträder då man har skyddskomponenter i t ex en gitarrförstärkare som ibland kan vara kopplade så att det ligger en avstörningskondensator från fas till jord och en från nolla till jord. Om vägguttaget är jordat går alla eventuella transientstörningar och högfrekventa störningar till jord och din gitarrförstärkare skyddas. MEN! Om du inte kopplar in en sådan utrustning till ett jordat uttag, så lägger sig chassiet på förstärkaren på hälften av 230V = 115V i förhållande till jord (eller nolla). (nolla och jord är egentligen samma potential, men endast i en punkt och det är i elcentralen. Dessa får aldrig kopplas samman någon annanstans!!!).

Även om du har ett jordat eluttag, så är det inte troligt att jorden i eluttaget håller samma potential som ditt värmeelement. Du försöker jorda bort 115V genom en relativt tunn ledning som kanske är 50m lång innan den dyker ner i ett jordspett i marken. Det blir en potentialskillnad mellan jordspettet och eluttagets jord. Det du känner som potential i elementet är identiskt med jordspettets potential. Gitarrens strängar däremot ligger på en något upphisad potential och om du inte känner det i fingrarna så är det möjligt att du känner det i läpparna då du rör vid t ex mikrofongallret på en jordad mikrofon. Det kan kittla rejält och vara hemskt obehagligt.

Koppla alltid in gitarrförstärkaren i ett jordat uttag som är gemensamt med mixerbordets. Detta brukar minska problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du har ett jordat eluttag, så är det inte troligt att jorden i eluttaget håller samma potential som ditt värmeelement. Du försöker jorda bort 115V genom en relativt tunn ledning som kanske är 50m lång innan den dyker ner i ett jordspett i marken.

Varför är det inte troligt att radiatorn och vägguttagets jordbleck har samma potential? De de allra flesta fall jag kontinutetsmätt mellan jordskena i elcentraler och vattenledningar ute i anläggningen har dessa legat inom godkända nivåer. Detta är iof inte konstigt eftersom vatten skall potentialutjämnas, hur länge detta kravet funnit vet jag dock inte. Med risk för att hamna lite OT vill jag även fråga varför skyddjords ledaren är för klent dimensionerad om man tänker sig 50 till sannjord i mark! För mig känns det helt rimligt, säg att du har 1,5mm2 koppar 30m till huvudcentralen. Därefter 20m som är minst 10mm2 om vi tänker oss ett TN-C system som servis.

Vill inte "sätta dit" någon bara undrar hur detta går ihop sig?! Vetgirig är man ju i alla fall 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Hejsan detta med att fått ström i sig via gitarren då man tar i något annat har hänt mig med. Jag har jordade uttag, och detta hände först i replokalen i samband när jag spelade på min 80w Laney combo stärkare. Men även hemma när jag spelar på min Vox 15 w förstärkare. Står jag ex i repoalen och spelar och kommer sångmikrofon för nära mun får jag en kyss av mikrofonen om jag har handen på strängarna. Vad är fel?

Redigerat av Guran111
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak som Guran111 beskriver här ovan hände för en gammal basspelare som jag lirade med för hundra år sedan.

Fast lite värre......

Vi lirade på scen och han satte läpparna mot en mikrofon samtidigt som han spelade bas.

Han fick en sådan stöt att han föll ihop krampandes, det visade sig senare på sjukhuset att

han lyckats bryta skulderbladet när han krampade, men klarade sig i övrigt helt ok.

Anledningen till stöten kom dom senare fram till att det var en vaktmästare på stället som

hade lyckats träffa en ledning med en spik. Men hur detta senare kunde leda till basistens

stöt har jag inte en aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

On topic, stöten beror på att din kropp leder ström till jord. Orsakerna kan vara många.

Trasig kabel

Ojordade kontakter blandade med jordade

Du står med fötterna i vatten

etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...