JMT Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Jag håller på att trycka in gamla kassettband till mp3, och har kommit till en punkt där jag inte vet hur jag ska göra. Jag har en 10 år gammal inspelning på vanligt kassettband som är gjord i en äldre portastudio, där allt går i "slowmotion". Jag önskar få över det till datorn så det går att lyssna på det normalt, utan slowmotion.. Jag har inte tillgång till portastudion idag. Vad kan jag göra för att få till detta ?
JMT Postat 27 januari 2010 Trådstartare Postat 27 januari 2010 någon borde ha ett inspel hur jag skall gå tillväga ?
Dingbats Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Det bästa är om du kan få tag på en portastudio som kan spela banden i den hastighet de är inspelade i, vilket är dubbla hastigheten mot en vanlig bandspelare. Alternativet är att timestretcha dina slowmotion-filer till dubbla hastigheten i nåt program. Exempelvis Audacity har en sån funktion, om du inte redan har nåt annat program som klarar av det.
Claes Holmerup Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Ett annat problem kan vara att 4-kanaliga portastudios spelade in alla 4 kanalerna över hela bandet, medan en vanlig kassettbandspelare bara spelar upp 2 av spåren. Det gör att när man vänder på bandet så kommer de andra 2 spåren att spelas upp baklänges och man får då reversera dem och sedan flytta dem för hand för att synka ihop med de andra två spåren. Det hade absolut varit enklast att låna en porta någonstans för ändamålet...
debatt Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Jag håller på att trycka in gamla kassettband till mp3, och har kommit till en punkt där jag inte vet hur jag ska göra.Jag har en 10 år gammal inspelning på vanligt kassettband som är gjord i en äldre portastudio, där allt går i "slowmotion". Jag önskar få över det till datorn så det går att lyssna på det normalt, utan slowmotion.. Jag har inte tillgång till portastudion idag. Vad kan jag göra för att få till detta ? Bandet snurrar alltså i 9.5 cm per sekund, antar jag. Köp en begagnad portastudio med den hastighetsmöjligheten. Se att det är SAMMA brusreduceringssystem som det var på den som du spelade in med då. Sök gärna på Ebay efter just den modell du hade och försökt få fram så mycket det bara går om skicket. Själv lämnade jag in min gamla porta för reparation...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.