Jump to content
Annons

Musikens utveckling vs. filmens


fabian

Recommended Posts

Efter att ha sett filmen 2012 slog mig en tanke som handlade om musikens utveckling i jämförelse med filmens.

Enkelt förklarat...

Filmen gör hela tiden gigantiska framsteg i form av effekter och mer eller mindre realistiska tolkningar.

Med datorns hjälp går det att skapa precis vad som helst. Allt ifrån galna orcher filmade från tusen meters höjd till jordbävningar som slukar hela kontinenter.

Jämför man 50 talets Ben Hur med dagens 2012 så är ju utvecklingen helt enorm.

I allt detta så har kompositören försökt skapa känslor, understryka handlingar och pussla ihop effekter.

Mycket har självklart hänt i musikens värld också sen 50-talet men ofta är det klassiska orkesteruppsättningar som står för allt.

Självklart finns det undantag. Detta är en mer allmänfilosofisk fråga.

Klarar musiken av dagens episka filmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har också tänkt på det där. Men efter att ha sett avatar3D med specialdesignade glasögon så vette fan. Det kanske var så att den visuella effekten var så överväldigande att jag inte tänkte på ljudet/musiken. Skulle gärna se om den med musikinriktarlyssning och sjupunktsöron! Men ja allt hänger så klart ihop och det jag gillar mycket i dagens filmer är att det läggs mkt energi på att fånga ljuden som sker. Hand i handske!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...