Jump to content
Annons

En fråga ang. "stereomatchat par"


CHAE

Recommended Posts

OBS: Jupps, jag har både skummat igenom forumet och googlat (lite) Bara så att ni vet. Så inte herr Valle och/eller annan veteran försöker käka upp mig till frukost i morgon 😆

Jo jag satt och läste om ett par NT5:or från Röde och dessa var då "stereomatchade". Det där uttrycket dyker ju upp då och då. Samtidigt läser jag i den här tråden där Claes menar på att "Matchade par använder man om man vill vara helt bombsäker på att en eventuellt skev stereobild inte beror på mikrofonerna."

Jo, jag har kört XY på trumoverhead (bara ett par ggr bara ska väl erkännas) och det har funkat bra även om det har varit ett litet joxande med att just få en råperfekt stereobild. Nåväl, nu till min fråga:

Med de här stereomatchade mikarna (det spelar ingen roll vad det är för tillverkare), har man gjort någonting med dem? Testat dem "mot" varandra s a s? Eller har man bara tagit mik med serienr 0001 och sedan lagt i samma låda som mik med serienr 0002?

En följdfråga (som jag kom på nu) är ju då varför jag bara sett Rödes NT4:a som har den här fräsiga designen/lösningen? Det kan ju i och för sig bara vara jag som inte varit tillräckligt uppmärksam. Andra exempel emottages tacksamt Det är sparar ju tid om inte annat (och kanske i förlängningen, dyr, studiotid?)

Nåväl, nu vart det nog lite halvflummigt och väääldigt mycket paranteser, men det får jag leva med helt enkelt 😆

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på. Och är ganska ironiskt. Nämligen så att för de mickar som det behövs mest så är det minst säkert att det gör nån skillnad. Nå här är resan.

1) Att göra mikroner är ingen exakt vetenskap

Alla mikrofoner blir lite olika.

Minst skillnad har de kända "dyra" märkena. Bara några exempel är Neumann, Schoeps eller DPA. Mikrofoner som skiljer sig för mycket från standarden lämnar helt enkelt inte fabriken. Ofta kan man köpa samma typ av mikrofon med 10 eller 20 års mellanrum och de låter mycket lika.

Störst skillnad är det på lågprismärkena, oavsett var de är tillverkade. Man kan inte ens vara säker på att mikrofonen nånsin testats. Dessutom köps det in billigast möjliga komponenter så det kan skilja sig mycket mellan olika exemplar. Så även mickar gjorda samma vecka kan skilja sig åt mycket. Över åren skiljer det mycket.

2) En del tillverkare matchar noggrannt, andra mindre noggrannt

Om du ber de kända tillverkarna, som exempel, Schoeps att få två matchade kapslar så gör de ett noggrannt arbete. De väljer bland ett stort antal kapslar och försöker hitta de två som mäter och låter mest lika. Man brukar få betala lite för den tjänsten, men jämfört med inköpspriset brukar det inte vara så mycket. Och jämför man till exempel med att hyra in London Symphony Orchestra i en vecka för att spela in filmmusik så är det småpengar.

Hur lågpristillverkarna gör vet man inte. En del kanske bara tar två med serienummer efter varandra. Just i det fallet kan det vara en fördel, för då är risken mindre att det är olika omgångar av komponenter. Men man kan inte räkna med att de mätt nånting alls.

3) Det ironiska

-- är att där det behövs mest så vet man minst om vilken skillnad det är. Eftersom lågpris mikrofonerna skiljer sig mycket åt mellan individerna så är det där man mest har nytta av att matcha. Men där gär fabrikerna minst eller till och inget jobb vid själva matchningen. För dyra mickar skiljer det oftast så lite att det egentligen inte spelar nån roll om man matchar dem, de är så lika varandra ändå. Trots det är det där mätningen och lyssningen är mest noggrann.

4) Dessutom ändrar det sig

Allt ändrar sig över tiden, även mickar. Olika mycket beroend på vilken typ det är. Kända för att ändra sig minst är DPA-s rundtagande mikrofoner. Kända för att ändra sig mycket är de billigast märkena.

5) Sammanfattning

Egentligen skall man vara misstänksam om de två mickarna i ett matchat par har serienummer efter varandra. Ofta sätter man ju serienumret redan innan micken är helt färdig, men matchningen borde man göra med helt färdiga mickar.

Nå, kostar det inget extra, så varför inte välja matchat.

6) Ljudet då

Ja, det är inte lätt att säga. Jag har gjort stereoinspelningar av symfoniorkester med en rundtagande och en kardioid, mer skillnad blir det knappast, som låtit riktigt acceptabelt.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, där ser man. The more you know, huh.

Tack för ett bra svar, trombonisten. Nu vart jag fasen mer klokare på det här 😳

Som sagt har jag inte jobbat så vansinnigt mycket med just XY. Däremot har jag laborerat mycket AB på diverse körer i livesammanhang.

Nåväl, kul och intressant info i alla fall.

"Jag sökte fakta och jag fann den" typ 😳

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Kandidat för nitning!

Helt klart!

Jag tyckte då att det var hur intressant som helst. Erhm... Hur gör jag då 😊 Eller är det resp. moderator som sköter sådant?

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två st Röde NT1-A, och två NT2-A, ej matchade, NT1-A finns ju som matchat par och kostar i alla fall hos Thomann lite mer än två lösa mickar. Jag kan inte höra någon skillnad på dem, har använt bägge två till stereoinspelningar.

Apropå det här så tycker jag att om man har en enda halvskaplig mick i sin hemstudio och funderar på att skaffa en ny bättre, så bör man överväga att i stället skaffa en till likadan, så man kan spela in tex ak gitarr i stereo. Jag tycker det ger ett enormt lyft jämfört med att spela in med endast en mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två st Röde NT1-A, och två NT2-A, ej matchade, NT1-A finns ju som matchat par och kostar i alla fall hos Thomann lite mer än två lösa mickar. Jag kan inte höra någon skillnad på dem, har använt bägge två till stereoinspelningar.

Apropå det här så tycker jag att om man har en enda halvskaplig mick i sin hemstudio och funderar på att skaffa en ny bättre, så bör man överväga att i stället skaffa en till likadan, så man kan spela in tex ak gitarr i stereo. Jag tycker det ger ett enormt lyft jämfört med att spela in med endast en mick.

Umm, jag har endast laborerat ytterst lite med stereomikar på acken och även om mitt rum (kör klassikern "akustikbehandlat sovrum") och tyckte då att det inte vart sådär jättesexigt ljud men har hört ett par inspelningar i en riktigt studio och det lät ju kalas. Men efter det här svaret med stereomatchade par så vart jag ganska sugen på att testa mig fram med mina TSM-mikar. Kul att se hur mycket man kan laborera och greja innan det låter gryta/kaffeburk/annat valfri köksämbar på grund av rummet. Dessutom prova att XY-mika på kyrkokören någon gång vore också ganska lattjo (brukar oftast köra AB på dem).

Nåväl, alltid kul att höra olika uppfattningar/upplysningar och få tips 🙂

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in och ställer en liten fråga. Blir det inte 90 graders fasförskjutning med en sådan här mikrofon?

Får man isåfall själv vrida fasen till rätta eller gör micken det själv?

Så lände kapslarna korsar varandra korrekt (som de tyvärr oftast inte gör, t ex Zoom H4) så blir det inga fasproblem (i det hörbara område iallafall...).

Antar att vi pratar om XY nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...