spydah Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Det finns ett speciellt krisp ljud jag vill Ät nÀr jag spelar in/mixar mina lÄtar men jag lyckas inte och jag tror mycket beror pÄ mickar osv men jag vet inte vad. Klart det har med rösten att göra med, fast jag har 2 exempel frÄn samma person med olika ljud. SjÀlv har jag röde nt1000, SP b1 och nÄn adk mick jag har lÄnat som lÄter bÀst av dom tycker jag.. men nu ska jag köpa en ny och undrar vad jag ska satsa pÄ för prylar för att nÄ detta ljud jag söker! Jag har satt ihop en liten mix av tre lÄtar dÀr detta ljud finns med. Your browser does not support the HTML5 audio tag LÄt 1, hÀr lÄter det jÀvligt skönt sÄ skulle jag vilja ha det. LÄt 2, hÀr lÄter det inte hÀlften sÄ skönt, samma rappare som lÄt 1 dock tidigare slÀpp, och antagligen sÀmre utrustning. LÄt 3, hÀr Àr detta krisp vÀldigt tydligt, nÀstan överdrivet men lÄter ack sÄ bra. Om ni hajjar va ja vill uppnÄ och vet nÄn lösning sÄ skriv! Mickar jag funderat pÄ att köpa nu Àr röde NTK, ADK a48, beggad 414 av nÄtt slag.
punkrockdude Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 En bra mikrofon Àr viktigt, men tredje lÄten lÀt som de hade anvÀnt Àckligt mycket EQ.
dbd Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag tycker det lÄter som de anvÀnt en bra mic och en exciter.
spydah Postat 5 januari 2005 TrÄdstartare Postat 5 januari 2005 aah.. frÄgan Àr vad man ska satsa pÄ för mick? jag har testat eqa som en idiot men det blir inte najs bara jobbigt nÀr man övergör det.. vad Àr en exiter?
Kill All Autotuner Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 (redigerat) aah.. frÄgan Àr vad man ska satsa pÄ för mick? jag har testat eqa som en idiot men det blir inte najs bara jobbigt nÀr man övergör det.. vad Àr en exiter? Har du redan en Röde sÄ har du en mycket bra mick. Dbd trodde sig höra en Exiter pÄ sÄngen ........ det Àr ett effektiv sÀtt att fÄ sÄngen att sticka ut i ljudbilden. En Exiter förskjuter fasen pÄ ett spÄr , man upplever en vÀldig bred , men framför allt djup stereobild. Med Exiter pÄ t.ex sÄng sÄ kan det bli mycket lÀttare att placera spÄret i hela mixen, pÄ bekostnad av att det kan lÄta syntetisk. Men nÀr jag anvÀnder exiter pÄ mina alster (PÄ hela lÄten) har jag bara fÄtt positiva gensvar frÄn dom som inte sysslar med musik överhuvudtaget , om de fÄtt jÀmföra med/utan exiter. Ljudbilden fÄr en otrolig separation och tydlighet pÄ alla instrument. Observera att en exiter mÄste jobba i stereo för att fÄ bÀsta resultat. SÄngspÄret kan dÄ kopplas in i ett stereoreverb , dÄ har du ett stereospÄr ut som du kan inserta till Exitern. Redigerat 5 januari 2005 av Kill All Autotuner
spydah Postat 6 januari 2005 TrÄdstartare Postat 6 januari 2005 ok, finns det nÄgon mjukvaru exiter eller mÄste det vara hÄrdvara? rödemicken tycker jag inte lÄter som jag vill.. har fÄtt bÀttre resultat med adkmicken jag testat.. ska lÄna hem lite dyrare saker o testa o se om de ger nÄtt
VacUm Postat 6 januari 2005 Postat 6 januari 2005 Kör upp toppdiskanten (8000 och uppÄt ungefÀr) ordentligt och efter det en deesser hÄrt instÀllt sÄ fÄr du fram fraset utan att det blir jobbigt. Vill du fÄ fram det Ànnu mer sÄ kan du efter alltihopa pressa pÄ med t ex en L1a pÄ grÀnsen till att det distar (ok, detta förÀndrar ljudet vÀldigt mycket, men det lÄter hippt och tufft). Sist kan du fila bort störiga frekvenser i lomidden som nÀstan garanterat kommer fram om du inte spelar in i ett otroligt bra rum med en otroligt bra mik.
onosoul Postat 6 januari 2005 Postat 6 januari 2005 Kör upp toppdiskanten (8000 och uppÄt ungefÀr) ordentligt och efter det en deesser hÄrt instÀllt sÄ fÄr du fram fraset..... Vad menar du med en hÄrt instÀlld deesser?
Kill All Autotuner Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 ok, finns det nÄgon mjukvaru exiter eller mÄste det vara hÄrdvara? rödemicken tycker jag inte lÄter som jag vill.. har fÄtt bÀttre resultat med adkmicken jag testat.. ska lÄna hem lite dyrare saker o testa o se om de ger nÄtt Finns bÄde och, men om du pular i datorn sÄ Àr förstÄs en plugg det bÀsta. Behringer har gjort en burk som heter Ultrafex Pro , likasÄ BBE maximizer. Tror att Behringern gÄr pÄ ca 1500 :- men den har ingen digital utgÄng nÄgonstans. Behringern Àr ett superbt fynd om man Àr Livetekniker. Koppla en Ultrafex mellan main out pÄ mixern och P.A. förstÀrkaren och allting lÄter dyrt , glittrigt och tungt (eftersom den ocksÄ stÀdar upp basen ) plus att man kan köra pÄ mycket lÀgre volym eftersom hela ljudspektrat upplevs som sÄ mycket mer luftigt och separerat. Kan faktiskt inte prisa den nog.....
dbd Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 ok, finns det nÄgon mjukvaru exiter eller mÄste det vara hÄrdvara? Finns lite olika hÄrdburkar, precis som Kill sÀger. Jag sjÀlv en Ultrafex. Den lÄter skitbra, men glappar som de flesta gamla Behringer-prylar. Den har bÄde en klassisk exciter som lÀgger till harmoniska övertoner, samt en stereobreddare. Annars finns en hyfsad exciter (eller spectralizer som de kallar det) i Steinberg Mastering Edition. Den lÀgger ocksÄ till harmoniska övertoner i diskanten, dock tycker jag den kan lÄta lite hÄrt ibland.
VacUm Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Kör upp toppdiskanten (8000 och uppÄt ungefÀr) ordentligt och efter det en deesser hÄrt instÀllt sÄ fÄr du fram fraset..... Vad menar du med en hÄrt instÀlld deesser? Att den ska skÀra ganska mycket.
Kill All Autotuner Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Jag sjÀlv en Ultrafex. Den lÄter skitbra, men glappar som de flesta gamla Behringer-prylar. Haha , min glappar ibland pÄ nÀtanslutningen pÄ burken.
dbd Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Jag sjĂ€lv en Ultrafex. Den lĂ„ter skitbra, men glappar som de flesta gamla Behringer-prylar. Haha , min glappar ibland pĂ„ nĂ€tanslutningen pĂ„ burken. Haha det var illa. PĂ„ min Ultrafex glappar "bara" gaincontrollersen pĂ„ bas-processorn, och pĂ„ min Behringer-patchbay glappar 50% av alla kontakterna. Varning utfĂ€rdas đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.