mattehalen (oregistrerad) Postat 11 januari 2010 Postat 11 januari 2010 Hej. hur gör jag för att få röster att låta längre fram i en mix? Jag jobbar på en teater där jag har 9st artister på scen och även ute på en catwalk och ute i publiken under stora delar av showen. Jag har jobbat med mixen väldigt länge och har fått den att funka för mångfalden av folk som kommer och går men dem som oftast kommer med kritik är musiker (speciellt studiomusiker) som tycker att röst mixen är för långt bak. Vad kan jag göra för att åtgärda det? Det jag vet att jag kan prova är höja volymen eq dom mer och pana ut dom men när jag gör det så har jag problemen: - Pannar jag ut dom så hör dom sig inte själva eftersom dom är ute och springer i publiken och då går från ena sidan till den andra och har svårt att lokalisera var dom är i mixen isf. - EQar jag mer för att få fram mer röster kommer rundgång. PA sitter i framkant av scen och dom använder catwalken mycket som är precisframför PA vilket gör att jag kan inte ge lika mycket briljans och inte heller lika mycket botten i rösterna som jag vill ha för det rundar väldigt lätt i lokalen jag är i. - Höja volymen funkar för att få rösterna att komma längra fram i mixen men då börjar jag personligen tycka att det är för mycket röst och musiken kommer i kläm. Musiken vi har spelandes är bra arrad och mixad och det vill jag även dom ska höra. Någon som har något tipsa rakt av hur jag ska få fram rösterna mer? Mixen är inte dålig har jag fått höra från många som kommer och går men jag vill även få (studiomusikerna) att inte störa sig på att rösterna ligger för långt bak och inte kommer fram i mixen. // Mathias
Linus Postat 11 januari 2010 Postat 11 januari 2010 (redigerat) EQar jag mer för att få fram mer röster kommer rundgång. Vilka mikrofoner? Handhållna? Trådlösa? Har du en bra knivskarp EQ på mastern för att kompensera rummet/döda rundgångsfrekvenser? Jag antar att du också har kompressor på mikrofonerna? Panorera inte, eftersom publiken på motsatt sida av utpanoreringen då får ännu mindre mängd av sång i sin närmaste högtalare. Redigerat 11 januari 2010 av Linus
Guitar Nilsson Postat 11 januari 2010 Postat 11 januari 2010 Frågar du hundra personer om de tycker sången är lagom stark, så får du hundra olika svar. Många vill att man ska höra rösten lika tydligt som när man samtalar över ett köksbord. Då måste du ta bort musiken helt. Inte så kul. Och går de omkring framför PA-lådorna har du nog ett olösligt problem, det blir rundgång, speciellt med kompressor påkopplad. Är mickarna myggor fästade nere på kläderna är det nog helt omöjligt. Du kan aldrig få alla att tycka att det är bra hur du än gör.
Distadgurka Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 (redigerat) Det är ju omöjligt att få alla nöjda. När publiken inte tänker på ljudet. Då är det ett bra ljud! Men komprimera väldigt försiktigt, riktigt lurigt med rundgången annars. Har du några effekter på sången? När jag mixar live så bussar jag alltid vidare sången till en stereokanal med en effekt tex reverb eller delay etc. Sången blir mkt tydligare, jämnare och kommer fram då. Blir typ som en dubb. Redigerat 18 januari 2010 av Distadgurka
mattehalen (oregistrerad) Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 Vilka mikrofoner? Handhållna? Trådlösa? Har du en bra knivskarp EQ på mastern för att kompensera rummet/döda rundgångsfrekvenser? Jag antar att du också har kompressor på mikrofonerna? Panorera inte, eftersom publiken på motsatt sida av utpanoreringen då får ännu mindre mängd av sång i sin närmaste högtalare. Vi kör på ett äldre Sennheiser EM 500 EW system (utan antennförstärkning) med handhållna mikrofoner. För att slippa för allt för ful ljud så har jag bussat rösterna och lagt en master EQ på den så eqningen inte påverkar musiken. vilket kanske är smart är dåligt jag vet inte än. Dom känsliga frekvenserna spelas ju fortfarande då av musiken så det kanske har något med det att göra att det fortfarande är kännsligt?! Att panorera insåg jag också tidigt vara en dum ide så det gör jag inte. Och effekter används flitigt. Ett konstant reverb med olika nivåer Ett Delay som ett effekt svar i vissa låtar. Tack för hjälpen
Distadgurka Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 Tja.. Då är det väll bara att höjja rösten och se glad ut! Har du spattserat runt i lokalen och lyssnat? Ljudet kan ju vara helt anorlunda bland publiken jämfört med mixplats! Hörlurar kan ibland även vara bra att ha med sig i väskan!
Mojje Cruncher Andersson Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 Skulle vilja påstå att det där är ett ganska vanligt gnällande från musiker. Du kan inte begära att dom ska hajja att lokalens akustik påverkar en massa och kanske rent av släcker ut frekvenser som är nödvändiga i rösterna. Alltid en balansgång det där... mellan akustik och decibel. Rent generellt kan man säga så här. Publiken vill höra röster. Musiken fyller lyssnaren på med ändå. Åk lite "regel" när det är soloinsatser på musikernas parter och betrakta sång samt röster att alltid vara soloinstrument! Någon stans är det ju för tjockt i mixen så att rösterna inte kommer fram. Vanligaste jag bruker leta i är mellanregistret på gitarr, piano och trummor. Skär ur i dom instrumenten för att gör plats åt sången. Nåt måste du tumma på...., det får man leva med! Lycka till! /Cruncharn'
Mojje Cruncher Andersson Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 Glömde en sak... Jag brukar lägga en paralellkompression på en monogrupp till sångpaketet. Det ger bra skjut samt lite distortion som hjälper till att få mer närvaro i sången. Peace! /Cruncha'
Demonproducenten Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 - Höja volymen funkar för att få rösterna att komma längra fram i mixen men då börjar jag personligen tycka att det är för mycket röst och musiken kommer i kläm. Musiken vi har spelandes är bra arrad och mixad och det vill jag även dom ska höra. låter som att där du sitter å rattar så hör du ett helt annat ljud än dom andra det finns ju två aspekter på det hela - ljudet till publik å ljudet till scenen när du ska mixa för publiken - lyssna där publiken sitter när du ska mixa för scenen - lyssna där framförallt måste scenljudet funka att jobba med - inte vara det du tycker låter bäst för den bra arrade musiken
Demonproducenten Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 Ett konstant reverb med olika nivåer fundera på om du verkligen behöver det i en lokal reverb är ett utmärkt sätt att flytta saker "bakåt" i mixen
mattehalen (oregistrerad) Postat 25 januari 2010 Postat 25 januari 2010 Skulle vilja påstå att det där är ett ganska vanligt gnällande från musiker.Du kan inte begära att dom ska hajja att lokalens akustik påverkar en massa och kanske rent av släcker ut frekvenser som är nödvändiga i rösterna. Alltid en balansgång det där... mellan akustik och decibel. Rent generellt kan man säga så här. Publiken vill höra röster. Musiken fyller lyssnaren på med ändå. Åk lite "regel" när det är soloinsatser på musikernas parter och betrakta sång samt röster att alltid vara soloinstrument! Någon stans är det ju för tjockt i mixen så att rösterna inte kommer fram. Vanligaste jag bruker leta i är mellanregistret på gitarr, piano och trummor. Skär ur i dom instrumenten för att gör plats åt sången. Nåt måste du tumma på...., det får man leva med! Lycka till! /Cruncharn' har provat åkt lite mer med rösterna så dom kommer fram lite och nu kan man inte annat än säga att man hör rösterna. (det är inte SUPER MYCKET höjt med ändå så man hör.) Musiken kör vi via Cubase som en enkel backtrack så att eq den för mycket går inte heller för allt för då börjar man tappa alldeles för mycket i musiken och vi har bara 1.5 månad kvar med showen så det får funka för nu. Tack iaf för tipsen och för bekräftelsen att musiker ofta har något att säga till om när det gäller live musik. // Mathias
mattehalen (oregistrerad) Postat 25 januari 2010 Postat 25 januari 2010 låter som att där du sitter å rattar så hör du ett helt annat ljud än dom andradet finns ju två aspekter på det hela - ljudet till publik å ljudet till scenen när du ska mixa för publiken - lyssna där publiken sitter när du ska mixa för scenen - lyssna där framförallt måste scenljudet funka att jobba med - inte vara det du tycker låter bäst för den bra arrade musiken Jag sitter instängd i en "bur" eller vad man ska kalla det så jag har en helt annan ljudbild än publiken. Jag har varit ute och lyssnat överallt i lokalen och PA hänger inte optimalt men det är heller inget jag kan flytta på bara så där tycker min cheff. det problemet oftast är som jag tycker är att Publikens ljud är på många ställen också Artisternas med-hörning när dom går ut och har sina nr framför scen och ute på Catwalken. Den funkar helt klart att jobba med det är mer att jag vill få det där lilla extra nu när man inte har så mycket att göra länge. Showen har körts i 7månader snart och ljudet och ljuset är Timecode synkat så alla solon och körer är samma varje kväll om inte någon av artisterna har en dålig dag eller för mycket energi.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.