Jump to content
Annons

Gitarraffär - New york


theoweithz

Recommended Posts

Annons

Sist jag va där så fick jag bilden av att det itne va så billigt med gitarrer i just new york...Men du kanj u kolla in guitarcenter på 14th st (ligger mellan 5th och 6th avenue), Sedan ligger sam ash butikerna vid times square ungefär. Fanns också någon butik på ludlow street (ligger mellan E Houston st och delancy st någonstanns)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 3 gitarrer som är köpta i New York. Alla hade minst halva priset jämfört mot Sverige (musikbörsen, 4 Sound). Det gäller en fender telecaster och två ackor, alla i 20 000 kr klassen (10 000 i New York). Köpte även en Neumann U87 för 10 000 kr mindre än Thoman så jag tycker nog att man kan hitta saker för bra priser där.

Sam Ash kan du ju alltid kolla in. Den ligger på 38 gatan om jag inte minns fel. Det jag verkligen kan rekommendera dig är att du ska kolla in affären Mandolin Brothers: http://www.mandoweb.com/

Det är en gitarr affär som ligger på Staten Island. Du kommer lättast dit genom att ta färjan över från Manhattan och den är gratis. Jag blev otroligt imponerad av deras sortiment och de har ungefär samma priser som sam ash. Om du är intresserad av gitarrer så är det värt att åka dit, det kan jag lova dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam Ash kan du ju alltid kolla in. Den ligger på 38 gatan om jag inte minns fel.

Sam Ash finns på West 48:e gatan, mellan 6:e avenyn och Broadway. Kolla även in på Manny's snett över gatan. Samma ägare, men trevligare personal!

Vet du exakt vilket gitarr du ska ha bör du kolla upp i förväg att de har den hemma. (web-butikens utbud är inte samma som butikens.)

Kom ihåg att provspela gitarren noga, helst redan i butiken, för det är krångligt att reklamera från Sverige!

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam Ash finns på West 48:e gatan, mellan 6:e avenyn och Broadway. Kolla även in på Manny's snett över gatan. Samma ägare, men trevligare personal!

Håller med. Båda dessa affärer är suveräna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom Sam Ash (48:th) och Guitarcenter (14:th) finns det en trevlig liten affär på Bleecker Street, några kvarter väst om 6:e avenyn.

Det som jag funderat mest på är transporten. Jag har aldrig vågat försöka ta gitarr/bas som handbagage utan checkar in i standard hardcase. (Vilket *brukar* gå bra...) Däremot vet jag att andra tar gitarr som handbagage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam Ash finns på West 48:e gatan, mellan 6:e avenyn och Broadway. Kolla även in på Manny's snett över gatan. Samma ägare, men trevligare personal!

Vet du exakt vilket gitarr du ska ha bör du kolla upp i förväg att de har den hemma. (web-butikens utbud är inte samma som butikens.)

Kom ihåg att provspela gitarren noga, helst redan i butiken, för det är krångligt att reklamera från Sverige!

oj.. prickade fel på en siffra. Bra att du såg det. Alltså 48, inte 38:e gatan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom Sam Ash (48:th) och Guitarcenter (14:th) finns det en trevlig liten affär på Bleecker Street, några kvarter väst om 6:e avenyn.

Det som jag funderat mest på är transporten. Jag har aldrig vågat försöka ta gitarr/bas som handbagage utan checkar in i standard hardcase. (Vilket *brukar* gå bra...) Däremot vet jag att andra tar gitarr som handbagage.

Den på bleecker street har samma priser som sam ash men mycket mindre utbud. När jag var där fick jag känslan av att jag inte var riktigt välkommen och det var inte så där roligt som det brukar vara att gå in i en musikaffär.

Angående transport så flög jag med SAS. Vi fick inte ta med gitarrerna som handbagage men vi hade hardcase. Vet inte hur det är med softcase. SAS anser att instrument är ömtåligt gods så de förvaras säkrare inne i planet men det de inte sa till oss är att de inte lämnas ut på det vanliga bagage bandet. Det fanns ett annat band ca 50 meter längre bort på Arlanda som de lämnades på. Eftersom vi inte hade fått reda på det så stod våra gitarrer helt obevakade i terminalen och det kändes inte helt roligt. Som tur var såg vi gitarrerna där.

En kompis till mig har gjort en liknande resa och när han skulle hämta gitarren så kom den inte ut på bagagebandet först. Det tog en stund och bandet han till och med stanna och skärmen sa att det inte fanns några mer bagage. Först någon minut senare gick bandet igång och instrumenten kom ut. Det är alltså ganska viktigt att du frågar hur instrumenten kommer lämnas ut på flygplatsen för det var några ganska svettiga minuter som jag spenderade på Arlanda innan jag kunde kolla att allt var okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...