Jump to content
Annons

Vilka instrument använder artisterna?


Legolas

Recommended Posts

Behöver lite hjälp från er erfarna musiker! Skulle vilja ta reda på vad artisterna använder för instrument och vilka studioprylar som används vid vissa låtar osv.

Finns det nån bra sida för att ta reda på sånt? Har sökt på artisternas officiella hemsidor men där står det oftast inget om vad dom använt.

Ett exempel på vad jag är ute efter: Vet att Bryan Adams oftast spelar på en Fender Stratocaster , men villken modell av Stratan spelar han på? Vilka mickar använder han?

Ett annat exempel är Oasis suveräna gitarrljud i början på Wondelwall. Vad är det för gitarr och vilka kompressorer är det som gör att det låter så varmt och bra?

Jag hoppas nån kan hjälpa mej med detta. Vill ha en referens på vad de riktiga artisterna använder så man kan jämföra och provspela de "riktiga" prylarna...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle vilja ta reda på vad artisterna använder för instrument och vilka studioprylar som används vid vissa låtar osv. [...]Vill ha en referens på vad de riktiga artisterna använder så man kan jämföra och provspela de "riktiga" prylarna...

Jag är också barnsligt förtjust i bakom-kulliserna-info. Läser just nu "En revolution i huvudet" om Beatles inspelningar. Kul info om hur texterna kom till, vad dom egentligen handlar om. Vem som spelade solot, vilka tekniker George Martin utvecklade och på vilka låtar dom användes. Plus en massa annat gott!

En sak bara om riktiga prylar. Vad det gäller instrument så låter ju egentligen inget exemplar likt det andra. Läste till exempel att Niel Young spelade på samma Fender Deluxe genom större delen av 60- och 70-talet. Anledningen var att han inte hittadre någon annan stärkare som lät likadant. Och då köpte han ändå varenda Deluxe han kom över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat exempel är Oasis suveräna gitarrljud i början på Wondelwall. Vad är det för gitarr och vilka kompressorer är det som gör att det låter så varmt och bra?

Oasis använde väl bara Epiphone gitarrer har jag för mig...

Finns ju en signaturmodell Noel Gallagher.

Kan ha fel dock.

Ang kompressorer vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart har det stor betydelse vilket instrument dom använder men huvudsaken i soundet ligger ju i HUR man spelar och HUR det är mixat 🙂

men allti d kul att veta iof. Själv blev det ju en extra sporre att köpa min Takamine EF341SC eftersom Bruce Springsteen, Live, The Calling, Rammstein, Linkin Park med många fler använder den live 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att man ofta rätt lätt kan hitta vad olika artister använder för instrument LIVE och OFFICIELLT även i studion. Dock nås jag, då och då, av information som gör gällande att så inte alltid är fallet. Är man sponsrad med ett visst märke har man också förpliktelser gentemot det företaget. Men vad gör man då när man inte får till soundet i studion ELLER har en producent som säger att man inte får använda utrustningen för att det inte passar sig? Nu vet jag att många artister ofta pratar vitt och brett om hur stort inflytande de har över de produktioner de är inblandade i men...... jag är skeptisk.

Nu menar jag inget illa om dessa två herrar men läs t ex intervjuerna med herrar "Fredman" och "Ilbert" i Studio från tidigare i år. De uttalar sig ganska bestämt om vad de vill ha och inte vill ha för typer av stärkare och kabinett när de jobbar. Dessa grabbar vet vad det handlar om och har gjort ett flertal stora produktioner. De talar givetvis utifrån sin erfarenhet och att de vet vad som krävs för att uppnå det de är ute efter.

En journalist från Guitar Player, själv en duktig bassist, fick lov att spela på Jaco Pastorius bas o rigg. Det lät inget vidare. När Jaco sen spelade så lät det, Jaco! Journalisten frågade vad det var som gjorde skillnaden. "My sound is in my fucking fingers!" svarade den gode Jaco.

En bekant till mig hade, för några år sedan, bjudit hem IA från Freak Kitchen för att IA skulle lägga gitarrsolon på ett par av min bekants låtar. IA kom med sin gitarr och någon liten skitförstärkare av något billigt märke. Min kompis blev besviken när han såg förstärkaren. Han blev ännu mer besviken när IA gick ut för att ta ett telefonsamtal. Då pluggade min kompis in och provspelade (han är själv en duktig gitarrist) och det lät SKIT! Hur han än rattade om blev det strunt. När IA sen tog hand om gitarr och förstärkare lät det en miljon kronor! Han rattade inte ens tillbaks till ursprungsinställningarna! Jag fick förmånen att höra de olika tagningarna av solon IA hade fläkt iväg helt improviserat. Det var sjukt vilken ton han hade! När kompisen frågade hur det gick till svarade IA att han är väldigt noga med hur han slår an strängen, hur han trycker ner vänsterhanden och att strängarna är nya, tjocka och att gitarren är intonerad! Jag tror att vi ibland tror att det går att "köpa" sig ett likadant sound som idolen och det stämmer väl till viss del men vi når aldrig hela vägen om vi slarvar med dessa grundläggande grejer. Sen, som jag skrivit om i någon annan tråd, så har man ju gjort en uppsjö av saker med t ex gitarrljudet som vi hör på en hårdrockskiva. Det är inte ovanligt med 6 kompgitarrer som spelar exakt samma sak och titta på vad för förstärkar- och kabinett- OCH mickuppsättning t ex "Fredman" kör med då. DEt är ju det ljudet som vi vill efterlikna. Då är det lätt att bli besviken när man sitter med sin nya gibson och 5150 och det inte låter lika imponerande som det man hör från skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.mikesguitarsite.co.uk/gear/

Där fanns det lite kul, men inga direkta studiosaker. Kolla lite på modeller osv.

edit: hittade mera!

http://www.geocities.com/Hollywood/6203/page2.html

http://www.musicplayer.com/lounge/setups/hendrix.htm

http://www.amptone.com/g153.htm

http://www.holybeat.tk/ gear finns nånstans (hellacopters)

Det är jävligt kul det här med musikernas grejer, dels då det mesta är prismässigt oåtkomligt, dels för att man ju delvis har råd med grejerna

Redigerat av merbid
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att man ofta rätt lätt kan hitta vad olika artister använder för instrument LIVE och OFFICIELLT även i studion. Dock nås jag, då och då, av information som gör gällande att så inte alltid är fallet. Är man sponsrad med ett visst märke har man också förpliktelser gentemot det företaget. Men vad gör man då när man inte får till soundet i studion ELLER har en producent som säger att man inte får använda utrustningen för att det inte passar sig? Nu vet jag att många artister ofta pratar vitt och brett om hur stort inflytande de har över de produktioner de är inblandade i men...... jag är skeptisk.

Nu menar jag inget illa om dessa två herrar men läs t ex intervjuerna med herrar "Fredman" och "Ilbert" i Studio från tidigare i år. De uttalar sig ganska bestämt om vad de vill ha och inte vill ha för typer av stärkare och kabinett när de jobbar. Dessa grabbar vet vad det handlar om och har gjort ett flertal stora produktioner. De talar givetvis utifrån sin erfarenhet och att de vet vad som krävs för att uppnå det de är ute efter.

En journalist från Guitar Player, själv en duktig bassist, fick lov att spela på Jaco Pastorius bas o rigg. Det lät inget vidare. När Jaco sen spelade så lät det, Jaco! Journalisten frågade vad det var som gjorde skillnaden. "My sound is in my fucking fingers!" svarade den gode Jaco.

En bekant till mig hade, för några år sedan, bjudit hem IA från Freak Kitchen för att IA skulle lägga gitarrsolon på ett par av min bekants låtar. IA kom med sin gitarr och någon liten skitförstärkare av något billigt märke. Min kompis blev besviken när han såg förstärkaren. Han blev ännu mer besviken när IA gick ut för att ta ett telefonsamtal. Då pluggade min kompis in och provspelade (han är själv en duktig gitarrist) och det lät SKIT! Hur han än rattade om blev det strunt. När IA sen tog hand om gitarr och förstärkare lät det en miljon kronor! Han rattade inte ens tillbaks till ursprungsinställningarna! Jag fick förmånen att höra de olika tagningarna av solon IA hade fläkt iväg helt improviserat. Det var sjukt vilken ton han hade! När kompisen frågade hur det gick till svarade IA att han är väldigt noga med hur han slår an strängen, hur han trycker ner vänsterhanden och att strängarna är nya, tjocka och att gitarren är intonerad! Jag tror att vi ibland tror att det går att "köpa" sig ett likadant sound som idolen och det stämmer väl till viss del men vi når aldrig hela vägen om vi slarvar med dessa grundläggande grejer. Sen, som jag skrivit om i någon annan tråd, så har man ju gjort en uppsjö av saker med t ex gitarrljudet som vi hör på en hårdrockskiva. Det är inte ovanligt med 6 kompgitarrer som spelar exakt samma sak och titta på vad för förstärkar- och kabinett- OCH mickuppsättning t ex "Fredman" kör med då. DEt är ju det ljudet som vi vill efterlikna. Då är det lätt att bli besviken när man sitter med sin nya gibson och 5150 och det inte låter lika imponerande som det man hör från skivan.

Så är det. Skit in, skit ut.

Jag begriper mig faktiskt inte alls på dessa instrumentdårar som vill veta vilken sorts stämnyckel Dave Weckl använder.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag begriper mig faktiskt inte alls på dessa instrumentdårar som vill veta vilken sorts stämnyckel Dave Weckl använder.

Exakt! Det viktiga är ju HUR han stämmer sina trummor... 😉

DAVE WECKL: tunes his Ambassador coated heads melodically to the musical interval of a major third apart. In general, Dave's drum are not tuned as tightly as Simon's drums. Dave also tunes the bottom head slightly higher than the top.

http://www.drumcentral.com/ictunedrums.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är kul att veta vilka instrument och överig utrustning som kända artister använder. Likväl är jag mycket medveten att man inte kommer att spela som Keith Richards bara för att man skaffar en exakt likadan Telecaster och plockar av låga E-strängen 😉

Precis som alla säger så sitter det i fingrarna. Riktigt bra musiker kan spela på riktigt sunkig utrustning och ändå få det att låta kanonbra medan mediokra musiker inte kan få utrustning för 100000-tals kronor att låta ens hyfsat. Fast givetvis är det betydligt roligare att spela kasst på ett riktigt bra instrument än att spela kasst på något billigt skit 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

en anektdot bara: jag var på musikbörsen för att skaffa mig en hyffsat billig akustisk och provade nog samtliga yamaha/ibanez under 5000kr....sen tog jag en takamine på skoj och kunde konstatera att ingenting kom i närheten...så kollar man prislappen 12000kr :rolleyes:

väl hemma såg jag på nätet att det var just springsteen varianten ef341sc....

Tar emot att ge 12000kr för en gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

en anektdot bara: jag var på musikbörsen för att skaffa mig en hyffsat billig akustisk och provade nog samtliga yamaha/ibanez under 5000kr....sen tog jag en takamine på skoj och kunde konstatera att ingenting kom i närheten...så kollar man prislappen 12000kr 🙁

väl hemma såg jag på nätet att det var just springsteen varianten ef341sc....

Tar emot att ge 12000kr för en gitarr

Jag har den sedan 3 dar tillbaka och den är som en dröm! 🙂

ta det på avbetalning ... 500 spänn i månaden i 2 år så har du en drömgura!

eller så säljer du dina gamla som jag och köper den från Musik-service i Tyskland och få den hemskickad med ett grymt case för 8600 spänn :rolleyes:😎 min bästa affär nånsin i livet när det gäller musik. Ska ha första spelningen imorrn med den (längtar) 😄

EDIT: Strängarna som ingår (D'dario) är inge vidare. Köp ett set Elixir 0.11:or så låter den ännu bättre 🙂

EDIT 2: Det är främst en live-gitarr som låter som bäst inkopplad men låter ju som en dröm även akustiskt! Rekomenderas varmt!

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...