Jump to content
Annons

Plötsligt börjar projektet hacka


AndyPandy

Recommended Posts

Jag kör Cubase SX 2.0 under XP Pro. Följande händer titt som tätt: jag gör en låt och använder ganska många effekter vilket får till följd att cpu-metern börjar nå ganska högt, dock går låten utan att hacka det minsta.

Jag stänger sedan ned Cubase och datorn för att forsätta en annan dag. När jag kör igång projektet igen är det hopplöst att köra det. Allt hackar och jag är tvungen att stänga av en massa effekter för att få låten att gå jämt. Dock händer inte det varje gång, ibland kan man hålla på med en låt många gånger utan att något händer, och sedan börjar plötsligt eländet att hacka.

Kan någon förklara varför detta händer? Jag kan inte påminna mig att jag har gjort något speciellt med datorn mellan gångerna, dvs inte installerat några program, inte defragmenterat eller något annat.

(Jag har stängt av alla virusprogram, brandväggar och nätverk.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

låter skumt. Du kan ju gå in i aktivitetshanteraren (ctrl-alt-delete) och kolla vilka processer som körs och se om någon drar CPU. Ibland stängs inte program ordentligt och någon process ligger kvar och drar onödigt CPU-kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte sällan är det någon specifik plug som ställer till problem. När du stöter på problemet; ha ett öga på CPU-mätaren samtidigt som du avaktiverar pluggarna en efter en så ser du om det är fallet.

Men hur kan det komma sig att det först funkar och sedan inte funkar?

Jag har visserligen hittat en effekt som brukar strula till det, men problemet kommer trots att jag stänger av den. Dessutom är det ju ett kadavergöra att stänga av en effekt i taget och sedan sätta på dem igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft samma problem när jag använt massor av effekter och jag ökade latencyn (fördröjningen) på ljudkortet när jag lyssnade på låten till det dubbla. Men pröva dej fram där. Jag märkte att det var lite olika på olika låtar. Glöm inte att ställa tillbaka den sen bara, annars får du en jobbig fördröjning nästa gång du spelar in. Hoppas det funkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det ju ett kadavergöra att stänga av en effekt i taget och sedan sätta på dem igen!

Vad gör man inte för musiken? Ärligt talat så är det ett surt äpple att optimera sitt system. Men jag tycker definitivt att du ska leta upp den plugg som ställer till det och sluta använda den (avinstallera). soda_jam har också ett bra förslag. Det går ofta att krama ut lite extra kraft genom att öka latencyn inför mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag kör Cubase SX 2.0 under XP Pro. Följande händer titt som tätt: jag gör en låt och använder ganska många effekter vilket får till följd att cpu-metern börjar nå ganska högt, dock går låten utan att hacka det minsta.

Det där problemet är ju inte direkt ovanligt .

1) Va har du för ramminne , storlek alltså.

2) Cpu? hur mkt kräm har du i den?

Det är väl det vanligaste felet att burken är för slö.

jobbar man i stort sett bara med softsynthar så krämar det sjukt mkt både cpu och minne från din burk .

Jag hade samma problem när jag bara hade 512 i ram .. kör man Atmosphere, Trilogy och tex Virtual Guitarist samtidigt finns det stooooor chans att du får det hackande symptomet du pratade om.. OM du har en "vanlig" dator, ..

Jag har haft det förr oxo, men inte längre 😄

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Cubase SX 2.0 under XP Pro. Följande händer titt som tätt: jag gör en låt och använder ganska många effekter vilket får till följd att cpu-metern börjar nå ganska högt, dock går låten utan att hacka det minsta.

Det där problemet är ju inte direkt ovanligt .

1) Va har du för ramminne , storlek alltså.

2) Cpu? hur mkt kräm har du i den?

Det är väl det vanligaste felet att burken är för slö.

jobbar man i stort sett bara med softsynthar så krämar det sjukt mkt både cpu och minne från din burk .

Jag hade samma problem när jag bara hade 512 i ram .. kör man Atmosphere, Trilogy och tex Virtual Guitarist samtidigt finns det stooooor chans att du får det hackande symptomet du pratade om.. OM du har en "vanlig" dator, ..

Jag har haft det förr oxo, men inte längre :rolleyes:

/Perrra

Hej -instämmer med ovanstående.

-Jag har uppdaterat till 2gig och sådana problem är historia...nästan.

-uppdatera till v3 också...jag kör SL 3 nu och möjligheten att frysa även

audio-spåren är otroligt användbart..

-även vsti-spårens pålagda effekter kan väljas att frysas...mums...

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen jag skaffade mig 2 gig ddr minne så försvann nästan

alla problem 🙂

Sen är det mycket roligare att kunna ha fler pluggar

uppkopplade samtigt och testa sig fram än att det skall

krånglas och låsa sig mm.... :rolleyes:

Försök att skaffa minst 1,5 gig minne...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror oxå på minne/cpu problemet...

Dock lite skumt att det inte händer

alltid...

Att frysa spår tar ju "like forever"

gillar inte den funktionen :rolleyes: .

Det är en "mumma" grej som man

vill använda men drar sig för..

-om det inte händer alltid-fundera på om du kört någonting innan eller om du gör saker i en speciell ordning... men som sagt...uppgradera. En gig till borde räcka långt.

ja, det kan ta lite tid... men samtidigt kan man ju inte jobba/pilla med mer än ett spår i taget, så jag föredrar att låsa så mycket som möjligt när jag börjar få ett arr färdigt för mix. Då kan jag komma närmare det ljud jag vill ha i slutändan.

(innan jag spelat in allting låser jag sällan några spår)

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat, men inte hittat något speciellt. Ibland drar "Systemets vänteprocess" en del kraft, men jag kan ju inte gärna stänga ned den.

vänteprocessen drar ingen kraft, de e väl det som inte används?

E ju ingen datorhackers så jag vet inte säkert men när jag startar datorn och inte gör något på den har alltid vänteprocessen typ 97% tills jag börjar starta grejor då den sjunker

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ingen lösning på ditt problem, men ett sätt att hantera det är att bounca ner de spår som du anser är färdiga. Prova också att använda freeze-funktionen, ett slags mellansteg mellan att bounca ner och köra realtime :rolleyes:

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...