Jump to content
Annons

Tips på USB(?) ljudkort för 1500~ (Nybörjare - Har några frågor)


leeman

Recommended Posts

Tjenare! Jag vill ha tips på ljudkort som kostar runt 1500. Det får givetvis kosta 1000, men det ska vara ett hyfsat bra ljudkort då. Max priset ligger på 1600.

Det ska vara ett USB ljudkort (antar jag). Min dator är väldigt gammal.. eller tja, mitt moderkort har bara AGP (tror jag det heter) uttag. Och så vitt jag vet så är PCI-E otroligt mycket bättre. Därav håller jag mig till ett USB ljudkort. Det är förmodligen bättre också.

Provade att spela in med mitt nuvarande ljudkort (som man fick till när jag köpte ett Steelseries headset) som också är ett USB ljudkort och det gick verkligen inte bra. Det var knaster och sånt när jag rappade in i micen, S-ljuden blev också väldigt starka. Så det lät som en orm "zzzz", fast väldigt starkt.

Jag har en ADK A-51 Type V mic och en Alto S-6 mixer!

Bortsett från att ge mig tips, så har jag en del frågor:

Är det verkligen värt att köpa ett USB ljudkort?

Ska jag vänta tills jag har mer pengar och köpa ett bättre USB ljudkort?

På vilka sätt kan ljudkortet påverka datorn negativt (t ex. kan det att lagga när jag spelar in?)? Min dator är nämligen ganska kass.

Något mer ni har att tillägga om det här med USB ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj jag tror jag råkade skicka ett meddelande till dig genom att trycka på "Reply" under ditt inlägg istället för under tråden.

Tror att det kommer vara ganska svårt att hitta svaren på mina frågor och tips på ett ljudkort enligt min beskrivning. Kan som sagt nästan ingenting om det här med utrustning eller ljudkort.. så jag vet inte riktigt vad jag ska söka på. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare! Jag vill ha tips på ljudkort som kostar runt 1500. Det får givetvis kosta 1000, men det ska vara ett hyfsat bra ljudkort då. Max priset ligger på 1600.

Det ska vara ett USB ljudkort (antar jag). Min dator är väldigt gammal.. eller tja, mitt moderkort har bara AGP (tror jag det heter) uttag. Och så vitt jag vet så är PCI-E otroligt mycket bättre. Därav håller jag mig till ett USB ljudkort. Det är förmodligen bättre också.

Provade att spela in med mitt nuvarande ljudkort (som man fick till när jag köpte ett Steelseries headset) som också är ett USB ljudkort och det gick verkligen inte bra. Det var knaster och sånt när jag rappade in i micen, S-ljuden blev också väldigt starka. Så det lät som en orm "zzzz", fast väldigt starkt.

Jag har en ADK A-51 Type V mic och en Alto S-6 mixer!

Bortsett från att ge mig tips, så har jag en del frågor:

Är det verkligen värt att köpa ett USB ljudkort?

Ska jag vänta tills jag har mer pengar och köpa ett bättre USB ljudkort?

På vilka sätt kan ljudkortet påverka datorn negativt (t ex. kan det att lagga när jag spelar in?)? Min dator är nämligen ganska kass.

Något mer ni har att tillägga om det här med USB ljudkort?

Kanske? http://www.amazon.com/E-MU-Tracker-Pre-USB-2-0/dp/B0017PK5UM

Men frågan är hur "kass" är din pc, stöder den usb 2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare! Jag vill ha tips på ljudkort som kostar runt 1500. Det får givetvis kosta 1000, men det ska vara ett hyfsat bra ljudkort då. Max priset ligger på 1600.

Det ska vara ett USB ljudkort (antar jag). Min dator är väldigt gammal.. eller tja, mitt moderkort har bara AGP (tror jag det heter) uttag. Och så vitt jag vet så är PCI-E otroligt mycket bättre. Därav håller jag mig till ett USB ljudkort. Det är förmodligen bättre också.

I ditt fall (då du redan har en mixer) så är nog ett internt PCI-kort det bästa valet om du vill komma billigt undan (t ex ett beggat 24/96 eller Julia). Du kommer garanterat få lägre latency med ett internt kort jämfört med USB (som är sämst av allt med få undantag när det gäller latency).

Link to comment
Dela på andra sajter

Line6 UX-1 !!

Lite mer information tack. 🙂

I ditt fall (då du redan har en mixer) så är nog ett internt PCI-kort det bästa valet om du vill komma billigt undan (t ex ett beggat 24/96 eller Julia). Du kommer garanterat få lägre latency med ett internt kort jämfört med USB (som är sämst av allt med få undantag när det gäller latency).

Jag behöver ju inte använda mixern. Mixa kan man göra i datorn (ifall det var någonting negativt med att jag redan hade en mixer).

Sen är min dator väldigt, väldigt seg annars också. Har dock inte formaterat om datorn på något år, och har under den tiden inte använt något virusprogram. Men har surfat väldigt säkert, och endast laddat ner saker från pålitliga sidor.

Vet inte riktigt vad som är problemet.. men det händer t o m att simpla onlinespel (på t ex. www.jesper.nu) hackar oerhört mycket. Sen kan jag inte kolla på HD filmer eller något liknande på datorn, för det hackar som fan. Iaf i VLC. Det måste ju vara något problem. Skulle chansa på drivrutinerna. Men jag installerar alltid drivrutinerna med skivan man får med. Vet dock inte om det är dom senaste drivrutinerna.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P4i65g

Har mitt moderkort stöd för PCI-ljudkort? Står att den har 3st PCI slots - så jag antar att den har det. Men jag vill helst vara helt säker.

Ett beggat 24/96 eller Julia.. Kan du ge mig de fullständiga namnen så hade det varit mycket enklare. Är dessa 2 ljudkorten bra? Hur mycket kostar det nya som beggade? Om det visar sig att latency inte är ett problem när jag har formaterat om datorn, fixat det senaste drivrutinerna osv. Har dock alltid haft problem med att flashspel och annat har hackat väldigt mycket.

Lexicon Alpha eller nån annat Lexicon ljudkort.

Lite mer information hade varit bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey! Tack för hjälpen.

Vad är det jag ska leta efter i länken du linkade?

EDIT:

Kollade upp ljudkortet på prisjakt. Det kostar ju bara 1000kr~ på www.inet.se

Är det verkligen värt att köpa? Är det bra och så?

Redigerat av leeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey! Tack för hjälpen.

Vad är det jag ska leta efter i länken du linkade?

EDIT:

Kollade upp ljudkortet på prisjakt. Det kostar ju bara 1000kr~ på www.inet.se

Är det verkligen värt att köpa? Är det bra och så?

Anledningen till att de korten ofta är billigare är för att de inte har micpreamps, hörslursförstärkare osv. Du har preamps och hörlursförstärkare i ditt mixerbord, så du kan använda dem istället. Men köper du ett internt kort ska du inte glömma ett köpa de sladdar som behövs mellan ljudkort och mixerbord samt högtalare/monitorer. Själv har jag bl a ett ESI Juli@ som fungerat problemfritt i många år med låg latency, och separat mixerbord - men hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag köpt ett firewirekort direkt istället då det inte bara blivit mindre grejer att hålla reda på, men även billigare och mindre sladdar som ligger överallt. Finns både för- och nackdelar med båda metoderna förstås, men jag skulle ändå föredra ett FW-kort då det håller låg latency och vill du byta upp dig mot en burk som inte har lediga PCI-slots, som en bärbar dator eller iMac, behöver du inte köpa ett nytt kort.

Inet.se är i första hand en datoraffär, så vitt jag vet, och jag skulle kolla på lite andra ställen också om jag var du för att få lite bredare koll på kort som är gjorda för musikproduktion... Kolla t ex thomann.de och emusic.se! Emusic.se har rätt bra service enligt min erfarenhet, och hyfsade priser också, och hjälper dig att köpa till rätt sladdar osv till ditt kort så att du slipper få hem grejerna och upptäcka att du behövde ett gäng andra kablar för att få igång det osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiophile 2496 (alt. 192 om den nyare modellen):

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...Audiophile+2496

Jag menar inte att du ska mixa med mixern, bara använda den som mickförstärkare, hörlursstärkare, volymkontroll etc.

Anledningen till att de korten ofta är billigare är för att de inte har micpreamps, hörslursförstärkare osv. Du har preamps och hörlursförstärkare i ditt mixerbord, så du kan använda dem istället. Men köper du ett internt kort ska du inte glömma ett köpa de sladdar som behövs mellan ljudkort och mixerbord samt högtalare/monitorer. Själv har jag bl a ett ESI Juli@ som fungerat problemfritt i många år med låg latency, och separat mixerbord - men hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag köpt ett firewirekort direkt istället då det inte bara blivit mindre grejer att hålla reda på, men även billigare och mindre sladdar som ligger överallt. Finns både för- och nackdelar med båda metoderna förstås, men jag skulle ändå föredra ett FW-kort då det håller låg latency och vill du byta upp dig mot en burk som inte har lediga PCI-slots, som en bärbar dator eller iMac, behöver du inte köpa ett nytt kort.

Inet.se är i första hand en datoraffär, så vitt jag vet, och jag skulle kolla på lite andra ställen också om jag var du för att få lite bredare koll på kort som är gjorda för musikproduktion... Kolla t ex thomann.de och emusic.se! Emusic.se har rätt bra service enligt min erfarenhet, och hyfsade priser också, och hjälper dig att köpa till rätt sladdar osv till ditt kort så att du slipper få hem grejerna och upptäcka att du behövde ett gäng andra kablar för att få igång det osv.

Hm okey. Men jag har inte en aning ifall min dator har stöd för firewire. Hur kan man kolla det? Jag har lediga PCI slots i min burk. Eller tja, när jag köper ett nytt ljudkort så tar jag ju bort det gamla, så jag får ju en ledig plats!

Inet.se är en datoraffär. Det är sant. Men det fanns en kategori under ljudkort som är kallad "Studio" där det finns en massa M-Audio ljudkort. Sen är sakerna på inet väldigt billiga jämnfört med andra sidor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...