Jump to content
Annons

Vilket är bäst för låg MIDI latency?


Valleybrook

Recommended Posts

Hej

Skall snart inköpa ljudkort för att börja spela in låtar som jag har skrivit. Vill börja köra VST instrument såsom TG3 och annat och vill då ha så låg latency som möjligt. Vissa ljudkort har inbyggt MIDI interface och vissa saknar detta. Jag kommer att sitta mycket vid min Yamaha Clavinova 209 och denna har bara vanliga MIDI in och utgångar (ej USB).

Frågan är, spelar det någon roll för latencyn vid live spelande av VST instrument om man kör separat MIDI Interface (typ MIDIman UNO som har nu) till en specifik USB på laptopen eller om man kör via MIDI interfacet på ett ljudkort som innehåller MIDI interface? Vilket är bäst eller spelar det ingen roll möjligen? Det kanske inte är detta som flaskhalsen, eller?

Behöver veta detta för att veta om ljudkortet måste innehålla MIDI interface eller inte.

mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Skall snart inköpa ljudkort för att börja spela in låtar som jag har skrivit. Vill börja köra VST instrument såsom TG3 och annat och vill då ha så låg latency som möjligt. Vissa ljudkort har inbyggt MIDI interface och vissa saknar detta. Jag kommer att sitta mycket vid min Yamaha Clavinova 209 och denna har bara vanliga MIDI in och utgångar (ej USB).

Frågan är, spelar det någon roll för latencyn vid live spelande av VST instrument om man kör separat MIDI Interface (typ MIDIman UNO som har nu) till en specifik USB på laptopen eller om man kör via MIDI interfacet på ett ljudkort som innehåller MIDI interface? Vilket är bäst eller spelar det ingen roll möjligen? Det kanske inte är detta som flaskhalsen, eller?

Behöver veta detta för att veta om ljudkortet måste innehålla MIDI interface eller inte.

mvh Erik

Som du nämnde är det oftast inte det som är flaskhalsen. Olika MIDI interface och keyboards kan ha lite olika svarstider, men det är oftast en fis i rymden jämfört med den latencyn som blir när du spelar upp audio och mjukvaruinstrument. Den stund det tar för Midi-informationen att skickas in till själva VST-instrumentet kommer att gå avsevärt mycket fortare än den tiden det tar för ljudet att faktiskt spelas upp. Det är alltså främst audio-latency man pratar om när man nämner "latency-problemet"...

EDIT: En kraftfull dator är viktigast vid låg latency. Ljudkort spelar också lite roll men främst datorn. Rekommenderar att du undviker USB, de ljudkorten kräver oftast lite mer av datorn och det är inte säkert du kan få lika låg latency som ett PCI-kort, som ju är det ultimata.

EDIT2: Och det är ju smidigt om ljudkortet har MIDI-interface men det är inget krav, det spelar ingen större roll. Jag kör själv på två olika midi-interface, dels det inbyggda i ljudkortet, dels ett externt via USB, ingen skillnad där inte ;-)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Som du nämnde är det oftast inte det som är flaskhalsen. Olika MIDI interface och keyboards kan ha lite olika svarstider, men det är oftast en fis i rymden jämfört med den latencyn som blir när du spelar upp audio och mjukvaruinstrument. Den stund det tar för Midi-informationen att skickas in till själva VST-instrumentet kommer att gå avsevärt mycket fortare än den tiden det tar för ljudet att faktiskt spelas upp. Det är främst audio-latency man pratar om när man nämner "latency-problemet"...

EDIT: En kraftfull dator är viktigast vid låg latency. Ljudkort spelar också lite roll men främst datorn. Rekommenderar att du undviker USB, de ljudkorten kräver oftast lite mer av datorn och det är inte säkert du kan få lika låg latency som ett PCI-kort, som ju är det ultimata.

Perfekt. Tackar för svaret! Laptopen som jag har, har 3 USB 2.0 och en Firewire 400. Menar du att jag då bör välja ett ljudkort med Firewire hellre än med USB? Är det stor skillnad?

MVH Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt. Tackar för svaret! Laptopen som jag har, har 3 USB 2.0 och en Firewire 400. Menar du att jag då bör välja ett ljudkort med Firewire hellre än med USB? Är det stor skillnad?

MVH Erik

Det kan vara, men behöver inte vara nån stor skillnad. Nån med mer kött på benen får gärna svara.

Vet att det kan vara ett stort riskspel med laptops och olika externa ljudkort, det bästa är att kunna testa innan man köper men det är ju förstås inte alltid man kan göra det.

Vad är det för dator förresten, mer info om den?

...Jag skulle själv dock satsa på firewire, känns stabilare 😕 Fast jag har ju iofs PCI nu själv men det är lite knepigt med en laptop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara, men behöver inte vara nån stor skillnad. Nån med mer kött på benen får gärna svara.

Vet att det kan vara ett stort riskspel med laptops och olika externa ljudkort, det bästa är att kunna testa innan man köper men det är ju förstås inte alltid man kan göra det.

Vad är det för dator förresten, mer info om den?

...Jag skulle själv dock satsa på firewire, känns stabilare 😑 Fast jag har ju iofs PCI nu själv men det är lite knepigt med en laptop...

Spec Laptop: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF...49-3688868.html

Standard Laptop / CAD Laptop Approx. Price: $ 800

HP EliteBook 6930p Notebook PC

NK295EP EliteBook 6930p (US and AP region)

KK081AV EliteBook 6930p (EMEA region)

KK095AV CPU Core2 Duo P8600 6930p Minst 2,26 GHz

KW947AV LCD 14.1 WXGA 6930p

KK107AV RAM 2G 800DDR2 1DM 6930p 2 GB RAM

KK124AV HDD 160G 7200RPM FX 6930p 7200 RPM

KK128AV DVD RW LS UB 6930p

Tittar just nu på ljudkorten Steinberg CI2 och EMU USB 0404.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...