Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

YO!

Ville testa att spela in med högsta sample rate genom mitt focusrite liquid pro 56 (eller vad det nu heter..)

Startade upp mix control och valde 192 khz.

Ljudkortet startade om och "låste".

Men sen när jag startar logic ställer den om sig till 44,1 khz igen.

Hur jag än gör vill den inte låsa på 192 khz.

Måste jag ändra något i logic eller är nått annat fel?

Annons
Postat
YO!

Ville testa att spela in med högsta sample rate genom mitt focusrite liquid pro 56 (eller vad det nu heter..)

Startade upp mix control och valde 192 khz.

Ljudkortet startade om och "låste".

Men sen när jag startar logic ställer den om sig till 44,1 khz igen.

Hur jag än gör vill den inte låsa på 192 khz.

Måste jag ändra något i logic eller är nått annat fel?

Ljudkortet försöker hjälpa dig och förhindrar dig från att göra onödigt stora filer... 😮

Postat
Varför vill du spela in i 192kHz?

Finns det någon vettig anledning till det eller är det bara något du har hört någon påstå att det ska vara bra...?

Jag är inte helt med på alla tekniska detaljer än så länge när det gäller inspelning så jag försöker lära mig.

Har faktiskt ingen aning om varför det är bättre eller sämre eller vad det innebär.

Vill i alla fall veta att det går.

Varför bör jag eller kanske, bör jag inte spela in i 192khz?

Postat

för att det kommer ta 4 gg mer datorkraftt att köra i 192 än 44.1 och beroende på vad du har för monitorer osv så kommer du ändå inte höra skiillnadd så det brukar anses bara sämre:P Många pluggar har problem med att hantera högre sampling frekvenser också.

Postat

Eftersom många tror att det automagiskt blir bättre ju högre siffror som används, så ska man kanske påpeka ett par saker om vad som händer vid 192kHz.

4ggr så stora filer som vid 48kHz (som är dumt att köra om slutmålet är audio-CD, där 44.1kHz är lämpligare eftersom man slipper en extra samplingskonvertering - men kör man film så är 48kHz lämpligare).

MYCKET hårdare belastning på datorn på grund av de större filerna och den uppskrämda hastigheten som krävs för att hantera samplingsfrekvensen.

En fördel är att man kan få lägre latency - MEN bara tills datorn inte orkar längre - och den knäar vid mycket färre spår och pluggar vid 192kHz.

En som har superkoll på detta med samplingsfrekvenser, är Dan Lavry, som förklarar varför allting över ca 60kHz samplingsfrekvens, är totalt bortkastat, här: http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf

Postat
Eftersom många tror att det automagiskt blir bättre ju högre siffror som används, så ska man kanske påpeka ett par saker om vad som händer vid 192kHz.

4ggr så stora filer som vid 48kHz (som är dumt att köra om slutmålet är audio-CD, där 44.1kHz är lämpligare eftersom man slipper en extra samplingskonvertering - men kör man film så är 48kHz lämpligare).

MYCKET hårdare belastning på datorn på grund av de större filerna och den uppskrämda hastigheten som krävs för att hantera samplingsfrekvensen.

En fördel är att man kan få lägre latency - MEN bara tills datorn inte orkar längre - och den knäar vid mycket färre spår och pluggar vid 192kHz.

En som har superkoll på detta med samplingsfrekvenser, är Dan Lavry, som förklarar varför allting över ca 60kHz samplingsfrekvens, är totalt bortkastat, här: http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf

Tack!

Nu känns det som jag har koll!

Men hur är det med bitarna då? Är det någon idé att köra 24?

Postat
Tack!

Nu känns det som jag har koll!

Men hur är det med bitarna då? Är det någon idé att köra 24?

Absolut! - men inte 32-bt FP eftersom filerna ändå bara innehåller 24 bitar ljud, så de sista 8 bitarna fylls bara upp med nollor där.

Spelar du in i 24-bit, så behöver du inte vara lika kinkig med att slicka 0dB vid inspelning, som du behöver med 16-bit för att bibehålla en hög ljudkvalitet genom hela produktionen, utan du har råd att skapa lite "headroom" utan att riskera en massa extra brus när du spelar in i 24-bit. 😠

Postat
Absolut! - men inte 32-bt FP eftersom filerna ändå bara innehåller 24 bitar ljud, så de sista 8 bitarna fylls bara upp med nollor där.

Spelar du in i 24-bit, så behöver du inte vara lika kinkig med att slicka 0dB vid inspelning, som du behöver med 16-bit för att bibehålla en hög ljudkvalitet genom hela produktionen, utan du har råd att skapa lite "headroom" utan att riskera en massa extra brus när du spelar in i 24-bit. 😠

okey!

tack som fan!

Postat

Att spela in i 192khz är som att måla med osynlig färg. 🙂

Postat
Att spela in i 192khz är som att måla med osynlig färg. 🙂

HAHA 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.