Jump to content
Annons

Utökad garanti,hur funkar det?


Liquid_6

Recommended Posts

Har en synt som har drabbats av trasiga tangenter och ett pitch hjul som beter sig trasigt,garantin på den gick ut för ett par månader såklart men läste på en sida om utökad garanti men förstod inte riktigt vad det innebär?Hur funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...
Har en synt som har drabbats av trasiga tangenter och ett pitch hjul som beter sig trasigt,garantin på den gick ut för ett par månader såklart men läste på en sida om utökad garanti men förstod inte riktigt vad det innebär?Hur funkar det?

Det kan betyda lite av varje (från leverantör till leverantör). Är det något som ingick då du köpte prylen?

Hur som helst så tycker jag att då ska vända dig dit där du köpte synten och tala om vad som hänt. Gäller utökad garanti så gör den det, annars kan det gå bra ändå - lite beroende på hur gammal synten är. (Och ifall du är privatperson = konsument, eller firma...)

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lag...sumentkoplagen/

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...