Jump to content
Annons

Tips på "billig" elbas till studio


Bazz

Recommended Posts

Tjenare

Har aldrig haft koll på basar så detta är helt nytt för mig. Tänkte skippa VSTi basarna och köra riktig bas via preamp in i datorn, kanske köra nån plugg typ Ampeg SVX.

Letar då efter en billig bas som ändå låter bra. Nån som har lite koll som kan ge tips?

Mvh Bass

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt fina instrument, men man undrar ju hur bra de låter =P Kan man räkna med bra intonerade och välljudande instrument trots så låga priser? =) Är man i behov av att byta mickar direkt eller är Ampeg SVX så pass trevlig att man lyckas skruva till skysst bas ändå?

Yamaha guran ser jäkligt fin ut!

Redigerat av Bazz
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja jag tycker Yamahabasen är bra när det gäller intoneringen. Kan faktiskt inte klaga det minsta alls på min. Det är tillräckligt bra micar på den så den behöver man inte byta på. Ampeg svx har ett bra ljud och sen är det ju bara skruva fram tills man hittar fram till sitt eget ljud som man är nöjd med. Men det bästa är att stänga av cabsen och köra med bra impulser istället såsom recabi´s impulser. Precis som med gura.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kanonfint, tack DieHard. Har hjälpt rejält.

Undrar föresten vad man har att säja om aktiv vs passiva mickar för studiobruk när det gäller bas? 😊

Det är smaksak precis som med gura vad man föredrar. Man kör på det man gillar bäst helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bor du?

Jag bor i Malmö och har "över" en Samick P-bass med Wilkinson vintage mickar som du kan testa. Låter skitbra (rockig som en P-bas ska vara)!

Har även fått till justeringen (hals mm) enl. Fenders instruktioner och det blev skitbra (ljusår bättre justerad än vad min nya Mexico P-bas var från början).

Du kan få den billigt om du vill ha den.

Cheers!

EDIT: Har ljudfiler där den testas mot Fender och med/utan originalmickar/Wilkinson vintage.

EDIT2: Basen låter som sagt mycket bra. MEN, den är väldigt, väldigt tung (viktmässigt)!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 10-15 år gammal Yamaha RBX (kommer dock inte ihåg numret så här på rak arm...) som backup-bas - och den är mycket stabil och bra, så jag skulle inte vara rädd för att köpa en Yamahabas igen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Falcon P-baskopia. Vet inte om det märket finns längre? I alla fall bytte jag nyss till orginalmickar från en Fender, jävlar vad bra det blev! Skulle kunna tro att det inte går att höra skillnad på den här och en heläkta Fender. Trä, stall o stämskruvar är riktigt bra i den här basen, det hör man tydligt om man spelar på den oinkopplad, riktig fin sustain. Orginalmickarna var ganska skitdåliga märkte jag när jag äntligen bytte, jag har nog haft basen i minst tio år, den kostade nog runt en tusing ny på Börsen, mickarna fick jag för 500 kr, en snubbe hade köpt en ny USA Fender P-bas och bytte till andraa mickar det första han gjorde, så de var helt ospelade.

Jag älskar Fenders P-basar, de låter helt enkelt bättre än allting annat. Och är man osäker på att skruva ljud är de perfekta, kör alla rattar på noll så låter det guld. Fleetwood Mac, Thin Lizzy ... Sex Pistols!

Innan du köper nåt annat, testa åtminstone en Fenderbas. Köp en beg Squire och byt till Fendermickar så får du rätta tyngden i soundet! Billigt åsså.

Yamaha tycker jag personligen inte har rätta botten alls i jämförelse, den tajta djupa basen finns helt enkelt inte i Yamaha, hur man än skruvar. En P-bas kan man koppla rätt i ett PA utan nånting och få det att låta bra direkt. En till bra grej är att micken är delad i två halvor så man kan ställa in avståndet till alla strängarna superexakt, det går inte med en platt mick, det kan bli svagare output på D-strängen. Ställer man in det här exakt kan man spela in helt utan kompressor.

P-bas forever!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i Malmö och har "över" en Samick P-bass med Wilkinson vintage mickar som du kan testa. Låter skitbra (rockig som en P-bas ska vara)!

Har även fått till justeringen (hals mm) enl. Fenders instruktioner och det blev skitbra (ljusår bättre justerad än vad min nya Mexico P-bas var från början).

Finns de instruktionerna på nätet?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Måste ännu en gång slå ett slag för Woodo-basarna. Helt underbara instrument för en billig peng. Jag tycker de håller hög kvalitet, är lättspelade, funkar bra i elektroniken, stora valmöjligheter när det gäller ljud... De flesta modeller har även switch för både passivt och aktivt. Kolla woodoguitars.se.

Förstår varför du vill slå ett slag för dem när du finns med där. 😱 Men de där basarna är grymt snygga.

Link to comment
Dela på andra sajter

läs på lite om gamla japanska lawsuits märkena, bl.a. Greco, tokai, m.fl. Ofta lika bra som originalen. Spöar skiten ur alla epiphone, squire.

Har du flyt hittar du en för det priset.

Vidare så bör du förstås prova innan du köper, basar låter olika och känns olika att spela på, precis som gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ännu en gång slå ett slag för Woodo-basarna. Helt underbara instrument för en billig peng. Jag tycker de håller hög kvalitet, är lättspelade, funkar bra i elektroniken, stora valmöjligheter när det gäller ljud... De flesta modeller har även switch för både passivt och aktivt. Kolla woodoguitars.se.

Grymma! Försöker hålla budget då jag lägger en förmögenhet denna vecka.

Undrar om vi inte lirade på samma festival i Holland för en massa år sen ifall du lirat i POS. För övrigt världens bästa band 😱

Själv ylade jag mayadome

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår varför du vill slå ett slag för dem när du finns med där. 😱 Men de där basarna är grymt snygga.

Haha, ja... Finns ju en anledning till att jag är där också = Prova först, bli kär, inled förhållande 🙂

Och min signaturbas är snyggast av dem alla 😆

Grymma! Försöker hålla budget då jag lägger en förmögenhet denna vecka.

Undrar om vi inte lirade på samma festival i Holland för en massa år sen ifall du lirat i POS. För övrigt världens bästa band 🙂

Själv ylade jag mayadome

Hmm... Om jag minns rätt har vi kört två festivaler i Holland: Symforce '08 och Fields of Rock '07... Så har väl PoS varit där ett gäng gånger tidigare också, före min tid dock. Bra band, helt klart 🙂

Såg att Woodobasarna börjar på runt 5 papp, var ju lite mer än din budget. Men leta begagnat. Finns massor med vettiga instrument. Kolla Ibanez, Squier, japanska lawsuits (som tidigare nämnts).

Hade en OLP 5:a en gång... En tidig modell. Den var också galet bra. Bytte dock mick och slet ut all skit och hade bara en volymkontroll... Den nya OLP-produktionen är inte lika kul, tycker jag.

Beror lite på om du vill ha ett speciellt sound eller en allround-bas... Skaffar du tex en P-bas låter det liksom P-bas hur man än gör, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare

Har aldrig haft koll på basar så detta är helt nytt för mig. Tänkte skippa VSTi basarna och köra riktig bas via preamp in i datorn, kanske köra nån plugg typ Ampeg SVX.

Letar då efter en billig bas som ändå låter bra. Nån som har lite koll som kan ge tips?

Mvh Bass

Rustas P-baspaket, nu under 1000-lappen. Jag tycker den jag fick är rätt OK, men jag antar att det varierar mellan exemplaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag sprang in på börsen för att känna lite på basarna som fanns där.. provade allt som fanns och det var bara en bas som fick mig att le. P Bass Precision, så jag klippte till på en direkt! Fyfan va skön den var. Just nu håller jag på bråkar med nya preampen.. så jag har inte hunnit testa hur det låter ännu riktigt men det kommer!

Enormt stort tack alla!! Nu är jag glad.... och inspirerad =P

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja huvudsaken att du hittade något som du är nöjd och glad med att använda. Känslan av att skaffat sig ett nytt instrument hem kan verkligen inte underskattas. Riktigt spirituellt.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är sanning. Eftersom att jag verkligen inte är basist så visste jag inte riktigt vad jag ville ha. Hade en tanke om femsträngat.. men det var för omständigt att tänka om =)

Sen är ju halsen riktigt go på.. förlåt sa fel bas =) P Bass Special. Med mina inte allt för stora händer så satt det som en smäck. Känns nästan som att lira på en gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...