Jump to content
Annons

Jag är på jakt efter en schyst kompressor


JJMusik

Recommended Posts

Vill ha någon schyst kompressor i både stereo- och monoformat. Sysslar med rock/pop

Den får gärna påminna lite om SSL och dra åt det hållet, eller om den har någon annan skön karaktär (Ja, jag har mixat på ett 4000G -bord så jag är inte en sådan som slänger sig med uttryck utan vet hur ett ssl låter och beter sig)

Jag har kikat lite på PSP - Oldtimer samt Cytomics The Glue som många pratar om.

Någon som har fler tips?

Har läst väldigt spridda skurar om the glue. Visa prisar den medans andra säger att den lägger ett lock på ljudet och smalnar av stereobilden...

Vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vill ha någon schyst kompressor i både stereo- och monoformat. Sysslar med rock/pop

Den får gärna påminna lite om SSL och dra åt det hållet, eller om den har någon annan skön karaktär (Ja, jag har mixat på ett 4000G -bord så jag är inte en sådan som slänger sig med uttryck utan vet hur ett ssl låter och beter sig)

Jag har kikat lite på PSP - Oldtimer samt Cytomics The Glue som många pratar om.

Någon som har fler tips?

Har läst väldigt spridda skurar om the glue. Visa prisar den medans andra säger att den lägger ett lock på ljudet och smalnar av stereobilden...

Vad säger ni?

Tjena.

Jag e inte så inne på pluggar och sådant (har nyligen börjat använda skiten 😛 )

Men Fabfilters Compressor e rätt nice, sen skulle Mpressor släppa en plugg, hårdvaran ska tydligen vara über men jag har inte testat den själv.

vet inte om jag hjälpte dig så mkt men men.

/martin

Link to comment
Dela på andra sajter

eller det funkar bra att köra en stereokompressor på mono-material?

Aldrig riktigt lyckats få grepp om det. Hur funkar det egentligen? Alltså en stereokompressor med left och right som är tänkt som en stereokompressor, fungerar den precis lika bra att inserta på en monokanal, typ sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

så det händer inget knasigt när man insertar stereokompressorer på monomaterial?

Tjena

Inget problem att göra det. Stereokompressorn är 2 länkade monokanaler så att säga... med gemensamma värden för attack, threshold, ratio och releasvärden. En nackdel är att den drar lite mer processorkraft än vad en monoversion skulle göra.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror såklart vad du vill ha för kompressor. Men du kan knappast göra fel med PSP Oldtimer, det är en perfekt allrounder. The Glue är ju mer en mix buss kompressor (som för övrigt är riktigt bra). Även The Rocket är fin, men jag skulle nog ta oldtimern först, den funkar till allt.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.ursplugins.com/urs1980.html just nu 99.99 usd fram till 31 dec

http://register.waves.com/wavesstore/storemain.aspx# 130 usd fram till 31 dec, finns dock billigare hos andra leverantörer just nu.

Vilket format behöver du?

Personligen tycker jag både urs och waves låter 'plastigt' ( i brist på bättre uttryck) jämfört med oldtimern eller the rocket för den delen. Men smaken är som baken. Att testa demo är ju såklart det bästa 😲

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Beror såklart vad du vill ha för kompressor. Men du kan knappast göra fel med PSP Oldtimer, det är en perfekt allrounder.

Gillade den. Riktigt trevlig kompressor. Men ingen jag köpt än i alla fall. Vintage Warmer är ju också svår att göra fel med och de har ju uppdaterat den nyligen. Blir till punga ut med det vid ett senare tillfälle. Första kompressorn som jag köpte och aldrig behövt ångra det köpet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Personligen tycker jag både urs och waves låter 'plastigt' ( i brist på bättre uttryck) jämfört med oldtimern eller the rocket för den delen. Men smaken är som baken. Att testa demo är ju såklart det bästa 😱

/Jon

Ja URS version av bl a Pulteq kommer inte i närheten av UADs version. Håller med dig där. Plastigt i jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...