Jump to content
Annons

Lära sig spela piano


Strummindude

Recommended Posts

Jag hade tänkt försöka öva upp några slags hyggligt användbara skills när det gäller att spela klaviaturinstrument. Inte då kanske i första hand för att kunna klämma Für Elise på släktmiddagar, utan mer att lägga lite enkla komp på pop/rock/countrylåtar sådär. Jag fick en schysst bok i julklapp av min snälla familj som innehöll en hel massa klaviaturackord - grafiskt beskrivet med fingersättning och allt. Helt klart användbar som referensbok. Men den innehåller inga övningar eller chord progressions där man får en chans att öva på själva liret, rytmiska mönster, fraseringar och liknande.

Om nån har ett bra tips på nån sån övningsbok, eller cd/dvd-paket så tar jag tacksamt emot!

(Helst inte notläsningsbaserat. det blir för meckigt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte om det hjälper men jag fick idag låna "Den komplette keyboardspelaren" av en vän.

det är fyra häften som är uppdelad i delar där man fört lär sig lite om fingersättning takter och noter och sedan kommer en sång som man spelar.

efter hand som man går igenom böckerna så läggs mer på och låtarna blir lite mer avancerade.

finns cd till som man ska lyssna och spela med. fick tyvärr ingen cd med så jag vet inte hur dom låter.

edit: verkar som att de nya upplagorna endast är i tre band.

Redigerat av FiaLotta
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det hjälper men jag fick idag låna "Den komplette keyboardspelaren" av en vän.

det är fyra häften som är uppdelad i delar där man fört lär sig lite om fingersättning takter och noter och sedan kommer en sång som man spelar.

efter hand som man går igenom böckerna så läggs mer på och låtarna blir lite mer avancerade.

finns cd till som man ska lyssna och spela med. fick tyvärr ingen cd med så jag vet inte hur dom låter.

edit: verkar som att de nya upplagorna endast är i tre band.

Just den bokserien är mycket mycket bra att utgå ifrån när man ska lära sig spela keyboard, men för rent piano så vet jag inte... De är ju 100% ackordbaserade, så det blir ju inga melodiliknande mönster med vänsterhanden...

Men som sagt, för just keyboard är de väldigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just den bokserien är mycket mycket bra att utgå ifrån när man ska lära sig spela keyboard, men för rent piano så vet jag inte... De är ju 100% ackordbaserade, så det blir ju inga melodiliknande mönster med vänsterhanden...

Men som sagt, för just keyboard är de väldigt bra!

nej du har rätt, ackord med vänster och och melodi på höger.

jag tänker använda den som grund till mitt lärande iaf 😉

man kan alltid bygga vidare på det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...