Jump to content
Annons

Italodisco


Nisse

Bra eller dålig?  

15 röster

  1. 1. Bra eller dålig?

    • 1. Absolut sämst
      1
    • 2. Inte Bra
      4
    • 3. Mediokert
      3
    • 4. Bra
      2
    • 5. Absolut bäst
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: El Astronauta Valeroso

ARTIST: Mr J

GENRE: Italo/Space/Laser-Disco/Dance

LÅTLÄNGD: 6:30

KOMPOSITÖR: Jörgen Eliasson

PRODUCENT: Jörgen Eliasson

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,95 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Klicka här!

Jag kom att tänka på att jag inte postat någon färdig seriös låt här på forumet, så här är den. Jag gjorde den för ca två månader sedan, men nu ska ni alltså få höra. Säg vad ni tycker, ge mig konstruktiv kritik.

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att det skall vara Italo Disco måste det väll nästan finnas med lite sång eller iaf några meningslösa voice samplingar på kass engelska 😛 Det här kallar jag nog snarare dataspelsmusik. Skulle passa utmärkt i ett platformsspel tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Zebbe säger så är det inte Italo disco om inte en cheezy italiano står o gastar på bruten engelska plocka bort alla melodiinstrumenten och prata in något med italiensk-engelsk brytning och du är hemma..

Låten är klockren dataspelsmusik i sin nuvarande form.. speciellt ett av ljuden med kraftig vobbelmodulation har man hört i bl.a Great Gianna Sisters... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är inte riktigt mitt stuk, men jag hoppas att det låter maffigt i ett bra system (jag sitter inte i min studio så det kan jag inte uttala mig om).

Denna låt är nog tyvärr svår att få att låta bra, den är ju helt mp3-slaktad.. Men min okomprimerade version hoppas jag är fet. 🙂

Kom igen nu, fler kommentarer..

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... det låter helt enkelt inte Italo Disco eller Laserdance i mina öron.. Men visst, jag skall inte tala om för dig vilken genre din låt har! Det var nog det sista du ville höra.

Kanske skall jag inte ge dig lite kritik på låten. Låter väldigt retro, väldigt mycket commodore, dataspel. Skulle vara intressant att få veta vilket musikprogram du använder. Låter som du kör trackerbaserat.

Svårt för mig att gilla sån här musik tyvärr... tonerna kommer alldeles för slumpartat och rytmen låter i mina öron bara fånig... men jag slår vad om att det finns mängder med folk som är helt kåta i sån här musik. Så slippa vidare på din grej och försök bortse från vad sånna som jag tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt retro, väldigt mycket commodore, dataspel. Skulle vara intressant att få veta vilket musikprogram du använder. Låter som du kör trackerbaserat.

Tack, retro- och TVspelsreferensen tar jag som en komplimang. 🙂 Du har alldeles rätt i att det är trackerbaserat, nämnligen ModPlug Tracker.

//Nisse 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte också att jag hörde tracker-soundet, vilket är ganska kul, det var ju ett tag sedan! Tror att låten skulle tjäna på lite noggrannare mixning; ljudnivårerna ljuden sins emellan känns något obalanserade. Svårt att säga exakt vad utan mina monitorer.

/ Rikard

Link to comment
Dela på andra sajter

Rikardz: Jo visst, mixning har jag inte direkt prioriterat.. Sedan har jag ju inga monitorer heller, utan kör med vanliga datorhögtalare till ett Creative-kort, så vad kan man begära egentligen? 😉😛

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag har nämnt det angående någon annan av dina låtar innan, på ett annat forum, att du skulle behöva göra om lite mer. Alltså, när en slinga inte är helt bra, gör om den eller börja om. Lägg inte på mer förens det som redan finns fungerar.

Den här låten har flera direkt dåliga inslag, den första melodin med hoppen mellan två olika samplingar som låter askonstigt, de pitchbendade tonerna efter sådär två minuter som inte sitter på något vis utan bara låter illa, de synttoms med alltför tilltagen volym som kommer in 2.50 ungefär bland annat. Produktionen är också mycket för torr om du vill komma i närheten av Laserdance och de andra i den genren, de öser ju på reverb.

Det positiva, (för jodå, visst finns det sådant) är att du har en grund som fungerar. Trummorna är överlag helt okej (bortsett från mixningen, nivåerna är skumma), basgången som ligger i botten fungerar utmärkt och några av melodierna har potential.

Känn dig inte helt nedslagen av min kritik, jag tror att du kan bli duktig så småningom. Jag tror dock att du behöver komma förbi att hellre lägga till mer än att pilla i det redan gjorda, som sagt. Jag gjorde själv så till bara för något år sedan.. min lösning för att göra ”låtarna” (de blev i och för sig aldrig några klara) lyssningsbara var att lägga dist på allt. 😄 Numera försöker jag jobba några toner i taget och även om jag har en lång väg att vandra innan jag är duktig är det mycket lättare att få kontroll över produktionerna nu.

Kämpa på.

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)

Tja, smaken e som baken...delad!

Jag tyckte precis som nattis här, den va bra på ett konstigt sätt. Jag fick lite 80-tals retro känsla av den. Sen kanske man skulle kunna lägga in nån djuplodad sång-tal röst...

Så jag säger bara:

BRA GJORT!

/Kent

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta passade inte mina smaklökar. Kaggen är rätt mesig, snaren och klappen känns flåsiga på fel sätt. Som att de lägger sig ovanpå mixen. Speciellt klappen känns helt fel i mina öron.

Sen att du har 20-25 olika melodier i samma låt gör att det mer känns som ett medly än en enskild produktion.

Vissa av melodierna är dock rätt svängiga 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...