Jump to content
Annons

8 Bits musik appz


akari

Recommended Posts

Är det nån som vet nåt bra program eller flera som man kan skapa amiga,nintendo,c64 musik..

Asså, program som har redan många gamla ljud.

Tex så finns det ju ett refill till reason som är ifrån comendore 64 .. men jag vill gärna ha ett fristående program till att göra lite musik.

Alltså inget tracker program. 🙂

//Mvh Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett alternativ är ju annars att köra lite VST instrument som låter lite halvbra och sedan slänga in en bitcrusher och mangla ner det till 10-8 bitar eller nått. Då får du instant tvspels känlsa. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är ju annars att köra lite VST instrument som låter lite halvbra och sedan slänga in en bitcrusher och mangla ner det till 10-8 bitar eller nått. Då får du instant tvspels känlsa. 😉

Jag gillar inte Vst.

Därför jag kan inte använda dom.

Tex reason är perfekt, för det är enkelt.. men tyvärr líte begränsat.

Jag körde lite Vst I Sonar. men eftersom jag inte kan sonar. så fuckade det sig..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat följande?

Gör en hög fyrkantsvåg i subtractorn (typ 4-5:e oktaven). Den ska gå helt ensam med öppet filter, ingen resonans och inget envelope. Sedan sätter du en snabb LFO (rate runt 90) med fyrkantsvåg att modulera pitch på osc 1 och 2. Sätt amount rakt upp ungefär. Där har du en enkel princip.

Sedan kan du testa att sätta oscillatorern till sågtand, sätta igång oscillator 2 en oktav ner för ett fetare ljud osv osv. Det är inget äkta commodore 64-ljud, men det är så nära du kommer i Reason utan att sampla, skulle jag tro. 😉

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med;

Det stavas Commodore, inte Comendore.

Och för det andra:

Jag tror du är ute efter chipljud, och det är inte Amigans speciella sound.

Fast det var mest detaljer 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med;

Det stavas Commodore, inte Comendore.

Och för det andra:

Jag tror du är ute efter chipljud, och det är inte Amigans speciella sound.

Fast det var mest detaljer 😉

/Daniel

Vart kan jag få tag på det då? 🙂

laddat ner dina låtar.. fint gjort.! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat följande?

Gör en hög fyrkantsvåg i subtractorn (typ 4-5:e oktaven). Den ska gå helt ensam med öppet filter, ingen resonans och inget envelope. Sedan sätter du en snabb LFO (rate runt 90) med fyrkantsvåg att modulera pitch på osc 1 och 2. Sätt amount rakt upp ungefär. Där har du en enkel princip.

Sedan kan du testa att sätta oscillatorern till sågtand, sätta igång oscillator 2 en oktav ner för ett fetare ljud osv osv. Det är inget äkta commodore 64-ljud, men det är så nära du kommer i Reason utan att sampla, skulle jag tro. 😉

Sen oxå så är mitt ljudkort lite knäppt så jag måste fixa det först..

kan nån hjälpa mig så finns det en tråd här:

ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte Vst.

Därför jag kan inte använda dom.

Lite svårt att ge tips när vi inte vet vad du kan använda. 😉

Du nöjer dig inte med svar som VST-instrument, Subtractor i Reason, tracker-program eller vad som helst med en 8-bitars bitcrusher på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda hem en C64-emulator och något musikprogram till och sätt igång att skapa. Tror det även finns musikprogram för Nintendo också. Ladda hem en nes-emulator och googla dig fram lite.

Istället för att använda emulatorer kan du köra PC-programmen Goattracker (C64-musik) och NerdTracker 2 (Nintendo-musik). Dock är dessa trackers och skall helst köras i DOS. Däremot är de gratis, så det kan väl inte skada att ge det ett försök. :rolleyes:

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ett alternativ är ju annars att köra lite VST instrument som låter lite halvbra och sedan slänga in en bitcrusher och mangla ner det till 10-8 bitar eller nått. Då får du instant tvspels känlsa.  😛

Jag gillar inte Vst.

Därför jag kan inte använda dom.

Tex reason är perfekt, för det är enkelt.. men tyvärr líte begränsat.

Jag körde lite Vst I Sonar. men eftersom jag inte kan sonar. så fuckade det sig..🙁

Är du 12 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

eller.. jag ska köra madtracker..

finns det en bra sida som man kan ladda ner wavpacks.. med gamla ljud.. amiga, c64, nintendo ljud.. ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

aningen off men jag måste tipsa om mina vänner Powerplay, är förresten med i tv snart i programmet "kontroll" 17:e januari tror jag.

dom kör nintendo 8-bit med vanliga instrument (trumset, elbas, elgitarr och synt) och det låter asbra.

lyssna på dom så får du säkert för dig att man inte behöver rätt ljud för att det ska låta tv-spel.

powerplay

EDIT: förövrigt en av de snyggaste websidorna i världen.

Redigerat av the610
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du 12 år?

bra svar där 🙁

ärligt talat, det mesta är svårt i början, t ex att göra musik. det är bara att börja traggla sig igenom det program du nu väljer.

jag hade t ex en väldigt ångestladdad och svår period när jag lämnade renoise (tracker) för reason. det va plötsligt as-svårt att göra musik.

du kan ju i alla fall föröka läsa och genomföra dbd's tips, det är värt dom få minuternas jobb (såvida han inte redan varit snäll och skickat bild) 🙂

så sätt dig ner och sätt igång och jobba! 😎🙂

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

ska man göra musik som låter nintendo 8-bitars eller c64 får man förbaskemig ladda ner musikprogrammen som man gjorde musiken i på den tiden.

Det är rätt ballt hur man gjorde musiken på c64:an, man programmerade ljudcipet (SID) och så spelade den upp det man programmerat - helt oberoende av processorn. Yeah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...