Jump to content
Annons

Är det farligt för gitarren?


Carle

Recommended Posts

Hej

Är det på något sätt och vis skadliigt för min stålsträngade ack-gura att låta capot sitta på när jag inte använder den. Använder ofta capo när jag lirar och lämnar det på när jag ställer gitarren i stället.

Har den också placerad i anslutning mot yttervägg, kan det skada den så det är aningen mer dragit där än mer in i rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Är det på något sätt och vis skadliigt för min stålsträngade ack-gura att låta capot sitta på när jag inte använder den. Använder ofta capo när jag lirar och lämnar det på när jag ställer gitarren i stället.

Har den också placerad i anslutning mot yttervägg, kan det skada den så det är aningen mer dragit där än mer in i rummet?

Är det en dyr gitarr med fina träslag rekommenderar jag att du behandlar den som en bebis.

Det är t.ex. torrare luft under vintern och då behöver gitarrens trä fukt så att det inte torkar.

Plötsliga temperaturförändringar kan skada, i värsta fall ge sprickor i träet.

Ang, capot så tror jag inte att det är någon fara, men jag skulle gå på känsla, och ta av det iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att gitarren tar skada av att capot sitter kvar på halsen. Däremot tror jag capot gör det om det är fjädervarianten. Jag har lämnat min på halsen några gånger och tycker den tappat lite spänst.

Det där med yttervägg hävdar många är skadligt för gitarrer. Men det är ju om gitarren hänger på väggen. Om den står i ett ställ nära väggen eller hänger en bit ut så är det nog lugnt. Jag har i alla fall aldrig märkt några konstigheter på mina gitarrer som hänger ca 10 cm från väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det på något sätt och vis skadliigt för min stålsträngade ack-gura att låta capot sitta på när jag inte använder den. Använder ofta capo när jag lirar och lämnar det på när jag ställer gitarren i stället.

Har den också placerad i anslutning mot yttervägg, kan det skada den så det är aningen mer dragit där än mer in i rummet?

Jag kollade upp det där med capot en gång i i tiden eftersom min salige morfar envisades med att ha capot på hela tiden på sin gamla Gibson (hehe man var omkring sig över det möjligen tillkommande). Det är inte bra eftersom gitarren så att säga är en enhet och har du då t ex grundstämt i E så skapar capot en anspänning mitt i denna strävan efter total harmoni, inte bra i längden.

Helt klart så påverkas gitarren negativt av temperatur och fukt svängningar, jag vet detta av egen erfarenhet då jag på grund av hundar och ungar retirerade in i ett dragit ytter hörn och en av gurorna stämmde ur sig redigt vaer gang den stod där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar.

En följdfråga bara: Hur fuktar jag min gitarr om vintern?

Finns en hel drös olika sätt.

Länkar till några här nedan.

Antingen köper du en luftfuktare, brukar finnas i de speciella rummen eller avdelningarna i butiker som har finare gitarrer.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=528

Eller så finns massor av olika speciellt för gitarrer

http://www.thomann.de/se/gitarrenbefeuchter.html

http://www.annonsfynd.se/1338219.htm

Här är en bra länk som förklarar hur en gitarr skall skötas, men en sak som inte tas upp är rengöring.

http://www.nysse.com/gitvard.html

Halsen behöver rengöras ibland, och det kan göras med en fuktig trasa(man får gnugga järnet för att få bort all skit). Sen är det bra att smörja in halsen med citronolja efteråt och låta den torka. Finns på spray i gitarrbutiker, och luktar gott =)

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte luftfuktare nyligen för att instrumenten ska må bättre, en bonus med det är att rummet blir mycket skönare att vara i

och jag tycker nog att gitarrerna håller stämmningarna bättre

capot blir ofta sittandes på halsen för min del, & jag har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara skadligt

men man kanske lär sig något nytt med den här tråden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...