Jump to content
Annons

Band som förtjänat större uppmärksamhet


tomazopantera

Recommended Posts

Har precis återupptäckt en gammal favoritgrupp som jag inte lyssnat på på femton - tjugo år. Och yes, den har klarat tidens tand.

Nån slags halvobskyr progressiv hårdrock blandat med CS80 men med makalösa melodier;

Gruppen heter/hette Demon

Lyssna gärna på balladen Fever in the city eller plattan The plague eller the unexpected guest.

Går ni också och bär på riktigt udda favoriter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mira (oregistrerad)

Demon kommer jag ihåg. Hade inte dom någon låt som hette the plauge, the plouge eller något sånt där?

Själv upptäckte jag mig sittandes och digga Axe häromdagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett band som förtjänar att få en mycket större publik är Killing Joke. Metallica m fl har gjort covers (dåliga) av deras låtar. Nine Inch Nails, Nirvana, Alice In Chains, Metallica m fl nämner dem som föredömen. De kallas ofta för "The forefathers of Industrial Music" vilket jag, i och för sig tycker är orättvist. På senaste skivan, "Killing Joke", är Dave Grohl (Nirvana/ Foo Fighters) med och trummelummar. Geordie har ett säreget, skitigt och samtidigt vackert(!) gitarrljud. Sen är det ju så att det inte finns någon annan som Jaz! Killen mår säkert inget vidare men det är en njutning för oss andra att få ta del av vad som kommer ur hans oroliga inre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pain of salvation med geniet, Daniel Gildenlöw bakom ratten, borde få mer uppmärksamhet

I Flower Kings var han bara flumm när jag såg dem. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg Flower Kings i höstas. Daniel har ju inte en framträdande roll där. Det går ju inte att döma honom efter den insatsen. Dock satte han ett par goa stämmor högt, högt uppe som lyfte.

Nej, han är ganska ok. Men fortfarande var han bara flumm när jag såg honom. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett band som förtjänar att få en mycket större publik är Killing Joke.

Håller med, Killing Joke är ett förbisett band. Pröva gärna att lyssna först på Eighties med Killing joke (från 1985), och strax därefter Come as you are med Nirvana (från 1991). Lyssna på gitarrljudet, på riffet och på det drivna trumspelet.

Och det finns en massa myter om bandet. Till exempel att Jaz blev så paranoid att han trodde att jordens undergång var nära.

Det finns en samlingsplatta (släppt i början av nittiotalet) om man känner sig nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna gärna på balladen Fever in the city eller plattan The plague eller the unexpected guest.

Går ni också och bär på riktigt udda favoriter?

yesssss gamla DEMON 😆

Visst har de klarat tidens tand. Det har inte alla från den tidseran 🙂 jag kommer ihåg när de släppte just the Plague, och chockade hårdrockarna: "Fan, det är ju mer piano än elgura ju..."

En annan "bortglömd" snubbe är världens bästa gitarrist Uli Roth, som lämnade Scorpions 1981 för att göra ett par soloskivor med "Electric Sun". Unikt: Världens sämsta sångare och världens bästa gitarrist i en och samma person 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ett band som förtjänar att få en mycket större publik är Killing Joke.

Håller jag med om.

Har du förresten hört något av det som Youth gjort på egen hand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett band som förtjänar att få en mycket större publik är Killing Joke.

Håller med, Killing Joke är ett förbisett band.

Mm, för mig var de en stor inspirationskälla runt -83/84. Har en maxisingel någonstans i gömmorna där de kör stråke på elbas. Föll som en fura när jag hörde det första gången. Oslagbart. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett band som förtjänar att få en mycket större publik är Killing Joke.

Håller med, Killing Joke är ett förbisett band.

Mm, för mig var de en stor inspirationskälla runt -83/84. Har en maxisingel någonstans i gömmorna där de kör stråke på elbas. Föll som en fura när jag hörde det första gången. Oslagbart. 😕

Första singeln Wardance är suverän. Även omslaget med Fred Astaire dansande på en massa lik bidrartill upplevelsen. Första albumet är också både snyggt konvolut och jävligt fräck musik.

Ett annat band som förtjänar mer uppmärksamhet är Bauhaus....Och, ja återigen debutalbumet framför allt. I Dare You

Plaketten går dock till "the Collectors". Kanadensiskt band kring 1970 som förenade Doors/pink Floyd med en otroligt karismatisk sångare, djärva gitarriff, psykadeliska orgel med mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte nämna Punishment of Luxury, Misfits (Dansig) och Bad Brains... 😛

Woohaaaa... Punishment of Luxury. Ska genast leta fram den (Debuten, "Laughing Academy") bland mina vinylare. Tack för "påminnelsen" 😉

EDIT

Ha! Vilken platta! Och den hade fallit i total glömska. Illa!

Redigerat av mickel
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom gärna med låtförslag... Det är himla lätt att man missar guldkornen annars.

Killing Joke hade jag en skiva med men den hade bara en bra låt ; love like blood, resten var rent crap.... Halvsvårt gäng tycker jag, men jag kanske köpte fel skiva.

Kom på en rätt bortglömd 80-talsgrupp som är värd att nämnas.. Echo and the bunnymen, en skön låt att lyssna på; Bring on the dancing horses...

Eller varför inte "where the rose is sown" med Big Country?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtförslag? Oj, det var svårt. Men här är lite med Paul Westerberg.

Even here we are (från 14 songs)

Silver naked ladies (från 14 songs)

Soldier of misfortune (från Come feel me tremble)

These days (från Come feel me tremble)

2 days ´til tomorrow (från Stereo)

Let the bad times roll (från Stereo)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fläskkvartetten borde vara världsberömda tycker jag. Jag har sett dem, Live en tio elva gånger och de är så otroligt bra. De är rock´roll på något vis samtidigt som de är så djävla egna. 😉

Ska se de nästa vecka, så då får jag se om du ljuger eller inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fläskkvartetten borde vara världsberömda tycker jag. Jag har sett dem, Live en tio elva gånger och de är så otroligt bra. De är rock´roll på något vis samtidigt som de är så djävla egna. 😛

Hmmm...undra om det finns fler vid namn fläskkvartetten. Om det är dem som jag tänker på så är min kompis brorsa med där. Beskriv dem närmare. Bilder, musik..HEMSIDA...WEEE! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så borde det bara finnas ett Fläskkvartetten. De är såpass stora och har funnits så länge att det vore konstigt annars...

Sättningen är iallafall diverse elektrifierade stråkinstrument, och musiken är mestadels instrumental, men de har även jobbat med sångare som Freddie Wadling och Stina Nordenstam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...