Jump to content
Annons

Måste bara tipsa om detta!


lavrell

Recommended Posts

Tjena alla!

Nu såhär efter jul kanske dom flesta inte är så köpsugna men jag måste få tipsa om en helt sanslös sida.

Music123

Skulle köpa en Takaminegitarr här hemma för 12 000 spänn (EF 341SC) men tänkte att jag kunde kolla runt lite på nätet. Tur va väl det eftersom samma gitarr (som används av Bruce Springsteen, Linkin Park, Live, Rammstein mfl.) kostar mig MED frakt 7000 kronor på music123.com. Trodde inte det va sant med det stämmer och affären är hundra procent seriös och på riktigt. Dollarn ligger ju nu och nosar runt 7 kronor så det är ju bara att passa på 🙂

Så nu ska jag in och testa guran i stan en sista gång innan ordern går iväg 🙂

PS. kan ju tillägga att frakten är 98$ över hela världen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glöm inte tullavgift och moms.

Kan gå på uppemot 9000 spänn snarare.

Edit: I övrigt är Music123 kanon. Har handlat där 2 ggr. Det kommer en lyxig gubbe från UPS hem med grejerna.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Räknade på kostnaderna nu och såg att Dollarn va lägre än jag trodde. Den är nere i 6,66 nu 🙂

så med 25% moms inräknad plus 6% tullskatt plus frakten blev det ungefär 7600 kronor istället för 12 000 här hemma 🙂 en hyffsat bra affär ändå tycker jag 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Har sökt men inte riktigt hittat svaret jag är ute efter.

När man importerar via ett Företag (tex polarens) är det då några kostnader man slipper? (moms etc)

Supertacksam för svar eftersom det skulle spara mig ungefär 2000 spänn eller mer vid mitt köp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sökt men inte riktigt hittat svaret jag är ute efter.

När man importerar via ett Företag (tex polarens) är det då några kostnader man slipper? (moms etc)

Supertacksam för svar eftersom det skulle spara mig ungefär 2000 spänn eller mer vid mitt köp 😏

Du slipper aldrig ifrån momsen som privatperson.

Ett företeg som behåller något som inventarier för att använda prylarna i sin verksamhet kan däremot dra av momsen - men firman får inte sälja det vidare till dig utan att debitera momsen. Om polaren säljer momsfritt från sin firma till dig som privatperson, så gör han sig alltså skyldig till skattebrott... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det väl inte avgiftsfritt för företag att importera från utlandet heller.

Annars skulle ju alla butiker och grossister i sverige beställa direkt från de länder som har svag valuta för tillfället istället för underleverantörer.

Förresten, har du kollat upp så det ingår full försäkring på guran i frakten. Annars bör du nog fixa en.

Sedan, direkt när gitarren kommer skulle jag unna den ett besök hos en Gitarrmek för att på djupet undersöka om den har har böjts/svällt/torkat/spruckit/kraschats/spelats ;)/osv.

Guud vad positiv jag låter

Redigerat av onosoul
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det väl inte avgiftsfritt för företag att importera från utlandet heller.

Det där stämmer faktiskt helt.

Det är därför jag köper från Tyskland istället. Får gitarren på fredag eler senast måndag nästa vecka 🙂

blev en sammanlagd kostnad av 8400:- med deras bästa case inräknat plus frakt. Eftersom Tyskland tillhör EU tillkommer inga tullavgifter eller moms 🙂

och den tyska momsen är endast på 16% på instrument så där tjänar man ju redan en hacka.

Alltså sparade jag 3600 kronor på att köpa gitarren via Tyskland 🙂 helt okej om ni frågar mig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du debiteras bara tysk moms om det säljande företaget inte har exporterat för över 320000SEK till Sverige. När de har kommit över 320000SEK, så är de tvungna att debitera svensk moms i stället. Kan vara bra att känna till. I övrigt finns det inga tullavgifter o dyl inom EU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du debiteras bara tysk moms om det säljande företaget inte har exporterat för över 320000SEK till Sverige. När de har kommit över 320000SEK, så är de tvungna att debitera svensk moms i stället. Kan vara bra att känna till.

Ja, framförallt för det säljande företaget. Det är ju deras uppgift att lägga på momsen. Som kund behöver du inte bry dig mer än att om det säljande företaget säger att dom debiterar tysk moms så gör dom det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ber försäljaren (fungerar bara på mindre företag) att skriva "Gift" på fraktsedeln. Så slipper man vissa avgifter...

The Mr...

...och om det försvinner eller skadas i frakten, så blir det ingen ersättning, eftersom det inte har något värde... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)

Eftersom trådens tema är att ge tips så får du ju gärna berätta vad den tyska firman heter som du beställde från... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån anledning att jag INTE ska slå till?? Vad är haken? Grejerna lär ju täckas av world-wide warranty ivfsh.. 😕

Ja, det där är ett exempel på en helt sinnesjuk skillnad. Det billigaste jag har sett 01X för här hemma är 14.900:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes brukar ju stå med stora varningsflaggan så fort man beställer från utlandet (läs "inte från honom" ? 😕 )

Kör på.. Har ännu inte hört talas om att nån upplevt problem med att beställa prylar från utlandet.

edit: förtydligande

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes brukar ju stå med stora varningsflaggan så fort man beställer från utlandet (läs "inte från honom" ? 😱 )

Kör på.. Har ännu inte hört talas om att nån upplevt problem med att beställa prylar från utlandet.

edit: förtydligande

😕

Knappast av den orsaken, eftersom jag inte lever på firman och därmed inte är beroende av att sälja... Jag förtydligar bara sådant som ofta glöms bort och kan komma som en överraskning. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det väl inte avgiftsfritt för företag att importera från utlandet heller.

Det där stämmer faktiskt helt.

Det är därför jag köper från Tyskland istället. Får gitarren på fredag eler senast måndag nästa vecka 😕

blev en sammanlagd kostnad av 8400:- med deras bästa case inräknat plus frakt. Eftersom Tyskland tillhör EU tillkommer inga tullavgifter eller moms 😲

och den tyska momsen är endast på 16% på instrument så där tjänar man ju redan en hacka.

Alltså sparade jag 3600 kronor på att köpa gitarren via Tyskland 😱 helt okej om ni frågar mig =)

lavrell, har du fått hem gitarren ännu? Nyfiken på hur det gått, om man nu själv ska beställa...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

jag har tänkt att köpa 01x från music123.com men har inte dom en annan volt på sina grejer eller vad det nu är? eller kan bosse fixa det kanske? men han pillar ju dock bara med analoga grejer.

Men sen mailade jag music13.com och dom sa att dom inte skickar sina produkter utanför staterna kan detta stämma? är förvirrad nu.

men det är inte någon som har ett Yamaha 01x till salu kanske?

och på music123 så kostar den 900 dadlar hur mycket skulle det gå på med moms osv? tjänar man på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många firmor i USA som enbart levererar inom USA, så har de skrivit så, så stämmer det säkert och du får leta upp någon annan att köpa ifrån...

USA har 110V/60Hz - så du får lägga till en del för att köpa en transformator här hemma, som omvandlar från 230V till 110V.

Momsen är alltid 25% - men tänk också på att det troligen kommer till 3-5% tull - och så frakten. Momsen läggs sedan på totalsumman inkl tull och frakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yohill (oregistrerad)
Om man ber försäljaren (fungerar bara på mindre företag) att skriva "Gift" på fraktsedeln. Så slipper man vissa avgifter...

Om man beställer inom EU får iallafall inte Posten AB alltså den vanliga svenska posten ta ut någon tull/moms. Om du beställer från USA som privatperson från ett företag så har Posten rätt att ta ut avgift även om du kryssar i "gift" för sen när började företagen skänka bort sina varor? 🙂 Där imot om du som privatperson får ditt paket från en annan privatperson och "gift" är ikryssat å varan inte är värd mer än typ 100 dollar så blir det ofta inte avgift på det. Kan hända att innehållet är mistänkt att vara värt mer än det står och då granskas det...

Så skulle man nog kunna säga att det funkar. I alla fall på Posten AB, vet inte med UPS, DHL mflmfl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...