Jump to content
Annons

Steget upp från Röde NT2-A?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nu när jag har en fin Aphex 230 preamp/chanellstrip kanske det skulle vara fint att skaffa nåt typ dubbelt så bra som NT2-A? Jag tycker den låter väldigt bra på min egen skrovliga sång och även på trummor. Till ak gitarr låter den inte så bra alls tycker jag, där tycker jag den billigare NT1-A låter bättre, jag kanske är dum i skallen och fattar fel?

Säljer jag mina bägge NT2-A och lite annat krafs samt lägger dit lite extra slantar kanske jag kan köpa nåt ganska läckert?

Jag vill kunna använda den till sång, ak gitarr och som "mitt-i-setet.mick" på trummor, så den bör gå att omnikoppla. Brusiga rörmickar känner jag inte riktigt för, så har ni nån solid state att rekomendera? Vill att den ska låta bra även på tjejröster, den får absolut inte ha sk kinadiskant.

Här är ett exempel på hur jag kan låta genom Röden. Fast oftast tar jag i mycket värre än så där. Jag vill nog att det ska låta lite grann lika som Röden fast bättre ändå!

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8114

Det kanske är någon som har en fin mick över och kanske hellre skulle vilja ha två likadana NT2-A? då kanske vi kan byta?

Jag heter Håkan, och är mikrofon-alkis. 😛

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du låter bra i NT2-A så varför byta? Om du vill hitta något som passar dig ännu bättre så är det bara att börja testa. Hoppas inte för mycket på att hitta en mic som passar perfekt på allt.

Lite kul är det att bara resonera också. Hemma i kåkens ej akustikbehandlade rum kanske jag inte gör med nåt bättre. Men jag har ju tillgång till åtminstone en riktig studiolokal, och jag förflyttar och ställer ju upp min portabla studio vartsomhelst på en grisblink...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa lite olika avstånd till miken. Det kan göra en väsentlig skillnad. Eller att sjunga/spela lite från sidan.

Tror du inte jag gjort detta nån gång? jag måste framstå som en helidiot... Haha. 😛

Jag vill ha nåt skitdyrt. En Brauner. Vem vill inte det?

Fast en AKG C4000B kanske vore fint också. Så här går skrytet:

C4000 B har den bredaste dynamiska vidden av alla kondensatormikrofoner

som finns idag och det ger väldigt bra resultat både i

studion och på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kul är det att bara resonera också. Hemma i kåkens ej akustikbehandlade rum kanske jag inte gör med nåt bättre. Men jag har ju tillgång till åtminstone en riktig studiolokal, och jag förflyttar och ställer ju upp min portabla studio vartsomhelst på en grisblink...

Jag förstår dig, jag vill också ha feta dyra prylar som man dreglar över bara man tittar på dem.

Mitt råd är att börja med att akustikbehandla ditt rum lite, det kostar inte många kronor om du fixar stenull och skaffar lite snyggt tyg mm. Gör lite sång tagningar när du har fixat till akustiken.

Min poäng: Du vill höra hur micken låter inte hur micken låter ihop med ditt ej "färdiga" rum. På så sätt får du fram Röde'ns förutsättningar i ett behandlat rum. Det kan faktiskt vara så att det låter precis så som du vill ha soundet(bättre), om inte köper du en bättre mic helt enkelt. Nu har du iaf förutsättningen att få riktigt bra rena inspelningar.

Annars är http://www.manleylabs.com/containerpages/refcardioid99.html väl använd i många pro studios(årets idol skiva inspelad med denna, Sonys studio Sverige). Lite över min budget men man kan väl drömma lite :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Jag gillar iofs inte C4000B, har ägt en sådan och sålde den, men det är ju smaksak.

Tycker den bara var väldigt skarp i diskanten. Jag äger också en NT2a som jag tycker är

bra, dock passar det inte min röst helt perfa. Mitt senaste inköp var en AKG C414 B-XLII

Som jag är kanonnöjd med.

Tror du inte jag gjort detta nån gång? jag måste framstå som en helidiot... Haha. 😄

Jag vill ha nåt skitdyrt. En Brauner. Vem vill inte det?

Fast en AKG C4000B kanske vore fint också. Så här går skrytet:

C4000 B har den bredaste dynamiska vidden av alla kondensatormikrofoner

som finns idag och det ger väldigt bra resultat både i

studion och på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag har en fin Aphex 230 preamp/chanellstrip kanske det skulle vara fint att skaffa nåt typ dubbelt så bra som NT2-A? Jag tycker den låter väldigt bra på min egen skrovliga sång och även på trummor. Till ak gitarr låter den inte så bra alls tycker jag, där tycker jag den billigare NT1-A låter bättre, jag kanske är dum i skallen och fattar fel?

om du nu har en nt2a som funkar på sång å trummor å en nt1a som funkar på acke - vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag har en fin Aphex 230 preamp/chanellstrip kanske det skulle vara fint att skaffa nåt typ dubbelt så bra som NT2-A? Jag tycker den låter väldigt bra på min egen skrovliga sång och även på trummor. Till ak gitarr låter den inte så bra alls tycker jag, där tycker jag den billigare NT1-A låter bättre, jag kanske är dum i skallen och fattar fel?

Säljer jag mina bägge NT2-A och lite annat krafs samt lägger dit lite extra slantar kanske jag kan köpa nåt ganska läckert?

Jag vill kunna använda den till sång, ak gitarr och som "mitt-i-setet.mick" på trummor, så den bör gå att omnikoppla. Brusiga rörmickar känner jag inte riktigt för, så har ni nån solid state att rekomendera? Vill att den ska låta bra även på tjejröster, den får absolut inte ha sk kinadiskant.

Här är ett exempel på hur jag kan låta genom Röden. Fast oftast tar jag i mycket värre än så där. Jag vill nog att det ska låta lite grann lika som Röden fast bättre ändå!

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8114

Det kanske är någon som har en fin mick över och kanske hellre skulle vilja ha två likadana NT2-A? då kanske vi kan byta?

Jag heter Håkan, och är mikrofon-alkis. 😄

Kolla in oktava mk-012, (småmembran). Går att få med omni, njure och hypernjure, låter mycket bra på akus-gitarr och tjejröster, som du eftersträvade. Piano, sång i övrigt, trummor (OH eller under virveln) - en bra mick helt enkelt, köp ett par!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in oktava mk-012, (småmembran). Går att få med omni, njure och hypernjure, låter mycket bra på akus-gitarr och tjejröster, som du eftersträvade. Piano, sång i övrigt, trummor (OH eller under virveln) - en bra mick helt enkelt, köp ett par!

De är jag sugen på sen förr. De är väl som CM3 fast ett par snäpp bättre.

Edit: Finns de med både småmebran och stormembrans kapslar???!!!

http://www.thomann.de/se/oktava_mk_012_20_black.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hoppas det är ok att jag lånar tråden lite nilsson?

jag söker svar om röde nt2a & tänkte fråga här (använde sök) och den här tråden hade iaf nt2a i rubriken

på 4sound sa en säljare en gång att den hade väldigt svag top, men det kunde man fixa sedan med eq

och jag har läst här på forumet flera gånger att den har en jobbig påträngande top

jag söker en mick med inte så mycket top, men ändå mycket luft

dvs en mjuk kontur & mycket kropp.. vill ha ett mjukt & varmt akustiskt gitarr ljud

som jag hör på många typer av singer song writer inspelningar från modern tid

kan röde nt2a vara vad jag söker?

(edit)

lite åt det här soundet:

(eller kanske inte riktigt) jag har röde k2 & den är mycket mer diskantig, men ska vara samma som nt2a istort har jag fattat det som

fast jag skulle gissa på akg c414 på ane brun klippet, vilket åxo är en mik på önskelistan

hmm.. det kanske är bäst att starta en egen tråd trots allt 🙂

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...