Dozmusss Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 (redigerat) ö Redigerat 18 december 2009 av Dozmusss
Lejnoss Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 Du har ingen lust att specificera dig om hur den lĂ„ter dĂ„ligt förstĂ„r jag? đ
Dozmusss Postat 5 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 5 december 2009 Du har ingen lust att specificera dig om hur den lĂ„ter dĂ„ligt förstĂ„r jag? đ LĂ„ter riktigt konstigt. LĂ„ter som om det Ă€r för högt , Eller om man gör för diskret och höjer blire sĂ€mre. Kort sakt, DĂ„lig kvalite pĂ„ inspelningar.
Daniel Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Du fÄr specificera dig mer om du ska fÄ vettig hjlÀlp. Det Àr inte sÄ att du har för högt frÄn din preamp in i ljudkort och det distar?
Dozmusss Postat 6 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2009 Du har ingen lust att specificera dig om hur den lĂ„ter dĂ„ligt förstĂ„r jag? đ Jo det lĂ„ter som om rösten Ă€r i jĂ€vligt dĂ„lig kvalite!
Dozmusss Postat 6 december 2009 TrÄdstartare Postat 6 december 2009 Testar och skriver med resultaten .
Daniel Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Vad Àr dÄlig kvalitet? LÄter det falskt? Knastrar det? Brusar det? Distar det? SlÀng upp en fil sÄ vi fÄr lyssna sÄ blir det enklare att hjÀlpa till.
Gilbert Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Hur har du kopplat preampen till AudioBoxen (den har ju inga line-ingÄngar...)? http://www.presonus.com/media/manuals/Audi...-Manual-web.pdf ( sid 16) Det enda sÀttet att koppla ihop dessa enheter Àr via micstÀrkarna (inte heller optimalt).
Dozmusss Postat 6 december 2009 TrÄdstartare Postat 6 december 2009 Hur har du kopplat preampen till AudioBoxen (den har ju inga line-ingÄngar...)? http://www.presonus.com/media/manuals/Audi...-Manual-web.pdf ( sid 16) Det enda sÀttet att koppla ihop dessa enheter Àr via micstÀrkarna (inte heller optimalt). Ja men man kör ju Mick -> Preamp -> In i MIC I Ljudkortet. , BerÀttar mer om mitt problem. Instrumentalen Àr högre Àn rösten. NÀr man höjer rösten genom Audacity sÄ blir det för högt o konstigt röst. Jag kör hiphop, Laddar ner en Instrumental och lÀgger in den i Audacity. Sedan Kör jag min Lyric till den. men det blir fel..
Hastalavista Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Ja men man kör ju Mick -> Preamp -> In i MIC I Ljudkortet. Vilket Gillbert precis sa att detta Àr inte optimalt. Ut frÄn preampen har du en linesignal vilken skall in i en lineingÄng i ljudkortet som du tydligen saknar.
Dozmusss Postat 7 december 2009 TrÄdstartare Postat 7 december 2009 Vilket Gillbert precis sa att detta Àr inte optimalt.Ut frÄn preampen har du en linesignal vilken skall in i en lineingÄng i ljudkortet som du tydligen saknar. Men kom igen... Du ser dÀr det stÄr mic. Det fÄr plats en tele ingÄng dÀra. Det Àr Tele och Mickrofon utgÄng .
thrinithan (oregistrerad) Postat 7 december 2009 Postat 7 december 2009 Men kom igen...Du ser dÀr det stÄr mic. Ja precis... sÄ dÄ ska mikrofonen in dÀr. Inte preampen. Antingen: Mic--->Ljukortets mic ingÄng (preamp) eller Mic--->VTB1 preamp--->Line ingÄng pÄ ljudkort Om du kopplar som du har gjort nu sÄ bli resultatet Mic--->VTB1 preamp--->ljudkortets preamp
thrinithan (oregistrerad) Postat 7 december 2009 Postat 7 december 2009 Det du ska göra Àr att Là TA BLI att anvÀnda gainratten pÄ ljudkortets ingÄng. StÀll volymen pÄ din VTB1 istÀllet. Annars blir det kaka pÄ kaka.
thrinithan (oregistrerad) Postat 7 december 2009 Postat 7 december 2009 SĂ„hĂ€r stĂ„r det ju i manualen din: Instrument Inputs (Channels 1 and 2). The ÂŒâ TS connector on channels 1 and 2 are for use with an instrument (guitar, bass, etc.). When an instrument is plugged into the instrument input, the mic preamp is bypassed, and the AudioBox USB becomes an active instrument preamplifier. NOTE: Active instruments are those that have an internal preamp or a line level output. Active instruments should be plugged into a line input rather than into an instrument input. Plugging a line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB not only risks damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted audio signal. (In other words, donât plug a line level source into the combo jacks of channel 1 or 2.)
Wizball Postat 7 december 2009 Postat 7 december 2009 Och för att förtydliga, nÀr du anvÀnder en VTB-1 mellan mikrofonen och ljudkortet, sÄ blir den en line level source. Din VTB-1 förstÀrker mikrofonsignalen. Skippa VTB-1:an, plugga in direkt i Audioboxen eller köp ett annat ljudkort. MÀrkligt att Audio Box inte har nÄn line-ingÄng, men det ser sÄ ut.
Dozmusss Postat 8 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2009 Och för att förtydliga, nĂ€r du anvĂ€nder en VTB-1 mellan mikrofonen och ljudkortet, sĂ„ blir den en line level source. Din VTB-1 förstĂ€rker mikrofonsignalen. Skippa VTB-1:an, plugga in direkt i Audioboxen eller köp ett annat ljudkort. MĂ€rkligt att Audio Box inte har nĂ„n line-ingĂ„ng, men det ser sĂ„ ut. SĂ„ jag köpte Ljudkortet i onödan ? Fattar inte vad som Ă€r skillnaden om man kör sĂ„ dĂ€r som jag gör đ
Claes Holmerup Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 SĂ„ jag köpte Ljudkortet i onödan ? ...eller kanske snarare fel ljudkort - eller sĂ„ kan man sĂ€ga att preampen Ă€r köpt i onödan. Det beror pĂ„ hur man ser pĂ„ det, men fel verkar det definitivt vara. đ Fattar inte vad som Ă€r skillnaden om man kör sĂ„ dĂ€r som jag gör đ En micpreamp förstĂ€rker upp den svaga mikrofonsignalen till linenivĂ„. Om du dĂ„ skickar vidare den förstĂ€rkta signalen till en annan mikrofoningĂ„ng, sĂ„ Ă€r signalen alldeles för stark, sĂ„ om du inte skruvar ner vĂ€ldigt lĂ„gt pĂ„ preampen, sĂ„ kommer du att fĂ„ dist i ljudkortets preamp - och om du gör sĂ„, sĂ„ skapar du dessutom ett riktigt Niagarafall i slutĂ€nden, eftersom du förstĂ€rker kraftigt en gĂ„ng, för att sedan dra ner det till samma nivĂ„ som det var direkt frĂ„n micken - och sedan förstĂ€rker lika kraftigt igen, i ljudkortets preamp. Bruset fĂ„r du alltsĂ„ "pĂ„ köpet" dĂ„... đ
thrinithan (oregistrerad) Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 (redigerat) SĂ„ jag köpte Ljudkortet i onödan ? Fattar inte vad som Ă€r skillnaden om man kör sĂ„ dĂ€r som jag gör đ Jag skulle snarare sĂ€ga att du köpte VTB-1an i onödan eftersom du hur som helst behöver ljudkortet för att fĂ„ ordentlig kvalitet pĂ„ dina inspelningar och dessutom lĂ„g latency (vid midi inspelning) vilket du inte fĂ„r med ett vanligt ljudkort som Ă€r integrerat pĂ„ moderkortet. Preampen i ditt ljudkort Ă€r nog inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt dĂ„lig heller (Ă€ven om VTB-1an Ă€r snĂ€ppet bĂ€ttre). Skillnaden Ă€r att du som du gör nu skickar en oförstĂ€rkt mic-signal till VTB-1an som sedan förstĂ€rker signalen och skickar den vidare till ljudkortets preamp som dĂ„ förstĂ€rker den redan förstĂ€rkta signalen (och det Ă€r hĂ€r problemet blir till). Om du kopplar bort VTB-1an och kopplar in mikrofonen direkt i ljudkortet sĂ„ fĂ„r du EN förstĂ€rkning av signalen (som det ska vara) och dĂ„ kommer nog ditt problem att försvinna. Om du först testar detta och Ă„terkommer med svar om det blir bĂ€ttre (sĂ„ vi kan fastslĂ„ orsaken) eller om problemet Ă„terstĂ„r sĂ„ kan vi fortsĂ€tta leta sen i sĂ„ fall. EDIT: Och Claes han före sĂ„g jag nu Redigerat 8 december 2009 av thrinithan
Dozmusss Postat 8 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2009 (redigerat) Har testat nu, Kan sĂ€ga att det lĂ„ter bĂ€ttre nĂ€r man höjer och sĂ€nker. Men jag köpte ljudkortet pĂ„ musikbörsen , och han sa garanterat att den hade line in.. Och dĂ„ trodde jag ju honom, Ă€r inte sĂ„ proffsig inom studio saker. Ska ringa honom imorgon och sĂ€ga till honom att jag fĂ„r pengarna Tillbaka elr om jag fĂ„r köpa nĂ„t nytt. Ăr det mycket bĂ€ttre om jag köper en med line in dĂ„ ? Vad Ă€r skillnaden ? Edit: TĂ€nkt mej en Interface Emu Tracker Pre USB DĂ„ finns det line in pĂ„ den ? Redigerat 8 december 2009 av Dozmusss
Hastalavista Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 SĂ„ jag köpte Ljudkortet i onödan ? Fattar inte vad som Ă€r skillnaden om man kör sĂ„ dĂ€r som jag gör âșïž Hej Doz...... Lite trĂ„kigt att det inte blev perfekt efter dina investeringar. Hur som helst. Ljudkortet har du inte köpt i onödan, det mĂ„ste du ha. DĂ€remot fungerar det inte bra med micpreampen till detta ljudkortet eftersom inte ljudkortet har nĂ„gon "line in" Detta Ă€r ingen katastrof eftersom ljudkortet redan har en mic preamp inbyggt. plugga micen direkt in i ljudkortets micingĂ„ng (kanal1) och testa. Den inbyggda preampen i ljudkortet Ă€r antagligen helt ok. đ Det som Thrni.......... klistrade i sitt inlĂ€gg kommer frĂ„n lĂ€nken Gillbert gav dig, lĂ€ngst ned pĂ„ sid 16 i manualen. Fritt översatt: Om du har en ljudkĂ€lla med inbyggd preamp (vilket ljust en preamp Ă€r) sĂ„ anslut den inte till ingĂ„ngarna 1 eller 2 pĂ„ framsidan (vilket Ă€r de enda ingĂ„ngar du har). Det kommer att lĂ„ta apa och du riskerar att hela skiten gĂ„r sönder.
Dozmusss Postat 8 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2009 (redigerat) Hej Doz......Lite trĂ„kigt att det inte blev perfekt efter dina investeringar. Hur som helst. Ljudkortet har du inte köpt i onödan, det mĂ„ste du ha. DĂ€remot fungerar det inte bra med micpreampen till detta ljudkortet eftersom inte ljudkortet har nĂ„gon "line in" Detta Ă€r ingen katastrof eftersom ljudkortet redan har en mic preamp inbyggt. plugga micen direkt in i ljudkortets micingĂ„ng (kanal1) och testa. Den inbyggda preampen i ljudkortet Ă€r antagligen helt ok. đ Det som Thrni.......... klistrade i sitt inlĂ€gg kommer frĂ„n lĂ€nken Gillbert gav dig, lĂ€ngst ned pĂ„ sid 16 i manualen. Fritt översatt: Om du har en ljudkĂ€lla med inbyggd preamp (vilket ljust en preamp Ă€r) sĂ„ anslut den inte till ingĂ„ngarna 1 eller 2 pĂ„ framsidan (vilket Ă€r de enda ingĂ„ngar du har). Det kommer att lĂ„ta apa och du riskerar att hela skiten gĂ„r sönder. Vad menar du med Hela skiten gĂ„r sönder? NĂ€r jag kollar preampen dĂ„ eller ? EDIT: Jag förstog nu lĂ€ste lite för snabbt âșïž Redigerat 8 december 2009 av Dozmusss
Dozmusss Postat 8 december 2009 TrÄdstartare Postat 8 december 2009 Om jag vill ha bÀttre Kvalite pÄ Allt hur gör jag dÄ ? MÄste köpa en Ny ljudkort dÄ ?
Limpan Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 Om jag vill ha bÀttre Kvalite pÄ Allt hur gör jag dÄ ? MÄste köpa en Ny ljudkort dÄ ? Jag tror att du klarar dig alldeles utmÀrkt med det ljudkortet du har nu. Skippa bara VTB-1:an och kör pÄ ljudkortets egna mic-preamp (XLR-ingÄngen) sÄ ska det fungera bra. Du har alltsÄ ingen anvÀndning för VTB-1:an till detta ljudkortet eftersom det redan har mic-preamp inbyggt. SÄ stor skillnad i kvalitet Àr det inte att det Àr vÀrt att skaffa ett annat ljudkort bara för att anvÀnda din VTB-1... det Àr min Äsikt i alla fall! AngÄende bÀttre kvalitet: LÀr kÀnna din utrustning som du har nu, den duger sÀkert vÀl. Tror inte du vinner nÄgot pÄ att skaffa dyrare prylar Àn. Lycka till!
Dozmusss Postat 8 december 2009 TrÄdstartare Postat 8 december 2009 Jag tror att du klarar dig alldeles utmÀrkt med det ljudkortet du har nu. Skippa bara VTB-1:an och kör pÄ ljudkortets egna mic-preamp (XLR-ingÄngen) sÄ ska det fungera bra. Du har alltsÄ ingen anvÀndning för VTB-1:an till detta ljudkortet eftersom det redan har mic-preamp inbyggt. SÄ stor skillnad i kvalitet Àr det inte att det Àr vÀrt att skaffa ett annat ljudkort bara för att anvÀnda din VTB-1... det Àr min Äsikt i alla fall! AngÄende bÀttre kvalitet: LÀr kÀnna din utrustning som du har nu, den duger sÀkert vÀl. Tror inte du vinner nÄgot pÄ att skaffa dyrare prylar Àn. Lycka till! Det enda jag anvÀnder Àr en mickrofon inga instrument. SÄ i alla fall tycker ni jag ska sÀlja VTB1.an ?
DivineCo Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 Ja gör det om du redan har den det viktiga Àr vad du gör. VTB1 Àr förmodligen en av de bÀsta i den prisklassen. Av dom som jag har anvÀnt Àr det Art MP. Resten handlar om dig.
Gilbert Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 Det enda jag anvÀnder Àr en mickrofon inga instrument.SÄ i alla fall tycker ni jag ska sÀlja VTB1.an ? Om du Àven köpte VTB1:an pÄ Musikbörsen sÄ kan du lÀmna den istÀllet (eftersom du fick felaktig information ang. ljudkortet).
Dozmusss Postat 8 december 2009 TrÄdstartare Postat 8 december 2009 Om du Àven köpte VTB1:an pÄ Musikbörsen sÄ kan du lÀmna den istÀllet (eftersom du fick felaktig information ang. ljudkortet). Köpte den pÄ emusic.se
Gilbert Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 Köpte den pĂ„ emusic.se DĂ„ blir det svĂ„rare... Tvinga Musikbörsen att köpa den vet ja! đ
thrinithan (oregistrerad) Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 VTB1an Àr allmÀnt kÀnd som en riktigt bra preamp för pengarna sÄ jag tror inte att du kommer fÄ nÄgra problem med att sÀlja den (Àven om du kommer göra en liten pengaförlust).
Dozmusss Postat 8 december 2009 TrÄdstartare Postat 8 december 2009 Tycker ni inte att jag ska byta ljudkort i musik börsen istÀllet ?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.