Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjena behöver tips för nu i jul hade jag tänkt mig att lyxa till det för mig själv. Har lirat gitarr i ca 1.5 år nu på egen hand och det har verkligen gått i raket fart. Mitt intresse för gitarr bara växer och växer men nu vill jag byta ut min akustiska gitarr. Har en fender stratocaster elgitarr och den är jag hel nöjd med men den akustiska är nästintill värdelös ^^

Det är en Fender CD60 BLK som kostade drygt 1000kr. Nu vill jag ha en med grymt bra ljud, gärna någon med mickar och inbyggd stämapparat. Den jag hittat är den här

http://www.thomann.de/se/yamaha_apx500_bl.htm

Vilken verkar ganska shysst men jag behöver tips. Är den något att satsa på? i extremt fall kan jag betala 5000 men helst inte. men där ligger max. Gärna att den är snygg med(färgen spelar ingen roll). Tack! ^^

Ps. undrar också var man kan köpa sånna här nack-fästen som de har i varje gitarraffär som man kan hänga gitarrerna på väggen med. Skulle spara så jäkla mkt plats 😄

Edited by orly22
Annons
Posted

Jag skulle gå till en affär och provspela, särskilt när det gäller akustiska och framför allt i den prisklassen där mycket kan skilja sig mellan olika exemplar även om det är samma märke och modell! Provspela allt du kan hitta i din prisklass ba. Stämapparat skulle jag råda dig att köpa en separat, möjligtvis en med klämma på så du kan smacka på den på huvudet av gitarren om du vill ha den nära till hands!

Hängare kan du köpa i nästan vilken musikaffär som helst, har två stycken K&M(har jag för mig att märket heter..? Ganska standard iaf) som fungerar hur bra som helst och kostar runt hundringen styck!

Posted
stämm apparat har jag men den är så jävla jobbigt. hatar den lilla skiten jag köpte på muskbörsen, Helt värdelös enligt mig

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=5611&artno=175715

Vad är det som är jobbigt med den då?

Själv använder jag mestadels en Korg CA-30, och den fungerar alldeles utmärkt. Man brukar se den användas av folk mest hela tiden tycker jag, så behöver du en ny kan den vara något att titta på, inte så farligt dyr heller.

Posted
Håller med Fertan. Provspela i butik, och om priset är ok - köp där också. Det är värt en del att slippa skicka instrument om det skulle vara nåt garantiärende, så om det bara är nån femhundring som skiljer...

Jag har tre såna här väggfästen. Dom funkar bra.

http://www.thomann.de/se/km_16280_cork_guitar_holder.htm

Att skicka gitarr under vintertid med diverse temperaturförändringar osv kan vara direkt förödande för en gitarr. Skulle det vara en "partygitarr" från hobbex för 500 spänn är det en sak, men för tio gånger den summan känns det som en onödig risk - plus att du kan få ett halvkasst ex redan från början. Att spela runt är absolut värt besväret!

Posted
Tjena behöver tips för nu i jul hade jag tänkt mig att lyxa till det för mig själv. Har lirat gitarr i ca 1.5 år nu på egen hand och det har verkligen gått i raket fart. Mitt intresse för gitarr bara växer och växer men nu vill jag byta ut min akustiska gitarr. Har en fender stratocaster elgitarr och den är jag hel nöjd med men den akustiska är nästintill värdelös ^^

Det är en Fender CD60 BLK som kostade drygt 1000kr. Nu vill jag ha en med grymt bra ljud, gärna någon med mickar och inbyggd stämapparat. Den jag hittat är den här

http://www.thomann.de/se/yamaha_apx500_bl.htm

Vilken verkar ganska shysst men jag behöver tips. Är den något att satsa på? i extremt fall kan jag betala 5000 men helst inte. men där ligger max. Gärna att den är snygg med(färgen spelar ingen roll). Tack! ^^

Ps. undrar också var man kan köpa sånna här nack-fästen som de har i varje gitarraffär som man kan hänga gitarrerna på väggen med. Skulle spara så jäkla mkt plats 🙂

Om du vill ha en så bra gitarr som möjligt så ska du helt klart satsa på en utan uppmikning. Då får du mycket mer gitarr för samma peng!

Jag är ägare av en Furch Durango, jag fick punga 5200 kr för den och den kickar enligt min åsikt lätt en Martin gura för 10 lax.

Om jag köpt en gitarr för samma pengar med inbyggd mik hade det inte varit alls samma kvalité på gitarren.