Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har sjÀlv funderat pÄ skillnaderna mellan dom dÀr tvÄ.

Det första jag lÀgger mÀrke till Àr att densiteten pÄ SE Electronics verkar vara högre. Den ser liksom fetare och fastare ut i sjÀlva absorberingsmaterialet. Detta bidrar ju vilka frekvenser som dÀmpas. Om man ocksÄ tillÀgger att materialet ser "platt" ut pÄ SE modellen kan man kanske tÀnka sig att det gÄr att fÀsta extra akustikmaterial om man skulle önska. SjÀlva konstruktionen ser ju ganska mycket stabilare och robustare ut ocksÄ. Man kanske kan tÀnka sig att SE har lagt ner nÄn tid pÄ att testa sin produkt ocksÄ för att fÄ fram önskvÀrt agerande ur sin modell medans Thomann bara slÀngt ihop en för att ha en sÄn i sortimentet.

Thomann modellen ser ut att ha samma akustikmaterial som Thomann sÀljer per kvadratmeter (fast rader istÀllet för "pyramider"). Detta Àr inte dÄligt material pÄ nÄgot sÀtt Àven om det Àr lite vÀl tunn och pÄ sÄ vis inte dÀmpar sÄ lÄngt ner i registret.

Med dessa teorier i hand (utan att ha sett produkterna live) sÄ tycker jag ÀndÄ att prisskillnaden inte Àr berÀttigad. Jag hade personligen velat köpa SE modellen men med tanke pÄ det avskrÀckande priset kommer nog Thomann modellen att vara produkten som jag i slutÀndan köper.

Hoppas jag hjĂ€lpte lite och inte bara planterade mer frĂ„gor i huvudet pĂ„ dig 😏

Det finns ju Àven denna modell sÄg jag nu http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mic_thing.htm

Redigerat av thrinithan
Postat

Sedan finns den enligt min mening betydligt snyggare FlexiScreen frÄn Vicoustic:

Flexi-Screen300suhefasori.JPG

...men den kostar ungefÀr som sE Reflexion Filter...

Om man sedan ska försöka sig pÄ att analysera hur bra de egentligen Àr, sÄ fÄr man sÀga att de fungerar bÀst som komplement till annan behandling. Det Àr ju vanligast att man har en cardioidmick - och den tar upp ljud bÀst frÄn sin framsida, medan det som kommer mot baksidan, Àr dÀmpat. Det Àr alltsÄ ljudet som kommer in mot den redan dÀmpade baksidan av micken, som kommer att dÀmpas av en sÄdan skÀrm.

Det Àr i sÄ fall lÀmpligare att dÀmpa ett hörn med lÀmpliga absorbenter, stÀlla sig inne i hörnet och sjunga ut mot rummet. Ljudet som kommer tillbaks utifrÄn rummet, kommer att vara svagt eftersom det har Äkt en bit - och sÄ kommer det in mot den dÀmpade sidan av micken. Ljudet som studsar tillbaks frÄn hörnet som man har dÀmpat och alltsÄ skulle ha nÄtt mickens framsida om det fick reflekteras obehindrat, kommer att dÀmpas av absorbenterna man har bakom ryggen.

Om dÀmpningen i hörnet inte rÀcker till sÄ kan man gÀrna sÀtta upp nÄgon dÀmpning i taket ocksÄ - och kanske efter det komplettera med en dÀmpskÀrm, om det skulle behövas...

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Kanonbra tips dÀr! Jag som alltid har trott att man gÀrna ska stÄ vÀnd mot dÀmpningen för att pÄ sÄ sÀtt minska de mesta av ljudet direkt efter att de passerat mikrofonen. Hmm... nu mÄste jag ju sÀtta mig i studion och grubbla lite över hur jag ska fixa!

alex30free (oregistrerad)
Postat

de plockar vÀl bort allt ovan 250Hz eller?

I och med mikrofonerna har olika frekvensomfÄng, vid njure eller 8, sÄ kanske det funkar Àven med en sÄdan screen...nÄn som har provat att spela in en annan instÀllning Àn njure i detta?

Postat
Jag har sjÀlv funderat pÄ skillnaderna mellan dom dÀr tvÄ.

Det första jag lÀgger mÀrke till Àr att densiteten pÄ SE Electronics verkar vara högre. Den ser liksom fetare och fastare ut i sjÀlva absorberingsmaterialet. Detta bidrar ju vilka frekvenser som dÀmpas. Om man ocksÄ tillÀgger att materialet ser "platt" ut pÄ SE modellen kan man kanske tÀnka sig att det gÄr att fÀsta extra akustikmaterial om man skulle önska. SjÀlva konstruktionen ser ju ganska mycket stabilare och robustare ut ocksÄ. Man kanske kan tÀnka sig att SE har lagt ner nÄn tid pÄ att testa sin produkt ocksÄ för att fÄ fram önskvÀrt agerande ur sin modell medans Thomann bara slÀngt ihop en för att ha en sÄn i sortimentet.

Thomann modellen ser ut att ha samma akustikmaterial som Thomann sÀljer per kvadratmeter (fast rader istÀllet för "pyramider"). Detta Àr inte dÄligt material pÄ nÄgot sÀtt Àven om det Àr lite vÀl tunn och pÄ sÄ vis inte dÀmpar sÄ lÄngt ner i registret.

Med dessa teorier i hand (utan att ha sett produkterna live) sÄ tycker jag ÀndÄ att prisskillnaden inte Àr berÀttigad. Jag hade personligen velat köpa SE modellen men med tanke pÄ det avskrÀckande priset kommer nog Thomann modellen att vara produkten som jag i slutÀndan köper.

Hoppas jag hjĂ€lpte lite och inte bara planterade mer frĂ„gor i huvudet pĂ„ dig 🙂

Det finns ju Àven denna modell sÄg jag nu http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mic_thing.htm

Thomans billiga skÀrm skulle man knna lÀgga en extra skiva av nÄn sorts isoreing ovanpÄ och fÄ bort lite av ekot frÄn taket. The Mic thing tycker jag sÄg lite platt ut? DÄ borde ju lite mer ljud kunna slinka in frÄn sidorna... Jag spelade in lite sÄng nyss, utan skÀrm och ingen behandling av rummet, mer Àn att det Àr en trÀkÄk, spÀnnpapp i taket, matta pÄ golvet och bokhyllor och annat jox runt vÀggarna. Jag tyckte inte jag hörde rummet alls pÄ "tejpen". Min musik kanske klarar sig lika bra utan nÄgra dÀmpningar.

Postat
de plockar vÀl bort allt ovan 250Hz eller?

NÄgot dÀr omkring kan man nog rÀkna med - men sÄngen innehÄller oftast förhÄllandevis lite dÀr, sÄ till sÄng gör det nog ganska liten skillnad om skÀrmen slÀpper igenom basfrekvenserna eller inte.

I och med mikrofonerna har olika frekvensomfÄng, vid njure eller 8, sÄ kanske det funkar Àven med en sÄdan screen...nÄn som har provat att spela in en annan instÀllning Àn njure i detta?

DET Ă€r en helt annan femma och det kan börja bli mer intressant. Man kan dĂ„ fĂ„ en bandmic (som ju brukar ha 8-karakteristik) att reagera mer likt en cardioid - och det kan ju kanske vara lite kul ibland... 😛

Postat (redigerat)
Thomans billiga skÀrm skulle man knna lÀgga en extra skiva av nÄn sorts isoreing ovanpÄ och fÄ bort lite av ekot frÄn taket.

Inte för nÀra - för dÄ kommer det att lÄta instÀngt...

The Mic thing tycker jag sÄg lite platt ut? DÄ borde ju lite mer ljud kunna slinka in frÄn sidorna...

Sidorna kan vinklas pÄ den, frÄn att vara 90 grader mot mittplattan till att vara helt plant, sÄ det Àr mer flexibelt pÄ det sÀttet, Àn Reflexion Filter, som ju inte gÄr att justera - men som Ä andra sidan Àr en mer genomtÀnkt konstruktionpÄ andra sÀtt...

Jag spelade in lite sÄng nyss, utan skÀrm och ingen behandling av rummet, mer Àn att det Àr en trÀkÄk, spÀnnpapp i taket, matta pÄ golvet och bokhyllor och annat jox runt vÀggarna. Jag tyckte inte jag hörde rummet alls pÄ "tejpen". Min musik kanske klarar sig lika bra utan nÄgra dÀmpningar.

Med tillrÀckligt mycket "skrÀp" och lagom med möblering etc i inspelningsrummet, sÄ Àr det inte sÀkert att du behöver sÀrskilt mycket dÀmpning, utan det kan bli helt ok ÀndÄ.

Redigerat av Claes
  • 4 veckor senare...
Postat

Jag TROR att en annan rÀtt sÄ vÀsentlig skillnad Àr att sjÀlva skÀrmen pÄ T.Bone INTE gÄr att vinkla... Detta kan ju kanske vara av intresse vid inspelning av akustisk gitarr... eller? Alternativet Àr vÀl kanske att köra med T.Bone fast montera den pÄ en bom (som sÄklart gÄr att vinkla), men jag har hört att dessa grejer Àr rÀtt tunga och fÄr stativet att tippa över redan vid "normalt" anvÀndande...

Postat
Jag har haft t bone skĂ€rmen och den gĂ„r visst att vinkla 😄

SÄ om den stÄr upprÀtt monterad pÄ ett vertikalt stativ, gÄr sjÀlva skÀrmen att vinkla nedÄt mot golvet, utan att vinkla stativet?

• 1 Ă„r senare...
Postat

Jag kĂ€nner mig helt dum i huvudet, men jag fick hem T-bone skĂ€rmen i gĂ„r och Ă€r helnöjd med vad den gör med ljudet. DĂ€remot lyckades jag inte fĂ€sta den korrekt i mitt K&M-stativ och jag fattar verkligen inte hur det ska gĂ„ till. Jag anvĂ€nder neumann-hĂ„llare till mikrofonen och har gjort en egen liten ihopsĂ€ttning, men det Ă€r ju uppenbart helt fel.... 🙂

Postat

Jag kĂ€nner mig helt dum i huvudet, men jag fick hem T-bone skĂ€rmen i gĂ„r och Ă€r helnöjd med vad den gör med ljudet. DĂ€remot lyckades jag inte fĂ€sta den korrekt i mitt K&M-stativ och jag fattar verkligen inte hur det ska gĂ„ till. Jag anvĂ€nder neumann-hĂ„llare till mikrofonen och har gjort en egen liten ihopsĂ€ttning, men det Ă€r ju uppenbart helt fel.... 🙂

Det gÄr att sÀtta den pÄ stativet, bÄde den tjockare nedre delen, och den övre smalare... Det finns ju ett papper med som visar?

Dessutom sÄ gÄr det vinkla den Àven nedÄt/uppÄt, man bara vrider den ett kvarts varv i infÀstningen först. SÄ har jag gjort nÀr jag spelade in ak gitarr o sÄng samtidigt, för att slippa fÄ sÄ mycket sÄngljud i gitarrmicken... DÄ körde jag alltsÄ sÄngmicken som vanligt, utan skÀrm...

VÀldigt bra grej nÀr man vant sig. RejÀl tysk kvalle pÄ fÀstena. Kanon nÀr man vill stereomicka med, eftersom det finns tvÄ mickhÄllare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.