Jump to content
Annons

Panorera sång + volymer


LaBrea

Recommended Posts

Hej! Har letat men inte hittat särskillt mycket skrivet om just detta, om jag missat det så ber jag om ursäkt!

Vi ska spela in sång till våran demo snart och vi diskuterar hur vi skall gå tillväga med dubbningar osv på sången. (Det är metal vi spelar)

Jag kommer spela gitarrerna 4 gånger: vänster höger 100% pan och vänster höger ca 75% pan. Och det är väl mer eller mindre standard typ vad jag förstått.

Men för sången då, jag tänker mig ett leadspår i mitten, 2 dubbar med lägre volym och mer kompression osv pannat ut höger och vänster typ 50%. Sen en oktavdubb en oktav ner som ligger i mitten med lägre volym för lite "phil anselmo" känsla.

Låter det här dumt? Ni som har erfarenhet får mycket gärna komma med tips tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
alex30free (oregistrerad)
Hej! Har letat men inte hittat särskillt mycket skrivet om just detta, om jag missat det så ber jag om ursäkt!

Vi ska spela in sång till våran demo snart och vi diskuterar hur vi skall gå tillväga med dubbningar osv på sången. (Det är metal vi spelar)

Jag kommer spela gitarrerna 4 gånger: vänster höger 100% pan och vänster höger ca 75% pan. Och det är väl mer eller mindre standard typ vad jag förstått.

Men för sången då, jag tänker mig ett leadspår i mitten, 2 dubbar med lägre volym och mer kompression osv pannat ut höger och vänster typ 50%. Sen en oktavdubb en oktav ner som ligger i mitten med lägre volym för lite "phil anselmo" känsla.

Låter det här dumt? Ni som har erfarenhet får mycket gärna komma med tips tack!

Se till att gitarrerna inte äta upp sången bara...

Du kan också prova lägga en ters eller kvint på sången!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra att planera och ha koll på vilka tagningar man vill göra,

då går inspelningsarbetet snabbare och smidigare. När jag lägger sång vill jag

dessutom göra allt vid samma tillfälle. I alla fall all lead. Att lägga vers 1 en dag

och vers 2 nästa dag är otänkbart. Tycker det är svårt att hitta samma känsla och ton.

Detta med panoreringarna låter väl bra! Jag har aldrig pannat max L&R men å andra sidan

brukar jag aldrig ha mer än en git / sida som tuggar. Skall du ha olika ljud på båda vänster?

Jag är inte van med sångdubbar i metall, däremot körer och stämmor. Dessa komprimerar

jag hårdare och skär mer i botten än lead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej självklart ska vi leka! Vi har lite tidspress då vi fått skjuta upp inspelningen, så jag vill vara rätt skönt förberedd ändå ifall det blir lite brådis att mixa (=

Kom att tänka på, sologitarr. Kan jag köra samma tänk där som med sången? Gillar inte riktigt ljudet av full pan höger vänster som med rytmguror. Men samtidigt blir det lite tunt och tråkigt med en eller två sologuror i mitten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med panoreringarna låter väl bra! Jag har aldrig pannat max L&R men å andra sidan

brukar jag aldrig ha mer än en git / sida som tuggar. Skall du ha olika ljud på båda vänster?

Jag tänkte mig ett renare mer in flames'igt ljud om ni förstår på de 100% panade gurorna. höger vänster alltså. och dom på ca75% pan tänkte jag mig bara ett riktigt skitigt brutalt dimebagljud för att ge exempel. mixat in för att ge det en råare känsla och bara mos typ! alltså, en solid state istället för rör, som jag tänkte till in flamesljudet tex!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej självklart ska vi leka! Vi har lite tidspress då vi fått skjuta upp inspelningen, så jag vill vara rätt skönt förberedd ändå ifall det blir lite brådis att mixa (=

Kom att tänka på, sologitarr. Kan jag köra samma tänk där som med sången? Gillar inte riktigt ljudet av full pan höger vänster som med rytmguror. Men samtidigt blir det lite tunt och tråkigt med en eller två sologuror i mitten...

Sologurorna får du nog ha i mitt eller nästan i mitten. Om vi säger att solot är när det inte är sång

och solot är pannat mycket så kommer du att få ett "hål" i mixen + att det blir svårt att höra alla gitarrer.

Det är ju just en av anledningarna till att man panorerar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixar gör man bäst när man sitter där med materialet i händerna, inte i huvet, även om det är frestande.

Jasså det säger du =)

Jag skulle vilja säga så här ist, skapa en bild i huvudet hur du vill att det ska låta, placeringar av instr osv, låt sedan händerna skapa det. Annars kan det lätt bli som att orientera utan kompass =)

Det kan bli svårt att bli klar om man inte vet vart man ska, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså det säger du =)

Jag skulle vilja säga så här ist, skapa en bild i huvudet hur du vill att det ska låta, placeringar av instr osv, låt sedan händerna skapa det. Annars kan det lätt bli som att orientera utan kompass =)

Det kan bli svårt att bli klar om man inte vet vart man ska, tycker jag.

Naturligtvis.

Men det finns en gräns för vad som är meningsfullt att tänka ihop i huvet, och detaljer som det här tycker jag brukar vara förbi den gränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis.

Men det finns en gräns för vad som är meningsfullt att tänka ihop i huvet, och detaljer som det här tycker jag brukar vara förbi den gränsen.

Mjo fast har man bilden klar så tycker jag att dessa detaljer ger sig automatiskt, inte alltid men ofta, för mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...