Jump to content
Annons

Kraftfullt grafikkort med mycket ram i musikdator


mumskakor

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar över en sak och har inte lyckats hitta något ordentligt svar. Finns det något negativt med att ha ett kraftfullt grafikkort med mycket ram i en musikdator? Jag tänker främst i ett 32 bitars operativsystem. Blir det så att man får mindre minne i musikprogrammen då för att minnet delas upp mellan ramminnena på moderkortet och minnena i grafikkortet? Det finns väl en gräns på 4 gig minne i xp 32?

Redigerat av mumskakor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag undrar över en sak och har inte lyckats hitta något ordentligt svar. Finns det något negativt med att ha ett kraftfullt grafikkort med mycket ram i en musikdator? Jag tänker främst i ett 32 bitars operativsystem. Blir det så att man får mindre minne i musikprogrammen då för att minnet delas upp mellan ramminnena på moderkortet och minnena i grafikkortet? Det finns väl en gräns på 4 gig minne i xp 32?

Alldeles riktigt.

Du har tillgång till totalt 4GB adresser när det är 32-bitssystem - och från det dras grafikkortsminnet och en del fasta adresser för hårdvaran och en del adresser som Windows använder, så med ett 512MB-grafikkort, får man tillgång till ca 3.2GB RAM - och med ett 1GB-grafikkort, så blir det förstås 512MB ytterligare mindre RAM som kan användas. Om du har 4GB RAM installerat, så kommer alltså minnet som överstiger det tillgängliga adressytrymmet, aldrig att användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Om man har två grafikkort på låt säga 512 mb vardera men bara använder ett för tillfället blir det då ändå ca 1 gig som går bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt.

Du har tillgång till totalt 4GB adresser när det är 32-bitssystem - och från det dras grafikkortsminnet och en del fasta adresser för hårdvaran och en del adresser som Windows använder, så med ett 512MB-grafikkort, får man tillgång till ca 3.2GB RAM - och med ett 1GB-grafikkort, så blir det förstås 512MB ytterligare mindre RAM som kan användas. Om du har 4GB RAM installerat, så kommer alltså minnet som överstiger det tillgängliga adressytrymmet, aldrig att användas.

Är det så att det så att den fulla ramminneskapaciteten aldrig kan användas om den måste dela plats med grafikkortets minne? Om man är inne i cubase till exempel kan inte datorn enbart använda de vanliga 4 gig ramminnena? Jag trodde det var mer i spel och 3d program som grafikkortminnena fick dela plats med ramminnena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minnesadresserna går till grafikkortsminnet oavsett om du kör ett 3D-spel eller Cubase, vare sig du vill det eller inte.

Så med 32-bitars OS kan du aldrig nyttja 4 GB RAM fullt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minnesadresserna går till grafikkortsminnet oavsett om du kör ett 3D-spel eller Cubase, vare sig du vill det eller inte.

Så med 32-bitars OS kan du aldrig nyttja 4 GB RAM fullt ut.

Men hur blir det med 64-bitas OS och 32-bitars DAW? Lite ot kanske, men jag undrar ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Minnesadresserna går till grafikkortsminnet oavsett om du kör ett 3D-spel eller Cubase, vare sig du vill det eller inte.

Så med 32-bitars OS kan du aldrig nyttja 4 GB RAM fullt ut.

Det stämmer faktiskt inte utifrån ett generellt perspektiv, det finns 32-bitars windowsversioner som stöder mer än 4 gb ram (ex vissa win server 2003). Däremot fixar ju inte konsumentversionerna av Windows detta.

Det fungerar på samma sätt som LBA för hårddiskar en gång gjort, typ.

Sedan kan en applikation aldrig använda mer än 2 gb i 32-bitars windows i vilket fall. Man kan lägga till /3gb switchen i boot.ini men då måste applikationer vara kompilerad med växeln largeadressaware vilket relativt få program är (cubase är det dock).

Kommer man över de där 2gb så smäller det, det brukar hända lite då och då om man använder stora samplingsbibliotek som läser upp allt i minnet.

Själv kör jag 64-bit rakt igenom, men gissa om det blivit ett óch annat kompatibilitetsproblem. Jag hoppas att alla tillverkare kommer till skott och kompilerar om sina pluggar så fort som möjligt.

Tjohopp

Redigerat av mixtur
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar på samma sätt, men alla 32-bitars program får 2 gb var (virtuellt).

//J

Ålrajt! En sak som jag nästan skäms över att inte ha kollat upp tidigare, räknas alla vst-pluggar osv som en del av DAW:et? Måste man ha dem som stand alone och rewire:a och ha sig för att de ska bli tilldelade två egna gig? Tänker först och främst då på sånt som slurpar både minne och processorkraft som jag dricker kaffe, typ EZ Drummer/Superior 2.0, Amplitube, mjukvarusynthar osv. Har hittils bara antagit att de går på DAW:ets tilldelade RAM, men jag skulle inte ha något emot att ha fel på den fronten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar på samma sätt, men alla 32-bitars program får 2 gb var (virtuellt).

//J

Fungerar det smidigt när till exempel en 32 bitars vst plugg körs så där virtuellt i ett 64bits system eller blir prestandan sämre? Är det många 32 bitars program som inte alls funkar i 64 bits os?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Oavsett vilken mängd minne jag tilldelar grafiken i bios så ser jag inte nån större skillnad på mängden utnyttjat minne i aktivitetskontrollen. Dvs har jag ett 256 mb grafikkort i maskinen men tilldelar som i det här fallet bara 32 mb så borde man ju se det, eller?

Kan det vara så att all den här teorin i själva verket kanske blir lite beroende på maskinvara och framför allt upplägget/utformningen av Bios och då även vilken version man har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det smidigt när till exempel en 32 bitars vst plugg körs så där virtuellt i ett 64bits system eller blir prestandan sämre? Är det många 32 bitars program som inte alls funkar i 64 bits os?

Prestanda blir inte sämre, programmet fyller ut de saknade 32-bitarna så att de kan processas och denna overhead är minimal. Däremot är kompatibiliteten lite si och så i just Cubase, men det skall vara bättre i Sonar. Det finns också tredje parts pluggar som fungerar bättre (d.v.s. som utför samma funktion). Jag skulle gissa att va 75% av allt fungerar ungefär.

Vad gäller andra program så fungerar det mesta, men det finns den del som strular. Äldre versioner av kontakt sänkte min dator men den senaste fungerar perfekt. Sedan måste man i vissa fall installera saker två gånger om man vill köra med både 64-bitars och 32-bitars browser (ex java). Allt som allt tycker jag det mesta fungerar bra trots allt - bättre än förväntan.

Själv försöker jag renodla nu så jag dumpar allt som inte uppgraderas till 64-bit. Dessa produkter har ingen vidare support och är i så fall inget att ha ändå. De flesta musikprogram och komersiella pluggar jag har kommer i 64-bitars version någon gång under nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ålrajt! En sak som jag nästan skäms över att inte ha kollat upp tidigare, räknas alla vst-pluggar osv som en del av DAW:et? Måste man ha dem som stand alone och rewire:a och ha sig för att de ska bli tilldelade två egna gig? Tänker först och främst då på sånt som slurpar både minne och processorkraft som jag dricker kaffe, typ EZ Drummer/Superior 2.0, Amplitube, mjukvarusynthar osv. Har hittils bara antagit att de går på DAW:ets tilldelade RAM, men jag skulle inte ha något emot att ha fel på den fronten.

Alla pluggar körs under cubase processen och får alltså dela 2gb med cubase, reqire pluggar går däremot i en egen process så klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilken mängd minne jag tilldelar grafiken i bios så ser jag inte nån större skillnad på mängden utnyttjat minne i aktivitetskontrollen. Dvs har jag ett 256 mb grafikkort i maskinen men tilldelar som i det här fallet bara 32 mb så borde man ju se det, eller?

Kan det vara så att all den här teorin i själva verket kanske blir lite beroende på maskinvara och framför allt upplägget/utformningen av Bios och då även vilken version man har?

Aktivitetshanteraren är inte den mest tillförlitliga programvaran för att kolla minnesanvändning precis. Du behöver något som visar vad minnet används till, vad som ligger swappat o.s.v.

Vissa grafikkort använder ju systemminne istället för eget minne och då allokeras detta vanligen dynamiskt.

Sedan cashas normallt alla externa ROM (graffikort, nätverkskort osv) i minnet för att snabba upp åtkomsten och då avgörs detta naturligtvis av vilken storlek dessa ROM har.

Problemet är att allt minne måste kunna adresseras, inklusive graffikkortsminnet, och därför förbrukas en del adressrymden av grafikkortets drivrutin.

Ofta spelar det ingen roll eftersom program ändå max kan använda 2gb av 4. Kör du 32 bit har du i praktiken mao en spärr på 2 gb i vilket fall.

64 bit är ända vägen framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...