Jump to content
Annons

Var placerar jag monitorerna bäst


Assar

Recommended Posts

Nu är lilla hemstudion på gång på allvar!

Man var placerar jag monitorerna bäst av följande alternativ?

Vid de röda prickarna (närmare fönstret) eller vid de gröna (närmare hörnen)?

Nån som vet?

post-10263-1259428177_thumb.jpg

Självklart kommer jag att sätta upp absorbenter och basfällor, oavsett alternativ ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du tänkt skruva upp hyllor för monitorerna som steg ett eller varför så ivrig?

Som jag har fattat det skall du ha samma avstånd mellan monitorerna som mellan monitor och öra.

I så fall får du fundera och ponera, hur djupt är mitt bord? Hur mycket plats tar mina två (?) bildskärmar?

Skall bordet stå ända mot fönsterväggen? (tänk på elementet) osv

Man skall nog undvika att få monitorn i hörnet om man kan.

Fint rum, lycka till :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle valt alternativet vid fönstret för att undvika hörnen, men samtidigt så tycker jag du skall kolla vart du kommer ha lyssnings plats och försöka utgå från det och få en liksidig triangel mellan dig och de 2 monitorerna.

Skall du ha absorbenter bakom monitorerna föresten ? Det tror jag kan vara jätte bra då det verkar vara en betong vägg.

http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm Här finns lite verktyg för att räkna på stående våger osv om du vill. :rolleyes:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-wavelength.htm

Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske var lite otydlig i min frågeställning, ber om ursäkt för det i så fall.

Saker som sweet spot och liknande har jag koll på. Men min fråga gällde snarare om det var bäst att placera monitorerna i hörnen eller en bit från hörnen, med tanke på t ex olika typer av faspåverkan ...

Nån som vet?

EDIT: Såg Hermholtz inlägg först i efterhand ...

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle valt alternativet vid fönstret för att undvika hörnen, men samtidigt så tycker jag du skall kolla vart du kommer ha lyssnings plats och försöka utgå från det och få en liksidig triangel mellan dig och de 2 monitorerna.

Skall du ha absorbenter bakom monitorerna föresten ? Det tror jag kan vara jätte bra då det verkar vara en betong vägg.

http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm Här finns lite verktyg för att räkna på stående våger osv om du vill. :rolleyes:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-wavelength.htm

Lycka till! 😄

Tack för länkarna, ska kolla.

Japp, det blir Cruncher-absorbenter bakom monitorerna.

Om jag ställer dem vid fönstret, tror du inte det blir risk för fasproblem mellan det direkta ljudet och de som studsar i hörnet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Assar, en helt värdelös fråga i denna tråd... men jag har fasen glömt hur man ska ladda upp bilder till SF (inte länka alltså)... Ska också lägga upp lite studiobilder...

Under textrutan, till höger, finns möjlighet att ladda upp en bild. Gör det.

Sen klickar du på "Hantera bilagor" som ligger där ovanför. Där kan du välja att lägga in bilden i texten.

Det tog ett tag för mig också att komma på ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Under textrutan, till höger, finns möjlighet att ladda upp en bild. Gör det.

Sen klickar du på "Hantera bilagor" som ligger där ovanför. Där kan du välja att lägga in bilden i texten.

Det tog ett tag för mig också att komma på ...

haha, sedärja, fan va klantigt! Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Nånstans mitt emellan prickarna kanske?

Hellre närmare fönstret än hörnen kanske. Men det hänger ju också på vílka högtalare du har och hur när du tänkt sitta i rummet; ju närmare väggen framför dig, desto tätare mellan högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tänker en liksidig triangel där monitorerna och du är spetsar så får du fram de inbördes avstånden vid 60 grader vinkel. finns stora studios som har 90 också, men 60 verkar vanligt.

I min manual till monitorerna vill man ha "så långt avstånd som möjligt" till väggar.

Jag hade satt dem vid fönstret, lika långt ut från fönsterväggen som den andra: hängt absorbent framför fönstret, hörnabsorbenter, och sedan på väggarna enligt spegelmetoden. Då tror jag du får ut så gott det går ur situationen 😄

på det viset kommer du ju ha absorbenter som tar hand om förstastudsarna, så det borde funka.

my2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer du för nära väggarna, så kompenserar du det åtminstone delvis med rums-eq som finns på dina monitorer, så det behöver inte bli något jätteproblem, så länge du ser till att det blir symmetriskt placerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min manual till monitorerna vill man ha "så långt avstånd som möjligt" till väggar.

Jag hade satt dem vid fönstret, lika långt ut från fönsterväggen som den andra: hängt absorbent framför fönstret, hörnabsorbenter, och sedan på väggarna enligt spegelmetoden. Då tror jag du får ut så gott det går ur situationen 🙂

på det viset kommer du ju ha absorbenter som tar hand om förstastudsarna, så det borde funka.

my2.

"Så långt från väggar som möjligt gäller endast om man kan gå ca >2m eller längre, annars är det oftast bättre att ställa högtalarna mot framväggen (om med sub så är det lite annorlunda). Sidoväggarna är en annan sak då liksidig triangel kommer att avgöra avståndet till dessa.

Enl. Genelec (utan att höja dem till skyarna men de har lite erfarenhet om man säger så…):

http://www.genelec.se/documents/other/step_by_step.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Det verkar som liksidiga triangeln ska prioriteras framför att minimera risken för fasproblem (om såna nu finns).

Trycka in dem mot fönsterväggen, men placera dem i sidled så att sweet spot uppnås i lyssningpositionen.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länkarna, ska kolla.

Japp, det blir Cruncher-absorbenter bakom monitorerna.

Om jag ställer dem vid fönstret, tror du inte det blir risk för fasproblem mellan det direkta ljudet och de som studsar i hörnet då?

Du det är en bra fråga det skulle ju tänkas vara mindre fasfel med reflektionerna från väggen om högtalarna står nära väggen kan jag tänka mig.

Satsa på att få ett bra stereopanorama mellan högtalarna så du får en rättvis stereobredd tycker jag. Det känns viktigast tycker jag, liksidig triangel ftw.

Själv har jag en fruktansvärd lyssnings situation i hemmet så jag gör så gott de går och kontroll lyssnar och ändrar i en riktig studio med deadend rum och riktiga monitorer osv. Men vad jag utgår ifrån i hemmet är att få diskant membranet på samma höjd som örat, och båda högtalarna riktade mot mig. Samt liksidig triangel och avstånd från hörn + väggen bakom.

Själv tycker jag det är jobbigt att mina högtalare är så nära mig, jag gillar mer att vara i en riktig studio och ha avstånd till monitorerna 🙂

Det här är bara en teori jag har, men jag tror jag blir tröttare i öronen av att sitta så nära högtalarna även om jag anpassar volymen :S Fast det kan lika gärna inte stämma 🙂

Har man högtalarna nära fönstret så borde du få en del skumma reflektioner mot fönstret också och det är ju inte mycket att göra åt. Jag skulle rekommendera att du testar gardiner för att lösa det problemet, de hjälper iaf lite kan jag tänka mig 🙂 Gardiner är ju bra för de kan man ju lätt ta bort och ta fram.

Hoppas jag hjälpt dig lite iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...