Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag tycker att vÀlja ett moderkort för i7 som passar musik Àr svÄrt. Vad Àr för- och nackdelarna med de olika?

HÀr Àr en lista pÄ moderkort frÄn datorbutiken.com (finns sÀkert fler)

post-1397-1259344336_thumb.jpg

Jag Ă€r inne pĂ„ ASUS P6T Deluxe V2, men varför? -Inte vet jag. 😄

DÀrför vÀnder jag mig till er expertis pÄ det Àlskade forumet.

Vad har ni för erfarenhet av olika moderkort?

Viktigt för mig Àr:

• Ska fungera med mitt Firewire ljudkort
  • Kunna koppa in mĂ„nga hĂ„rddiskar
  • Duga bra till lite spelande
  • FramtidssĂ€krat, dvs. kunna köra 64-bitars system med mycket minne mm.

Jag kommer anvĂ€nda min dator till musik och spel och allt annat fuffens man gör pĂ„ en dator 😉

Men hÄll gÀrna diskussionen till hur moderkortet duger till musik, eftersom det Àr pÄ det omrÄdet jag har problem att vÀlja.

Mvh

Stefan

Redigerat av Mossman
Annons
Postat
Jag Ă€r inne pĂ„ ASUS P6T Deluxe V2, men varför? -Inte vet jag. 😄

Jag kommer anvĂ€nda min dator till musik och spel och allt annat fuffens man gör pĂ„ en dator 😉

Mvh

Stefan

Ska du inte köra dubbla grafikkort tror jag du lika gÀrna kan köpa ASUS P6T SE och spara nÀstan 1000 spÀnn.

Cheers!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Vem vet om jag vill det i framtiden.. 😉

Jag kan lÀgga uppemot 25 000 sÄ en tusing hit och dit...

Ska du lÀgga 25000 och vill ha en vÀrsting dator ska du nog vÀnta till mitten av Januari innan du bestÀmmer dig ,för dÄ hÀnder det saker i processorfabrikerna...

Postat
Ska du lÀgga 25000 och vill ha en vÀrsting dator ska du nog vÀnta till mitten av Januari innan du bestÀmmer dig ,för dÄ hÀnder det saker i processorfabrikerna...

JasÄ Àr intel pÄ gÄng med nÄgot nytt?

Postat (redigerat)
Det Àr dom ALLTID!

Se deras roadmap hÀr

Tittar jag fel eller? för pÄ den sidan ser jag bara processorer som finns idag:

Rumors also suggest Intel will introduce a new 3.06GHz Core i7 950 CPU, unlike the 975 EE however, this hasn’t been confirmed officially or unofficially with representatives from Intel.

Denna finns ju idag...

och det Àr ju den jag tittar pÄ i dagslÀget

Redigerat av Mossman
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Tittar jag fel eller? för pÄ den sidan ser jag bara processorer som finns idag:

high-end 6-core part coming in early 2010.

Postat
high-end 6-core part coming in early 2010.

OK, men dÄ Àr frÄgan om jag köper ett moderkort nu med socket 1399, kommer dÄ de nya processorena passa?

Postat

Sen har vi ju Gigabytes moderkort med - de har oftast Texas Instruments (TI) chipset pÄ firewiren vilket brukar vara att föredra pÄ musikdatorer. Annars kan man ju köpa ett dedikerat TI-firewire-kort. Sitter sjÀlv med ett Gigabyte GA-EX58-UD5 tillsammans med 6gb ram och en "vanlig" i7 920.

Postat

Jag har tidigare alltid kört pÄ Asus, men lÀste nÄgonstans om ett par som fÄtt strul vad gÀller I7. DÀr rekommenderades ocksÄ Gigabyte sÄ jag körde pÄ det.

Jag har EX58-UD4. Det funderar klockrent och har som sagt TI firewire, dvs inget strul.

Postat
Moderkort till i7 socket 1399
OK, men dÄ Àr frÄgan om jag köper ett moderkort nu med socket 1399[...]

Du mÄste mena 1366, inte sant?

(Core i7 920 tom 975)

[...]kommer dÄ de nya processorena passa?

Alla 32nm anvÀnder inte samma sockel, men mÄnga kommande i7-processorer kommer istÀllet anvÀnda ”PGA-989 (skrivs ibland ut som mPGA-989)

I vÄr kommer Core i9 som sitter i en 1366-sockel men istÀllet Àr 32nm (mer grejer pÄ mindre plats helt enkelt) sÄ den kommer att bli den nya "vÀrstingen".

FrÄgan Àr vilka moderkort med 1366 som kommer att stödja i9? Sockeln i sig garanterar inte kompabiliteten.

Det kommer sÀkert uppdaterade modeller av moderkort ocksÄ.

• 3 veckor senare...
Postat

Hur kompatibelt kommer XP vara med i7 och i9? Eller mÄste man ge upp det och köra Windows 7? Börjar bli sugen pÄ att bygga ny burk till sommaren för skojs skull =)

Postat

Finns vÀll antagligen inte program som drar nytta av de 6 kÀrniga propparna?

Ska du köpa nu sÄ gÄ pÄ Asus, kalasbra prylar! Och det finns ingen mening att lÀgga mer Àn ca 1500:- pÄ ett kort i musikdator sammanhang!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.