Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har en Vox AD50VT som jag skulle vilja koppla in en gitarr låda till. På baksidan står det "External speaker out 8 ohm". Kan jag då köpa vilken gitarrlåda som helst till den, bara den är på 8 ohm och minst 50w? eftersom förstärkaren är på 50w. Det behöver väl inte vara en låda från just Vox? Hade tänkt mig en Marshall eller liknande.

Edited by SlashAE
Annons
Posted

ja, vilket märke som hellst går bra, det viktiga är att det är rätt motstånd (ohm).

• 1 month later...
Posted

Omformulerar mig, var kanske svårt att förstå vad jag menade.

Är det möjligt att få högre ljud om man köper till en 4x12 gitarr låda, eller blir det ingen skillnad mot när man bara har förstärkaren?

Posted

du kan inte köra någon låda som har lägre impedans än 8 ohm. Du kan köra 16 om du vill men det kommer då att låta svagare.

Posted

Nej inte egentligen. Sen kan ju den nya lådan ha mer lättdrivna högtalarelement så att ljudet blir aningen högre. Sedan kan man ju uppfatta ljudet som högre om högtalaren kommer upp lite.

Kolin

Guest FenderGuitarFantast
Posted

ursäkta, lånar tråden lite.

jag köpte en ny topp här i helgen, som är på 150w och 4 Ohms.

är inte så bra på förstärkare kör gämt line(at). men iallafall, vad ska det vara för högtalarlåda då? vill ju ha en rak 4*12a men med vilken watt / Ohms m¨ste den vara på för att få max effekt?

• 2 weeks later...
Posted
ursäkta, lånar tråden lite.

jag köpte en ny topp här i helgen, som är på 150w och 4 Ohms.

är inte så bra på förstärkare kör gämt line(at). men iallafall, vad ska det vara för högtalarlåda då? vill ju ha en rak 4*12a men med vilken watt / Ohms m¨ste den vara på för att få max effekt?

Lådan måste ha minst 4 ohms impedans. Annars förstör du stärkaren. Dessutom måste lådan vara på minst 150w för högtalarnas skull.