Jump to content
Annons

Tips på bra Akustisk Gitarr för ca 5 tusen!


Shady

Recommended Posts

Som topic lyder!

Är ute efter en akustisk gitarr, gärna med mic, för runt 5 tusen! Har läst om Yamaha FG730, och är ganska inne på den, många verkar hylla den och påstår att den är bäst i sin prisklass, men är det verkligen så?

Har även kikat upp lite Alvarezgitarrer på Ebay, och är ganska sugen på en sådan också...

Någon som testat märket Alvarez förresten?

Kom med tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag satt och pillade på några Walden på MUG (i gbg) för ett tag sen, tyckte dom kändes väldigt prisvärda. Dom ligger i den prisklassen och lite neråt. Känner inte till märket sen innan, men jag gillade verkligen både ljudet och känslan i dom. Övervägde faktiskt att köpa en, men insåg att jag av olika orsaker inte hade nåt behov av den just nu.

PS Jag har inget samröre med MUG. Tror inte jag testat de du nämner, så dem kan jag inte yttra mig om.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips, näst senaste Studio testar guror för nån dryg tusing mindre än din budget (så har du mer pengar att köpa julklappar för, eller nått).

Cheers!

Tack!

Kikade på hemsidan, hittar inte tidningen.

Ingen här som har lust att scanna in den åt mig eller fota av sidorna med en digitalkamera?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har tipsat om den förr och jag gör det gärna igen. När jag skulle köpa akustisk gitarr så testade allt vad jag kom åt överhuvudtaget i butiker i stan och på mässor och det blev lätt över 100 st om man räknar alla modeller. Jag fastnade för en handfull och speciellt för en Yamaha FG750S som jag hos Musikbörsen för 5195 SEK. Det är solitt granlock och sycamoreträ runt om, rosewood fingerbräda, pärlemorinlägg och snäckskalsplektrumskydd, bra mekanik. Det är en modell högre upp än 730-an.

Jag blev inte mindre nöjd då jag såg att den såldes av Imuso i UK för motsvarande 2700 SEK. Bästa köp jag gjort tror jag. Jag köpte samtidigt en bra stark Gator hård väska med lås till den därifrån för ca 600 SEK. Frakten låg på 250 SEK vill jag minnas.

Men priserna ändras... Aktuellt pris hos Musikbörsen just idag tydligen 5390 SEK. Imuso tar nu £299 för den, vilket ger ungefär 4400 SEK inkl frakt men utan väska, 5000 SEK med väska. Jämförelser: Dolphin Music UK £309, DV247 UK £299, Thomann DE 4035 SEK - alla dessa utan frakt och utan väska.

Uppenbarligen har den alltså gått upp på senare tid bland nätbutikerna.

Yamaha FG750S

1134089_800.jpg

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tack!

Kikade på hemsidan, hittar inte tidningen.

Ingen här som har lust att scanna in den åt mig eller fota av sidorna med en digitalkamera?

🤪

För 5000 kan du hitta en bra gitarr. Om du tar dig tid att testa, lyssna.

Åk till närmaste större affär och använd ett par timmar med att testa.

Fråga gitarrkillen om hjälp, berätta vad du söker efter. Och prova på...........

Sen till nästa ställe.(om du inte har hittat den rätta, eller orkar)

Jag personligen tror det är rätta sättet. Lita på dina öron, och fingrar...

(PS: Yamaha är inget dumt val alls...)

//PG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg vilken modell det var men en tekniker som även är lärare i ljudteknik hade till skolan köpte in en J & D, mickad nylon-gitarr, och höll på att ramla av stolen när han hörde ljudet i den. Lät som något i 15.000kr-klassen men kostade 3.000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg vilken modell det var men en tekniker som även är lärare i ljudteknik hade till skolan köpte in en J & D, mickad nylon-gitarr, och höll på att ramla av stolen när han hörde ljudet i den. Lät som något i 15.000kr-klassen men kostade 3.000kr.

Fan vad roligt.

Bevisar igen vad jag menar, det är inte alltid att priset avgör.

Testa - testa - testa........

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...