Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Sitter och mixar ett projekt där jag var lite försiktig med den ena överhängsmicken...

Trummisen hade en lågt monterad ride och jag skulle naturligtvis ha sänkt den OH-micken... men, gjort är gjort.

Några stalltips på hur jag ska få fram mer ride i mixen? Slipper gärna dra fram ez drummer 😆

Annons
Posted

en ide kanske kan vara att ha 2 lika trumspår och det ena eqár du så riden kommer fram och försöker skära bort övriga ljud på det och sedan balanserar mot original trummspåret.

Posted
en ide kanske kan vara att ha 2 lika trumspår och det ena eqár du så riden kommer fram och försöker skära bort övriga ljud på det och sedan balanserar mot original trummspåret.

Långsökt lösning, om man inte vill få en förvriden balans frekvensmässigt, iom att ride dominerar i princip samma område som övriga cymbaler. Men vad vet jag, prova. Jag lyssnar gärna.

Posted
Långsökt lösning, om man inte vill få en förvriden balans frekvensmässigt, iom att ride dominerar i princip samma område som övriga cymbaler. Men vad vet jag, prova. Jag lyssnar gärna.

om man klipper bort alla delar där det inte är nån ride då? jag vet inget om sånt här det var bara en gissning/förslag, det finns säkert nån som kan sånt här som kan svara bättre.

Posted
om man klipper bort alla delar där det inte är nån ride då? jag vet inget om sånt här det var bara en gissning/förslag, det finns säkert nån som kan sånt här som kan svara bättre.

Knölig lösning, men det funkar nog hyffsat, så länge riden inte överlappar övrigt överhäng någon gång. Men då skulle lika gärna en volymautomatisering fungera. Men som sagt, detta tror jag inte är någon optimal lösning.

Posted

Det bästa jag kan komma på är att försöka pressa OH kanalen så hårt du kan med en kompressor, innan den börjar pumpa, eller få crasharna att låta små (och ta hänsyn till övrigt läckage).

Posted (edited)

En del bra tips här ändå. Jag upptäckte faktiskt en sak nu, där finns en del ride med i 57an som var till golvpukan.

Några tips på hur jag gör där? naturligtvis duplicerar jag det puk-spåret men jag slipper gärna klippa ut alla pukslagen, håller på med en demomix och är under lite tidspress 😄

Tack för alla snabba och hjälpsamma svar!

Jobbar främst med waves ssl och de ska väl klara av sådana här uppgifter utan att låta totalt skit? 😛

Edited by hullan
Posted
En del bra tips här ändå. Jag upptäckte faktiskt en sak nu, där finns en del ride med i 57an som var till golvpukan.

Några tips på hur jag gör där? naturligtvis duplicerar jag det puk-spåret men jag slipper gärna klippa ut alla pukslagen, håller på med en demomix och är under lite tidspress 😄

Tack för alla snabba och hjälpsamma svar!

Det är lättare att separera riden från golvpukan, men risken är att du får en väldigt klickig golvpuka.

Släng upp ett ljudexempel!

Posted

Du säger att du vill slippa ta fram EZ-drummer. Men jag tror det är snabbaste sättet än att hålla på och prova massa saker om du nu är under tidspress. Är hi hat närmickat? Om inte så är det viktigt du lyssnar efter energin mellan hi hat och riden som är triggad så dessa överensstämmer. Har själv fått trigga ride på detta sätt ibland när man fått inspelningar som enbergin inte stämmer mellan hi hat och ride. Ride är iaf lättare än en hi hat 😄

MVH

Anders

Posted
Knölig lösning, men det funkar nog hyffsat, så länge riden inte överlappar övrigt överhäng någon gång. Men då skulle lika gärna en volymautomatisering fungera. Men som sagt, detta tror jag inte är någon optimal lösning.

du tror inte det kommer med andra trummor i OH micen som också blir högre om man ökar volymen?

Posted
du tror inte det kommer med andra trummor i OH micen som också blir högre om man ökar volymen?

Absolut, och samma fenomen sker när man komprimerar överhäng, så det kommer man sällan undan.

Men med tanke på den omständiga situationen, så får man vara beredd på att kompromissa lite, tror jag.