Jump to content
Annons

digitala tjänster för musik påverkar STIM


debatt

Recommended Posts

Hellu!

Läste i senaste numret av Studio om detta med digitala tjänster för musik. Det verkar för det första vara extra viktigt att lusläsa villkoren, så man inte tappar äganderätten till sina verk.

Dessutom stod det att man inte får lägga upp sina grejer om man är medlem i STIM. Hur rubbat är det? Stim ska bevaka de mekaniska rättigheterna vilket innefattar digitala nedladdningar, men... kan de inte ändra det till "mekaniska rättigheter som vi på STIM kan ha kontroll över. I andra fall är det upp till den enskilde medlemmen att hålla koll."

Är promosys enda alternativ nu då, när man är Stim-medlem?

Kan man stimanmäla vissa av sina låtar bara och låta andra finnas på alla dessa siter? Krångel.

Vad är Stims problem?

😳

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är Stims problem?

😳

//:debatt

...att de har föråldrade regler som inte är anpassade efter den nya "flugan", som kallas Internet... 😉

Problemet är att en website som en STIM-medlem lägger upp sitt material på, måste ha ett ramavtal med STIM eller motsvarande organisation (kostar antingen per unik nedladdning eller så baseras det på antal besökare). Enda undantaget är om du lägger upp eget material på ditt eget webutrymme. Då får du tillstånd av STIM att lägga upp dina egna låtar, när du har ansökt om det.

Jag har för mig att STIM höll på att modifiera reglerna, så att det skulle vara ok att lägga upp eget material där man själv valde att lägga upp det, men att man då förstås inte skulle kunna få STIM-pengar från spelningar därifrån. Har däremot inte hittat något om det senare, så det verkar ta tid att få till en ändring där... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en sak om man lägger upp musik på en egen sajt frivilligt, eller

om det är en radiostation, tv, skiva osv som vill synas mera av publiken/slutkonsumenten.

Lägger man upp musiken på en egen sajt så kan man inte begära

att den ska skyddas av STIM eller att man ska få avräkning för varje

gång musiken laddas ner/streamas.

Överlåter man sin musik till digitala tjänster så är det inte du utan dom

som underhåller tjänsten. Det gör saken krångligare om STIM samtidigt

ska bevaka dina rättigheter genom ett företag.

Men men, håller med om att STIM fortfarande lever på 80-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I grunden har ju du ensamrätt att framföra (/"överföra":konsert, radio, tv, myspace) och mångfaldiga (spela in och ge ut) ditt verk. När du går med i STIM så låter du dem bestämma det. Och STIM bestämmer att alla som betalar får framföra eller mångfaldiga ditt verk (sålänge det inte är kränkande för dig; §3 URL, "respekträtten" eller den "ideella delen av upphovsrätten"). Så har jag fattat det. Eller har jag fel?

Jo, allt är rätt vrickat... Man måste ju ändra på nånting så att en artist/låtskrivare kan göra sin egen promotion. Surt att ha ett verktyg som Internet, med alla dess gratis pr-möjligheter och musikcommunities, och sedan får man inte använda det! Hur tänker STIM att en nystartad låtskrivare ska kunna börja bygga sitt namn, om man inte kan/vill gå via vanliga förlag?? Om STIM äger de exklusiva rättigheterna att tillåta framförande av mina alster, hur ska det då ta fart? Visst att alla som betalar får tillstånd, det är ju schysst på ett sätt, att de liksom inte gör några begränsningar så, men hur ska man få aktörer att börja vilja framföra mina alster? Eller rentav få aktörer/folk att veta att de existerar??

Hur blir en låt känd liksom? Artist får höra den (alltså inte tillåtet att de hör den via en "offentlig kanal"), spelar den, blir själv berömd, låt blir berömd. Förlag får höra den, placerar hos artist, o.s.v. Kommer ni på fler sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda undantaget är om "du" lägger upp eget material på ditt eget webutrymme. Då får du tillstånd av STIM att lägga upp dina egna låtar, när du har ansökt om det.

Ja, om "du" på heder och samvete lovar tillgängliggörandet av det egna verket på hemsidan INTE görs i kommersiellt eller marknadsförings-syfte — i annat fall är det dags att plocka fram tusenlapparna. För att vara en intresseorganisation som företräder kompositörer och textförfattare så kan jag inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig VARFÖR man (som STIM-ansluten) kulle vilja lägga upp låtar om det inte mer eller mindre var i kommersiellt och/eller marknadsförings-syfte... Vi talar om fucking Internet!

Äh, fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är illa alltså.. Men ett alltid lika intressant ämne! Vi har ett familjeföretag som försöker få in lite extra på våra olika musikverksamheter, bl a spela in skivor i låg- och mellanbudgetklassen. Man vet ju knappt vad man ska säga till sina kunder. De flesta verkar dock inte bry sig.

En majoritet säger ju som ni säkert känner till att de skippar STIM. Det är bara krångel. Bli man känd så ansluter de sig då. Stim, Sami osv, har ju ändå en buffer med "ens" pengar som de behåller i några år. Känner man att man fått en del airplay å sålt en del skivor så e det ju bara att ansluta sig, registrera sina verk och så trillar pengarna in. Men sen är man fast.

Det är lätt att regga sina verk och att skriva en ncb-anmälan är inte så avancerat det heller. Men när man sen ska ut med musiken blir det krångligt. Internet är verkligen något som krävs för att få ut sin musik idag. Hoppas att STIM kommer att modernisera sina avtal så att vi som vill kan ta hand om vår försäljning via iTunes och dylikt utan att behöva hosta upp en massa tusenlappar i förskott... Eller överhuvudtaget för den delen. Har man avtal sinsimellan med sina medkompositörer så kan man ju sköta utdelningen själva.

Man kanske skulle göra som så att Stim och de andra organisationerna som sköter pengarullningen till kompositörer, arrangörer, producenter, studiomusiker osv, håller sig till TV, Radio och offentliga framföranden som konserter och sådant. Och så kan man klicka in i sitt avtal att man tar hand om internet själv. Eller kanske till och med så "avancerat" att man kan bocka för de betrodda onlinemusikbutikerna man vill ta hand om själv, och låta dem ta hand om resten.

Andra idéer?

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim, Sami osv, har ju ändå en buffer med "ens" pengar som de behåller i några år. Känner man att man fått en del airplay å sålt en del skivor så e det ju bara att ansluta sig, registrera sina verk och så trillar pengarna in. Men sen är man fast.

STIM delar ut "dina" STIM-pengar till andra upphovsmän enligt försäljningsstatistiken varje kvartal. De behåller alltså ingenting alls för att ge dig senare, om du inte är medlem.

Hur det funkar med SAMI vet jag inte, men misstänker att det är på liknande sätt där om man inte är medlem...

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM delar ut "dina" STIM-pengar till andra upphovsmän enligt försäljningsstatistiken varje kvartal. De behåller alltså ingenting alls för att ge dig senare, om du inte är medlem.

Hur det funkar med SAMI vet jag inte, men misstänker att det är på liknande sätt där om man inte är medlem...

Har själv talat med stims kundtjänst om detta och de säger att OM t ex Pelle står med som upphovsmakare på ett verk utan att vara medlem så fördelas pengarna som om han var medlem i STIM. De pengar som han skulle fått om han var medlem behålls sedan en tid. Kommer inte ihåg hur länge dock. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Utom allt tvivel så krävs medlemsskap i STIM för att man ska kunna få betalt av dem.

Håller på linjen att STIM borde kunna sköta inkasseringen från ställen de har koll på, radion, spelningar etc.

I övrigt kan det vara upp till den enskilde i fallet med internets digitala tjänster, att hålla kollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv talat med stims kundtjänst om detta och de säger att OM t ex Pelle står med som upphovsmakare på ett verk utan att vara medlem så fördelas pengarna som om han var medlem i STIM. De pengar som han skulle fått om han var medlem behålls sedan en tid. Kommer inte ihåg hur länge dock. 🤪

Har för mig att det är ett par år i vilket fall, kommer inte heller ihåg exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot, om stim skulle "ta fast" någon som är medlem i stim, och som lagt upp sin musik utan tillstånd på MySpace etc, tror jag att det skulle leda till att extremt många skippar/går ur stim.

Och det är inte utan att jag undrar hur alla de hundratals mer kända artister och grupper har gjort som bl.a. är med på MySpace men samtidigt är STIM-anslutna! Är det så att man kan teckna enskilda avtal i varje enskilt fall? Det är nåt som inte stämmer...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är inte utan att jag undrar hur alla de hundratals mer kända artister och grupper har gjort som bl.a. är med på MySpace men samtidigt är STIM-anslutna! Är det så att man kan teckna enskilda avtal i varje enskilt fall? Det är nåt som inte stämmer...

😛

Också tänkt så. Möjligt att de har något speciellt avtal, men det känns inte riktigt så. Och om stim nu kräver någon stackare på pengar lär de gå under, tror jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju också hur man ska tolka att STIM själva, i ett antal artiklar om artister på sidan, länkar till artistens MySpace-sida direkt från STIMs sida. 😛

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Stims info om internet/mobil-publicering

Har inte läst igenom allt, men reglerna verkar lite märkliga, t.ex. den om streaming gäller "Överföring av musik i form av ljudfiler som inte kan laddas ner och sparas". Snygg paradox. Vad de menar, antar jag, är streaming av filer med någon form av DRM som förhindrar sparande.

Det finns ju undantag för "privat hemsida", men t.ex. myspace räknas knappast in där...

Känslan jag får är att de lever kvar i tiden innan mp3.com, itunes, myspace, youtube mfl... Det måste ju finnas utrymme i avtalet att själv kunna sprida sin musik i promotionsyfte. Jag ser inte STIM-anslutning som särskilt lockande innan dom ändrar sina regler betydligt (eller jag får en monsterhit, vilket som nu kommer först ☺️).

PS Jag är inte medlem, men blev lite nyfiken på villkoren vid medlemskap. Jag hittar ingen officiell sammanställning, bara lite spridda skurar som knappast är bindande. Får man dessa bara efter anmält intresse? Lite som en webshop utan försäljningsvillkor, dåligt...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

God morgon!

Tänkte väcka liv i denna tråden också då, när jag ändå höll på.

Med anledning av vad Valle skrev om STIMs förakt mot kommersialism, så klipper jag följande som stod på STIMs sida härom:

"Du som vill lägga ut egen musik på din privata hemsida kan göra det utan att skaffa licens från Stim/NCB. Det gäller såväl streamad musik som nedladdningsbar.

 

Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska få avgiftsfri licens:

Webbplatsen ska vara din egen privata hemsida, vilket bland annat innebär att du har den fullständiga redigerings- och rådighetsrätten över webbplatsen.

 

Alla rättigheter till musiken ska innehas av dig själv, eller tillsammans med dina medkompositörer. Om musiken är förlagd måste förlaget ägas/kontrolleras av dig/er.

 

Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen.

Om ovanstående villkor är uppfyllda behöver du inte ansöka om Stim/NCB:s Internetlicens. Skulle något förändras så att villkoren inte längre uppfylls är du skyldig att omedelbart ansöka om Internetlicens på vanligt sätt." [källa:www.stim.se 2011-01-19, under Internet, Ge ut egen musik på nätet.]

Och här från Internet, Legala musiktjänster, från samma webbsida samma dag:

"Här har vi listat ett urval av musiktjänster på internet som har avtal med Stim:

Blipbeat

CDON

Eclassical

Göteborgs Postens musikshop

Musikshopen

iTunes

Klicktrack

Mediamilkshake

MTV Music Shop

Nokia Music Store

Skivhugget/Megastore

Spotify

Sony Ericsson PlayNow

Poplife

Tele2 Musikbutiken

Telenor Musik

Telia Musikbutiken

Tre Musicstore

Åhléns"

Amazon, lastfm, Napster, Rhapsody, MySpaceMusic, eMusic m.fl. nämns som synes ej. 😏

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste pröjsa licenspengar om man ska ha låtar folk kan ladda ned från ens egen webbsida:

"Vill du starta en tjänst som säljer nedladdningsbara låtar?

 

Här kan du söka tillstånd, så kallad licens, för att få erbjuda låtar i nedladdningsbart format. Downloads/nedladdningar är låtar som kan laddas ned och sparas. Exempel på musiktjänster som erbjuder nedladdningsbar musik är iTunes, Musikbutiken (Telia) och CDON.

 

Vad kostar det?

 

Avgiften är 8% av försäljningspriset, dock lägst € 0.07 per nedladdad låt. Som en ekonomisk garanti för licensen betalas ett avtalat belopp på minst 5 000 kronor innan tjänsten görs tillgänglig.

 

Varje månad ska du rapportera alla låtar som laddats ned, hur många gånger de laddats ned och till vilket pris. Stim fakturerar dig sedan i efterhand." [källa:www.stim.se, 2011-01-19. Internet, Nedladdning/Downloads, under Internet.]

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Med anledning av vad Valle skrev om STIMs förakt mot kommersialism ...

Mitt tips är att du sover lite mer, eftersom din läsförståelse verkar vara helt åt helvete ur funktion.

Men i princip ALLA artister har ju myspace-sidor. Är dom inte tillåtna enligt STIM?

Dessutom undrar man om dom här reglerna är internationella?

Jo, reglerna är i princip internationella. Och vad gäller Myspace-sidor och liknande så förutsätts egentligen (internationellt) tillstånd, men på grund av dess omfattning så väljer man att istället för att jaga licenspengar låta upphovsmän som frivilligt lägger upp sina verk bli utan ersättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

stim har ju inte föråldrade regler

de har regler som ska följas för att deras medlemmar ska å pengar

samma problem finns ju med vanliga konserter då du ju inte får spela på en privat fest med din stimmade musik utan att betala stimavgift

isåfall har stim alltid varit föråldrad

och att stim tillåter myspace och youtube tyder på att de har överseende med vad deras medlemmar vill och behöver

om de däremot hittar en sida där de säljs stimmad musik tror jag att de direkt skickar räkning eller vidtar andra lagliga åtgärder

så debatts lista ovan är ju långt ifrån fullständig eller att tex emusic och amazon betalar till andra organisationer än stim

även om det olagliga på internet har många möjligheter

Link to comment
Dela på andra sajter

stim har ju inte föråldrade regler

Jo.

samma problem finns ju med vanliga konserter då du ju inte får spela på en privat fest med din stimmade musik utan att betala stimavgift

Fel. Musiken på en "privat fest" är aldrig offentligt framförande.

och att stim tillåter myspace och youtube tyder på att de har överseende med vad deras medlemmar vill och behöver

Det handlar inte om "överseende" i egentlig mening. Det handlar om att "villkoren" inte har hunnit anpassas till den utveckling som skett de senaste femton åren, och att "avtalsbrottsåtgärder" i sådan omfattning hade varit rätt så förödande för STIM:s anseende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel. Musiken på en "privat fest" är aldrig offentligt framförande

ja privat är fel

men det finns ju många festivaler som inte vet vad stim är och där får man ju då inte spela

några festivaler går ju i konkurs för att de efter att stim får reda på att de funnits skickat en räkning

Link to comment
Dela på andra sajter

men det finns ju många festivaler som inte vet vad stim är (...) några festivaler går ju i konkurs för att de efter att stim får reda på att de funnits skickat en räkning

Heh... "efter att stim får reda på att de funnits..." Du får det att låta som någon sorts angiveriverksamhet.

Festivalarrangörer som överraskas av att upphovsmän faktiskt också ska ha betalt (inte bara artisterna) kan ju inte ha varit verksamma inom musikbranschen särskilt länge. Inte undra på att de kursar.

Det skulle förresten vara rätt så intressant om du kunde specificera vilken festival det är som har kursat på grund av det du påstår ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh... "efter att stim får reda på att de funnits..." Du får det att låta som någon sorts angiveriverksamhet.

Festivalarrangörer som överraskas av att upphovsmän faktiskt också ska ha betalt (inte bara artisterna) kan ju inte ha varit verksamma inom musikbranschen särskilt länge. Inte undra på att de kursar.

Det skulle förresten vara rätt så intressant om du kunde specificera vilken festival det är som har kursat på grund av det du påstår ovan.

det kanske är otydligt men jag försöker bara visa på likheter mellan den digitala världen och den reala

och jag tycker det är samma problematik och det har inte ändrats pga internet

klart ska upphovsmän ha betalning samtidigt finns det festivaler(eller internetsidor)som man vet inte betalar stimavgift och då kan man välja att spela där men att inte ta upp det i sina spellistor eller att ta upp det i sina spellistor och se vad stim gör av saken

jag har pratat med flera festivalarrangörer om detta och några har sagt att de skulle gå i konkurs om de skulle betala till stim men vet inget säkert

samma vet jag restauranger som har fått en stimräkning och blir tvungna att hitta ostimmad musik eller inte spela musik för att de inte klarar avgifterna

Link to comment
Dela på andra sajter

det kanske är otydligt men jag försöker bara visa på likheter mellan den digitala världen och den reala

och jag tycker det är samma problematik och det har inte ändrats pga internet

klart ska upphovsmän ha betalning samtidigt finns det festivaler(eller internetsidor)som man vet inte betalar stimavgift och då kan man välja att spela där men att inte ta upp det i sina spellistor eller att ta upp det i sina spellistor och se vad stim gör av saken

jag har pratat med flera festivalarrangörer om detta och några har sagt att de skulle gå i konkurs om de skulle betala till stim men vet inget säkert

samma vet jag restauranger som har fått en stimräkning och blir tvungna att hitta ostimmad musik eller inte spela musik för att de inte klarar avgifterna

Nu handlade det ju i och för sig diskussionen från början om att man själv som upphovsman till en låt inte kan välja att göra den tillgänglig på sidor som inte betalar STIM. Det tycker jag verkar ganska galet, man borde ju ändå som upphovsman kunna välja hur en låt ska förvaltas, inte bli påtvingad en (eller två?) modeller som STIM bestämmer.

Att restauranger och festivaler inte får spela musik hursomhelst utan att betala är det nog ingen som har något att invända emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, den här diskussionen har varit förut.

För de flesta personer så är STIM-medlemskap ointressant eftersom 99,999% av alla låtar ändå inte drar in några pengar. Rådet till personer som skriver såna låtar är att avstå från medlemskap i STIM, tills den stora hiten kommer och det är dags att leva på musiken. Då kan man ansluta sig.

Skriver du däremot hits som drar in stora pengar så vill du vara med i STIM. Organisationen ordnar då så att du får ut pengar även om låten hamnar på kassettband i Indonesien ( där det fortfarande säljs mycket kassetter ). Detta tillsammans med systerorganisationer över hela världen. Tillsammans har alla de här systrarna bestämt att det inte funkar att skilja på låtar från samma kompositör. Antingen tar man hand om alla låtar, eller inte alls. Det här kommer kanske att ändra sig, men tänk bara hur man får plus 200 olika länder att komma överens.

Problemet är för dig som är i mitten, lite mer än hobby och lite mindre än enda inkomst. Hur gör man då? STIM har inte svaret idag, kom ihåg att det går trögt med 200 systrar som skall komma överens om saker. Om några år finns svaret troligen. Under tiden kan du göra som många andra, anslut dig till STIM och "böj" reglerna lite lagom mycket. Det finns inga poliser som kollar saker och det finns inte så mycket "straff" heller. För en organisation som STIM som skall ta hand om tonsättarnas behov så är det också än så länge fråga om mycket marginella pengar. Du finns i samma organisation som Benny Andersson och Per Gessle med flera, som har massor av material som genererar intäkter. STIM kommer inte ägna särskilt mycket kraft åt att sätta åt en marginalspelare ( marginal ur rent ekonomisk synpunkt ).

Men kom ihåg att du släppt ut en låt för allmän nedladdning så är det sen svårt att få betalt för den inspelningen. Kanske kan du senare göra en ny inspelning som du kan få med på skiva eller fås att spela på radio, men den inspelningen du släppt för allmän nedladdning kan du se som "reklam". En del personer väljer att ha ett "alias"-namn som kompositör på de inspelningarna, då bryter du ju faktiskt inte mot STIM-reglernas bokstav.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlade det ju i och för sig diskussionen från början om att man själv som upphovsman till en låt inte kan välja att göra den tillgänglig på sidor som inte betalar STIM. Det tycker jag verkar ganska galet, man borde ju ändå som upphovsman kunna välja hur en låt ska förvaltas, inte bli påtvingad en (eller två?) modeller som STIM bestämmer.

Att restauranger och festivaler inte får spela musik hursomhelst utan att betala är det nog ingen som har något att invända emot.

du får heller inte välja var du ska spela din musik live det bestämmer stim

Link to comment
Dela på andra sajter

För de flesta personer så är STIM-medlemskap ointressant eftersom 99,999% av alla låtar ändå inte drar in några pengar. Rådet till personer som skriver såna låtar är att avstå från medlemskap i STIM, tills den stora hiten kommer och det är dags att leva på musiken. Då kan man ansluta sig.

fast om man spelar live så är det bra att stimanmäla sig direkt tycker jag

det är inte mycket pengar men man spelar ju ofta utan gage och var ibörjan alltid förvånad att man kunde få pengar överhuvudtaget

det är lite pill med spellistorna men pengarna är väldigt uppmuntrande

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...