Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej alla forumets akustikintresserade.

Kort fråga. Ska hyra en mätmikrofon för akustikmätning av ett rum, så att jag kan vara säker på att värdena blir noggranna och korrekta. Men visst borde högtalarna som jag sänder ut testljuden med vara otroligt neutrala då också?

Just nu har jag bara ett par vanliga stereohögtalare (philips mc-50). Bör jag hyra ett par riktiga studiomonitorer också, att sända ut testljuden med?

Mvh J

Annons
Guest martin1678
Posted
Hej alla forumets akustikintresserade.

Kort fråga. Ska hyra en mätmikrofon för akustikmätning av ett rum, så att jag kan vara säker på att värdena blir noggranna och korrekta. Men visst borde högtalarna som jag sänder ut testljuden med vara otroligt neutrala då också?

Just nu har jag bara ett par vanliga stereohögtalare (philips mc-50). Bör jag hyra ett par riktiga studiomonitorer också, att sända ut testljuden med?

Mvh J

tror inte du behöver oroa dig så mkt för högtalaren. Tror att högtalerens imperfektion kommer drunkna i rummets svar. Dock om högtalaren tappar mkt i amplitude vid lägre frekvenser kan det kanske vara idé att teoretiskt räkna ut vilka problem rummet har i lägre frekvenser då dessa kanske inte dyker upp i mätningarna. Vad ska du ha mätningarna till?

Posted
Men visst borde högtalarna som jag sänder ut testljuden med vara otroligt neutrala då också?

självklart

eller så måste du ta reda på hur deras kurva ser ut så du har den som referens istället för en rak kurva

Posted
tror inte du behöver oroa dig så mkt för högtalaren. Tror att högtalerens imperfektion kommer drunkna i rummets svar. Dock om högtalaren tappar mkt i amplitude vid lägre frekvenser kan det kanske vara idé att teoretiskt räkna ut vilka problem rummet har i lägre frekvenser då dessa kanske inte dyker upp i mätningarna. Vad ska du ha mätningarna till?

Jag ska akustikbehandla rummet för inspelning. Funderar på att köpa ett trumset och ha där.

Posted

Ska du ha det som kontroll-/mix-rum bör du nog ha ett par hyfsat neutrala monitorer för uppspelning. Ska du ha rummet för tracking/liverum behövs det egentligen inte mätas upp, då är det bara att köra tills det låter bra, eller som du vill ha det. Kan förvisso vara bra att mäta upp baskurvan för att se att det inte är något som är alldeles åt fanders utan att man märker det.

Posted
Ska du ha det som kontroll-/mix-rum bör du nog ha ett par hyfsat neutrala monitorer för uppspelning. Ska du ha rummet för tracking/liverum behövs det egentligen inte mätas upp, då är det bara att köra tills det låter bra, eller som du vill ha det. Kan förvisso vara bra att mäta upp baskurvan för att se att det inte är något som är alldeles åt fanders utan att man märker det.

Som sagt, det är avsett för inspelning. Jag vill behandla rummet så att jag är redo att spela in vad som helst med ett okej resultat. Alltså vill jag behandla rummet så att det inte färgar inspelningen, och ja, detta är väl mest troligt i de lägre registren. Jag har redan gjort beräkningar på rummets moder, men eftersom rummet inte är rektangulärt så känner jag att jag hellre mäter akustiken i praktiken. Sedan har jag inte mixat så mycket i mina dar, så jag vågar inte lita på mina öron i någon större utsträckning. 😄 Hellre då att jag får aha-upplevelser att "jag kunde visst" istället att jag tänker "det här klarar jag nog utan utrustning" och så chansar man bara och smäller upp absorbenter och diffusorer där det inte behövs, så vet man varken ut eller in till slut. 😆

Hittade ingen frekvenskurva för mina stereohögtalare, men omfånget för dem är 50-20k. Så jag hyr nog ett par monitorer samtidigt ändå.