Jump to content
Annons

Min nya Martin gitarr


olofandersson

Recommended Posts

Hejsan! Köpte för ca en månad sedan en ny gitarr, en akustisk stålsträngad Martin modell DCX1RE. Märkte ganska snart att stränghöjden inte var ultimat för mig, då strängarna tog i gräppbrädan och stundtals gjode ifrån sig missljud. Lämnade in gitarren och bad musikaffären höja stränghöjden, vilket innebär att man får byta ut stallbenet (tror att det heter så...?). Har nu fått tillbaka gitarren och stallbenet är av plast. Har nu testat gitarren här hemma och det känns som en ny gitarr, diskantigt ljud som i mitt tycke låter sämre än min betydligt enklare yamaha gitarr. Varför är svårt att svara på. Upplever också att den är rätt svår spelad, varje liten mini miss ger ifrån sig konstiga små ljud. Kanske har jag enormt dålig plektrum teknik...trots att jag aldrig trott att jag hade det själv. Har inget dirket fråga, men ska det vara så här...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stallben av plast kan ha ihjäl även den bästa gitarren, att sätta ett sånt på en Martin känns lite konstigt. Prova ett annat stallben...

Tusk är ett bra märke eller så ber du dem sätta i ett av ben. Eller be helt enkelt om en ny gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stallben av plast kan ha ihjäl även den bästa gitarren, att sätta ett sånt på en Martin känns lite konstigt. Prova ett annat stallben...

Tusk är ett bra märke eller så ber du dem sätta i ett av ben. Eller be helt enkelt om en ny gitarr.

Det kanske hade varit bättre. Jag trodde de skulle sätta i ett i trä, fast så verkar det inte ha blivit. Alltså jag är van vid billigare gitarrer där det inte är så svårt att ändra stränghöjd. Är det fel att överhuvudtaget ändra stränghöjden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske hade varit bättre. Jag trodde de skulle sätta i ett i trä, fast så verkar det inte ha blivit. Alltså jag är van vid billigare gitarrer där det inte är så svårt att ändra stränghöjd. Är det fel att överhuvudtaget ändra stränghöjden?

Nä, stränghöjden måste man ju ställa in så det passar. Trästallben är inte heller bra... Det ska vara ett riktigt hårt material som fejk-elfenben, horn eller ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...