Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej

Har en fråga om Direct Monitoring.

Direct monitoring är enligt vad jag förstår att lyssningsignalen aldrig passerar inspelningsprogrammet utan skickas direkt till en utgång. Det bör med andra ord vara "ofärgad" och utan delay om jag förstår saken rätt. Vad jag undrar när folk mest använder DM? Alltså i vilka situationer är det att föredra. Jag har inte jobbat med det alls, och vill få mer koll hur det fungerar. Lite tips/idéer mottas tacksamt.

Direct effect confetti!

Annons
Posted

Tex när man lägger sång.

Jag tycker det är mycket irriterande att höra min sång med fördröjning om jag skall lägga sång.

Posted

Hej och tack för svar.

Ja, det låter ju vettigt:)

Antar att det kanske är fråga om tycke och smak, vissa föredrar ju viss delay i lurarna när de sjunger (hör sig själva). Eller blandar jag ihop det nu...

Posted

Det finns de som föredrar ett reverb i lurarna medan de spelar in sång (delay är nog mindre lyckat, tror jag...), men då får man köra utan Direct Monitoring och leva med den latency som man får då. Med Direct Monitoring slipper man ju ifrån latency vid audioinspelning, så det är väldigt trevligt att ha det. 😄

Sedan finns det numera andra möjligheter, eftersom många ljudkort har inbyggd routing/mixer, som tillåter att man exempelvis kan få ut det inkommande ljudet direkt till lyssningen - utan att ens gå in till datorn och vända innan effekter o dyl där. I så fall kan man ju trixa till det på andra sätt - och få lyssningen direkt i ljudkortets routing - och dessutom få tillbaks ett reverb från DAW-programmet. Det som är viktigt då, är att man stänger av direktljudet och bara tar ut reverbet till lyssninen. Reverbet får förstås den normala latency-fördröjningen, men direktljudet kommer omedelbart - och så länge det inte är allt för lång latency, så känns också reverbet fullt normalt.

Posted
Det finns de som föredrar ett reverb i lurarna medan de spelar in sång (delay är nog mindre lyckat, tror jag...), men då får man köra utan Direct Monitoring och leva med den latency som man får då. Med Direct Monitoring slipper man ju ifrån latency vid audioinspelning, så det är väldigt trevligt att ha det. 😄

Sedan finns det numera andra möjligheter, eftersom många ljudkort har inbyggd routing/mixer, som tillåter att man exempelvis kan få ut det inkommande ljudet direkt till lyssningen - utan att ens gå in till datorn och vända innan effekter o dyl där. I så fall kan man ju trixa till det på andra sätt - och få lyssningen direkt i ljudkortets routing - och dessutom få tillbaks ett reverb från DAW-programmet. Det som är viktigt då, är att man stänger av direktljudet och bara tar ut reverbet till lyssninen. Reverbet får förstås den normala latency-fördröjningen, men direktljudet kommer omedelbart - och så länge det inte är allt för lång latency, så känns också reverbet fullt normalt.

Tack Claes.

Ska ta med mig detta:) Alltid lär man sig något nytt.

Guest DieHard
Posted

Tja med ett konnekt6 kort så finns det ju ett inbyggt reverb som man kan köra direct med utan något knas. Om du har ljud/kortpreamp med det så använd det. Eller om du tänker skaffa nytt kort så kan det vara värt kolla om det finns med ett reverb.

Guest Analogfreak
Posted

6ms latency vid sångpålägg är knappast märkbart. 😄

Posted
Tja med ett konnekt6 kort så finns det ju ett inbyggt reverb som man kan köra direct med utan något knas. Om du har ljud/kortpreamp med det så använd det. Eller om du tänker skaffa nytt kort så kan det vara värt kolla om det finns med ett reverb.

Jag har ett 1616m via Cardbus nu, men det måste nog säljas då jag precis köpt ny laptop (Expresscard). Lutar åt ett EMU 0404 USB 2.0, då jag har fått möjlighet att köpa ett till ett kanonpris. Vad tror du om det?

Posted
6ms latency vid sångpålägg är knappast märkbart. 😛

Jo - när man sjunger själv och har en latency på 6ms i lurarna, så kan det vara lite irriterande, men man kan lära sig leva med det eftersom det inte är katastrofalt illa...

Posted
Tja med ett konnekt6 kort så finns det ju ett inbyggt reverb som man kan köra direct med utan något knas. Om du har ljud/kortpreamp med det så använd det. Eller om du tänker skaffa nytt kort så kan det vara värt kolla om det finns med ett reverb.

Jäpp! Med ljudkort som har inbyggd effektenhet som man kan skicka ut i sin medhörning, så blir det ett helt annat läge och man slipper helt ifrån att trixa med DAW-programmet. 😛

Posted

Dock så finns det vissa som föredrar mjukvarulyssning kontra direktlyssning just pg.a det delayet som blir. Så ja, delay kan vara nått man vill ha på sin lyssning. Har jobbat med flera sångare som, vid direktlyssning klagar på att de inte hör sig själva för de är vana att ha en fördröjning på några millisekunder. Det är hjärnan som spelar ett spratt. Om ni behöver längre förklaring kan jag skriva det sen när jag inte sitter och skriver via min mobil 😛 lycka till

Posted (edited)
Det finns de som föredrar ett reverb i lurarna medan de spelar in sång (delay är nog mindre lyckat, tror jag...), men då får man köra utan Direct Monitoring och leva med den latency som man får då. Med Direct Monitoring slipper man ju ifrån latency vid audioinspelning, så det är väldigt trevligt att ha det. 😛

Man kan fortfarande låta den torra signalen gå via DM, och släppa in lite blött reverb från programmet. Lite delay på reverbet gör ingenting. 😑

EDIT: Oj, såg att du skrev det i stycket under. Ja det brukar ju finnas en mjukvarumixer som följer med kortet.

Edited by desvaenger

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.