Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vet att det har varit flera trådar och diskussioner om varför man inte/kan man använda/er hifi högtlare till studio, har själv startat en.

Men nu tänkte jag tvärtom. Borde det inte fungera lika bra med ett par genelec 8050 till vanlig stereo lysning hemma i vardagsrummet etc? Vad är nackdelen?

Alltså studio monitorer som hifihögtalre, hemmabio mm. Eller får man mer ut om lägger det på äkta hifi. För jag har alltid haft känslan att hifi är mycket mera design och andra asspekter som höjer upp priset mot ljudkvalitén. Men kanske har jag fel?

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Inga nackdelar alls förutsatt att den man delar lägenhet med godkänner designen... 😉.

HiFi-världen eftersträvar "neutralitet" lika mycket som vi gör (de dyrare märkena iallafall) men på sitt eget lilla vis...

Det ända som kan vara en nackdel är att de är aktiva vilket ibland kan skapa lite problem när det gäller nivåreglering (om man vill göra det korrekt d v s med en analog pot efter DA).

Postat

Hifi är ju till för att det ska låta bra, och monitorerna för att det ska vara ärligt. Så frekvensgången är inte lika rak i hifi-högtalarna, ofta med lite höjd bas. Ska du lira mp3or i monitorerna kommer du snart drivas till vansinne när du hör alla skavanker som inte märks lika tydligt i hifi-system(eller ja, i svenssonprisklassen i alla fall).

Postat

Det är helt omöjligt att köra monitorer som hifi-högtalare. Försök inte ens - för det blir bara fel!

😉

Nåja - skämt åsido, så fungerar det förstås utmärkt - men det är kanske inte direkt bästa valet att köra med närfältare i ett stort rum, eftersom närfältare är gjorda för lyssning på nära håll...

Jag har själv en passiv HiFi-version av ADAM S3A som frontar+center i min surroundanläggning (och de skulle göra ett fint jobb i studion också) - men monitorerna som motsvarar är ju midfield - och funkar alltså bra på det avstånd som det är. Jag skulle däremot inte gärna byta ut dem till ett par A7:or, eftersom A7 är närfältare.

Postat

Okey. För jag ser det som mycket mera bekvämt också att ha aktiva. Lätt att flytta på samt inga dyra förstärkare osv som behövs. Men antar att det är en smak sak.

Men hur blir det med detaljrikedomen/upplösningen på ljudet. Blir det inte jobbigt eller för mycket tillslut. Ifo så de dyrare B&W osv som jag lyssnat på är ju inte direkt sämre än de studio monitorer jag lyssnat på 😉.

Postat
Det är helt omöjligt att köra monitorer som hifi-högtalare. Försök inte ens - för det blir bara fel!

😉

Nåja - skämt åsido, så fungerar det förstås utmärkt - men det är kanske inte direkt bästa valet att köra med närfältare i ett stort rum, eftersom närfältare är gjorda för lyssning på nära håll...

Har du provat 8050A?...

Postat

Med andra ord glöm mitt ovanstående inlägg. HAHA.

Lite delade åsikter. Men då antar jag att det blir att gå med hifi istället. Då jag hellre vill ha bra ljud hemma än studio monitorer samt annan utrustning som ligger och dammar.

Postat

I HiFi-världen har det faktiskt börjat komma aktiva lösningar också, även om det fortfarande är ganska ovanligt.

Det blir aldrig jobbigt, varken i studion eller i TV-fåtöljen, att ha bra lyssning där alla detaljer hörs. Punkt! 😉

Postat

För 8050A som Gilbert nämner. Det stora ljudet som de ändå sparkar ut känns som att de borde fylla att rum rätt bra ändå? :S

Postat
I HiFi-världen har det faktiskt börjat komma aktiva lösningar också, även om det fortfarande är ganska ovanligt.

Det blir aldrig jobbigt, varken i studion eller i TV-fåtöljen, att ha bra lyssning där alla detaljer hörs. Punkt! 😉

Jag måste nog säga emot där... Majoriteten av klippen på exempelvis Youtube blir en plåga när saker och ting klipper tydligt som aldrig förr.

För film däremot kan jag tänka mig att det kan fungera, förutsatt att det håller DVD-kvalitet, motsvarande eller bättre(läs blueray).

Postat

Men säg att jag bestämmer mig för hifi.

Hur mycket krut bör man lägga på förstärkare/reciver. Förstår att det påverkar ljudet men hur mycket. För när vi kommer upp i ca 50.000kr för ett par golvhögtalare. Då antar jag att det minst är lika viktigt, för det vore ju patetiskt att köpa högtlare som man inte kan använda till sitt fullo.

Postat
Testa i så fall. Det kanske funkar skitbra med dem... 🙂

Det är en väldig skillnad mellan 8040 och 8050. 8050 spelar nog lika "fyllingt" som S3A.

Postat
Men säg att jag bestämmer mig för hifi.

Hur mycket krut bör man lägga på förstärkare/reciver. Förstår att det påverkar ljudet men hur mycket. För när vi kommer upp i ca 50.000kr för ett par golvhögtalare. Då antar jag att det minst är lika viktigt, för det vore ju patetiskt att köpa högtlare som man inte kan använda till sitt fullo.

Förstärkare är väldigt viktigt ja. Du kan nog räkna med att lägga lika mycket på kringutrustningen som högtalarna, minst.

Postat (redigerat)

Självklart kan man använda aktiva högtalare för hemmalyssning och bio.

Men det där snacket att HIFI skulle ha förskönat ljud är bullshit, konstigt att folk fortfarande tror det.

Någon skrev att det blir dyrt att köpa extra förstärkare till passiva högtalare, men hur tänker man då?

Man betalar ju även för förstärkarna i dom aktiva högtalarna.

Man har större frihet med val av förstärkare till HIFI högtalare också.

En anledning att inte använda aktivt är att det blir jobbigt att ändra ljudstyrkan.

Jag har hellre fjärrkontroll till en förstärkare.

Det finns f.ö. fantastiska HIFI högtalare att köpa till bra priser i Sverige.

Hälsningar Tomas H

Redigerat av Kjubeis
Postat
Inga nackdelar alls förutsatt att den man delar lägenhet med godkänner designen... 😛.

HiFi-världen eftersträvar "neutralitet" lika mycket som vi gör (de dyrare märkena iallafall) men på sitt eget lilla vis...

Det ända som kan vara en nackdel är att de är aktiva vilket ibland kan skapa lite problem när det gäller nivåreglering (om man vill göra det korrekt d v s med en analog pot efter DA).

Vilket vis då?

Postat

Bland annat Audio-Pro har haft aktiva hifi-högtalare i decennier!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.