Jump to content
Annons

Vilket ljudkort har enklast/smidigast mjukvara?


sadomachine (oregistrerad)

Recommended Posts

sadomachine (oregistrerad)

Jag tycker inte direkt att det är svårt att hitta ett ljudkort som låter och fungerar bra, men tydligen så är jag rätt trög när det gäller att fatta hur mixer och routing inställningarna funkar i mjukvaran...., dom flesta ljudkort verkar ha rätt kasst gränssnitt i mjukvaran.

Vi brukar inte spela in varje vecka precis utan oftast en/två ggr om året och då måste man alltid läsa på för att minnas hur allt funkade.

Vilket kort rekommenderar ni som även en idiot förstår sej på....

Jag har just nu ett Focusrite Saffire som Iofs har rätt enkel mixer och så men det vore kul att se vad mer som finns där ute.

Skulle även vara kul med bilder på gränssnitten som ni rekommenderar.

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker inte direkt att det är svårt att hitta ett ljudkort som låter och fungerar bra, men tydligen så är jag rätt trög när det gäller att fatta hur mixer och routing inställningarna funkar i mjukvaran...., dom flesta ljudkort verkar ha rätt kasst gränssnitt i mjukvaran.

Vi brukar inte spela in varje vecka precis utan oftast en/två ggr om året och då måste man alltid läsa på för att minnas hur allt funkade.

Vilket kort rekommenderar ni som även en idiot förstår sej på....

Jag har just nu ett Focusrite Saffire som Iofs har rätt enkel mixer och så men det vore kul att se vad mer som finns där ute.

Skulle även vara kul med bilder på gränssnitten som ni rekommenderar.

Kan bara instämma. Jag brukar få trycka, tänka och exprementera men det brukar bli bra, utan

att jag exakt kan redogöra för vad all knappar, vred och multireglage egentligen är till för. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av det mer "svårlärda" är kanske EMUs Patchmix som följer med t ex 1616m kortet. Men det är oerhört kompetent då det ger en stora möjligheter att anpassa sitt sätt att jobba...Men lättförståeligt? Inte direkt till en början.

Link to comment
Dela på andra sajter

RME gör ruskigt bra hårdvara men knövlig mjukvara. Du behöver å andra sidan bara routa allt EN gång, sedan sparar du allt som ett preset och behöver aldrig mer ens titta åt deras tysk-pretentiösa "ameazing saftwea".

TC Electronic verkar göra lättöverskådliga grejor baserat på de screenshots jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av det mer "svårlärda" är kanske EMUs Patchmix som följer med t ex 1616m kortet. Men det är oerhört kompetent då det ger en stora möjligheter att anpassa sitt sätt att jobba...Men lättförståeligt? Inte direkt till en början.

Kanske är det så, men relativt hur mycket man kan göra med den vet jag inte om det är så svårt? Funkar ju mestadels som vilket mixerbord som helst. Har haft extremt mycket nytta av patchmixen, avgudar den rent av.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag skulle gärna köpa ett nytt ljudkort med fler in/ut men när det är så knöligt att lära sej så skiter jag i det och kör på med mitt nuvarande, jag klarar mig ju bra med det jag har till mina bands inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du känner dig bekväm med mixern i ditt Saffire mixer kanske du ska kolla in Focusrites större interface.

Själv trivs jag bäst med RMEs patchmixer eftersom man kan se alla in- och utgångar samtidigt. De flesta andra tillverkare erbjuder ett flik-/bläddersystem som jag tycker saknar överskådlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...
sadomachine (oregistrerad)

Den här tråden skulle jag vilja sparka liv i igen...., Vilken ljudkortstillverkare gör den mest överskådliga/lättförståliga mjukvaran?

När man ska patcha ut och in från kortet vill man ju att signalvägen ska vara tydlig även i ljudkortets mixer.

Någon som önskar kommentera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...