Jump to content
Annons

Tips till en oerfaren.

Recommended Posts

scanberg (oregistrerad)
Postat

Tja nu är det så här: jag ska börja bygga nåt som slutligen förhoppningsvis kommer fungera som ett inspelningsrum och mixingrum.

För jag har bara detta rummet till mitt förfogande. Jag har även mkt ecophon plattor till mitt förfogande.

Nu tänkte jag bara höra lite mer med er erfarna hur ni tycker att jag ska gå till väga. Tips och trix är högst välkommna.

Rummet är 2,3 * 4,2. Och höjden till taket är förtillfället 2,4 men kommer att sänkas då jag även har ecophon plattor för taket.

//Martin

post-23214-1258389250_thumb.jpg

post-23214-1258389254_thumb.jpg

post-23214-1258389259_thumb.jpg

Annons
alex30free (oregistrerad)
Postat

Hej,

för sånginspelning skulle jag rekommendera följande:

Har en kortsida på väggen som du ljudabsorberar...köp nån skiva som absorbererar ljudet. ~500-1000kr

Sen står du med ryggen mot väggen du absorberat och har en mikrofon som inte plockar upp ljud bakifrån, alltså njure-upptagning!

Då borde du inte få reflektioner bakifrån och ej från väggen mittemot, i och med micken inte tar emot signalen bakifrån....eller eventuellt köpa en micscreen för ~700kr!

Det gör att du får rätt bra "torrt" ljud i sånginspelningarna!

scanberg (oregistrerad)
Postat

OK. alltså jag har ju som sagt redan ecophon plattor som jag ska använda till ljudabsorbering. Men jag hade tänkt att isolera alla väggar.( frågan är bara hur mkt). Jag har dessutom tänkt bygga basfällor som ska sitta i alla hörn hela vägen från golvet upp till takisoleringen. Alltså: Taket kommer att vara helt isolerat och i varje hörn basfällor, men frågan om hur mkt isolering som ska anvädas till resterande ytor kvar står. Tror ni det blir omöjligt att arbeta i rummet om man isolerar alla väggare helt oxå? lär ju bli jävligt dött. här är min snygga sketch oxå. har inte haft tid att lära mig det beryktade sketchup:)

post-23214-1258503996_thumb.png

Postat

Jag antar att du menar ”akustikbehandla” när du skriver ”isolera” (två skilda saker).

Det sista du vill göra är att döda rummets klang helt (eller övre registrets klang om du bara använder porösa absorbenter). Det resulterar i ett rum utan naturlig luftighet och en avsaknad av diskant men basen kommer fortfarande att leva rövare.

Dedikerade basabsorbenter (t ex perforerad helmholtz panel) för specifika problemfrekvenser samt absorbenter på några enskilda, väl utvalda ytor samt diffusion är vad man eftersträvar.

scanberg (oregistrerad)
Postat

Jo jag kom på att jag inte skulle skrivit isolera:)

Men tanken är att sätta upp skivor i hela taket. Sen ta in datorn och då testa mig fram till specifikt hur jag ska bygga mina basfällor. (kan ju inte det där än men får väl sätta mig ner med diverse program för att få fram hur djupa basfällorna ska va och dylikt.) Vad tycker du/ni om ideén med bastraps i varje hörn? För det har jag tänkt. Sen hur jag bygger dom får som sagt bli nästa kapitel. utvecklat min sketch här. Det gröna är absorbenterna och det röda är basfällorna. du pratar om diffusor. jag lämnade den bortre väggen clean. Kanske att man skulle ha en diffusion av nåt slag där. tror ni det blir för klanglöst?

P.s Lampan är tillsalu om du vill köpa:P tänkte inte ha kvar den nu när det blir nått slags studiorum. d.s

post-23214-1258554092_thumb.png

post-23214-1258554102_thumb.png

Postat

Lampan... Jag gör som Analogfreak med flera, ber om ursäkt för min usla humor. Jag håller faktiskt själv på att fixa nytt större studiorum. I ena hörnet står det en kakelugn, undrar om den har bra funktion som basfälla. Under köksbänken har jag en råttfälla.

scanberg (oregistrerad)
Postat
"Under köksbänken har jag en råttfälla."
😊

Basfällor och råttfällor, det finns så mkt att lära sig om detta svårbemästrade ämne...

scanberg (oregistrerad)
Postat

Nån som vill komma med nåt utlåtande om min skiss/planering?

tror ni det blir för mkt absorbering? samt vad tror ni om difussor på kortväggen?

Postat (redigerat)

Jag skulle vända på hela rasket, så att du sitter mot den andra kortväggen. Som det är nu, så har du ingen behandling där dörren sitter (det finns kanske ingen möjlighet att sätta något på dörren...?) - och då får du väldigt starka första reflektioner från dörrens sida, medan de absorberas på den motstående väggen. Det blir en väldigt slagsida i ljudet då. Du bör eftersträva symmetri i kontrollrummet. Att sätta så mycket absorbenter som du har ritat in, känns lite väl häftigt. Det brukar fungera bra att köra efter LEDE-principen (Live End - Dead End)., som innebär att du dämpar ordentligt i den delen där högtalarna finns (Dead End), medan den bakre delen av rummet är relativt obehandlad (Live End) - eller kanske med en diffusor på den bakre väggen. Hörnabsorbenterna i de bakre hörnen är inte fel ändå, men i övrigt ser det ut att vara lite i mesta laget...

Redigerat av Claes
scanberg (oregistrerad)
Postat

Intressant Claes.

Jag kommer ju dock inte bara använda rummet som kontroll/mixing rum utan inspelnings rum oxå. så jag antar att det blir nånslags kompromiss.

Men även om man vänder på det och sätter datorn och allt i andra delen så kommer det ju bli slagsida i ljudet för fönstret kommer ju då på höger sida(om man sitter mot datorn) och på vänstra sidan blir det då absorbenter hela vägen back till dörren.

Hänger du med? Men det kanske är bättre?

Men som sagt så är hela min utgångspunkt att få ett rum som är så bra som möjligt för att både spela in instrument och sång o dylikt i som det är att mixa i.

Jag skulle vända på hela rasket, så att du sitter mot den andra kortväggen. Som det är nu, så har du ingen behandling där dörren sitter (det finns kanske ingen möjlighet att sätta något på dörren...?) - och då får du väldigt starka första reflektioner från dörrens sida, medan de absorberas på den motstående väggen. Det blir en väldigt slagsida i ljudet då. Du bör eftersträva symmetri i kontrollrummet. Att sätta så mycket absorbenter som du har ritat in, känns lite väl häftigt. Det brukar fungera bra att köra efter LEDE-principen (Live End - Dead End)., som innebär att du dämpar ordentligt i den delen där högtalarna finns (Dead End), medan den bakre delen av rummet är relativt obehandlad (Live End) - eller kanske med en diffusor på den bakre väggen. Hörnabsorbenterna i de bakre hörnen är inte fel ändå, men i övrigt ser det ut att vara lite i mesta laget...
scanberg (oregistrerad)
Postat

Nevermind vad jag skrev om slagsida på ljud grejen.. förstår vad du menar nu var inte riktigt klar i skallen i går natt:)

Plus att jag fick för mig att min skiss här övan hade lite absorbering precis innan dörren vilket den ju inte hade...

Postat
Intressant Claes.

Men även om man vänder på det och sätter datorn och allt i andra delen så kommer det ju bli slagsida i ljudet för fönstret kommer ju då på höger sida(om man sitter mot datorn) och på vänstra sidan blir det då absorbenter hela vägen back till dörren.

På dörren går det både att diffucera och dämpa men på fönstret går varken eller.

Ställ upp två högtalaratrapper och ponera en lyssningsposition för båda varianterna och kolla

med spegelvarianten var 1:a reflektionen kommer för respektive placering.

Om du i ena fallet inte får den i ett fönster - välj den positionen.

Postat

Jag gjorde misstaget att börja sätta upp ecophon plattor i min lilla studio för några år sedan, det resulterade att rummet lät väldigt diskantfattigt, så börja jobba med basproblemen först.

scanberg (oregistrerad)
Postat

Ok grabbs..Tack för alla tips.

Ska montera upp taket och studera LEDE-principen lite.

Sen komma igång med basfällorna och få upp dom.

Antar att jag återkommer med mer frågor om etag:P

Tack så länge!

//Martin

• 1 månad senare...
scanberg (oregistrerad)
Postat

Jag öppnar denna tråd igen,

Jag skulle verkligen bli glad om nån kunde komma med en "enkel" beskivning på hur

man går till väga för att bygga cornertrapsen.

Jag har läst på olika ställen och även titta på youtube videos.

Men Skulle va bra med en utförlig beskrivning från nån som gjort samma sak.

Jag ska sätta upp 4 cornertraps. Som på bilderna ovan. jag vill dock veta exakt vad ni tycker jag ska använda för

material när jag bygger dessa.

Jag läste dessutom att det är väldigt svårt att överdriva när man jobbar på att få bort oönskat lågfrekvent ljud,

Så jag tänkte kolla om det är en bra idé att sätta basfällor mellan tak o väggar oxå. alltså inte bara i de fyra hörnen utan hela

vägen runt rummet. som på skissen här, där jag försökt göra dessa bastraps med blått.

Vad tror ni?

post-23214-1263224069_thumb.jpg

Postat (redigerat)

Om du inte börjar med att mäta upp rummet så vet du inte vilka problem du ska behandla mot så det brukar vara steg ett. Om det visar sig att du har problem under ca 150-200 Hz så brukar man ta hand om dessa först då det brukar innebära avstämda basabsorbenter (inte porösa material utan t ex perforerad panel då porösa absorbenter är mer eller mindre verkningslösa i det lägsta registret) och dessa behöver en del yta för att göra någon nytta.

Det finns massor av bra trådar som går djupare i ämnet. Sök på ”helmholtz”.

Redigerat av Gilbert
scanberg (oregistrerad)
Postat

OK. Jag har vart inne o läst mycket på Crunchers trådar och så. Men det är ju om jag ska va helt ärlig inte alltid så lätt att hänga med

på allt som skrivs. Dom flesta på detta forum är way beyond mig när det kommer till ljud-kunskap.

Jag kommer nu att ställa in mitt dator-skrivbord och koppla in datorn och monitorerna i det toma rummet. sedan koppla in min kondensator mick och ställa den på motsvarande position av var mixposition skall vara. det vill säga mitt framför datorn.

Vilka program rekommenderar du/ni att man anväder för att mäta upp rummet?

Postat
OK. Jag har vart inne o läst mycket på Crunchers trådar och så. Men det är ju om jag ska va helt ärlig inte alltid så lätt att hänga med

på allt som skrivs. Dom flesta på detta forum är way beyond mig när det kommer till ljud-kunskap.

Jag kommer nu att ställa in mitt dator-skrivbord och koppla in datorn och monitorerna i det toma rummet. sedan koppla in min kondensator mick och ställa den på motsvarande position av var mixposition skall vara. det vill säga mitt framför datorn.

Vilka program rekommenderar du/ni att man anväder för att mäta upp rummet?

En enkel och bra start är att använda en tumstock, så kan du sedan räkna fram vilka frekvenser du bör få problem med.

I min lilla akustikartikel i Kontrollrummets Wiki finns det länkar till websiter där man kan räkna ut problemfrekvenser: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling .

scanberg (oregistrerad)
Postat

Tja igen grabbar:)

Ni har ju sätt storleken på rummet jag har att jobba med,

nu undrar jag om jag kanske ska investera i ett par bättre monitorer än dom jag

förnärvarande äger: två aktiva Fostex pm 0.4.

Nu när jag ska börja ta mitt första riktiga steg att jobba med att fixa ljudbilden i rummet så behöver jag nog ett par "main studiomonitors for mixing" ?... elr duger pm 0.4 att använda när jag ska mäta upp allt? Hur är det med baslådor förresten??

//Martin

Postat

Jag skulle i ditt fall byta upp mig till några lådor som spelar bra ned till ca 40 Hz (då ditt rum troligtvis inte kommer att ge mycket under ca 41 Hz) istället för subbas (som ofta är svårt att få till bra).

Finns många trådar om monitorer men jag skulle lyssna på t ex BM6A, HR824, 8040A, VXT8 o s v.

• 4 veckor senare...
scanberg (oregistrerad)
Postat

Ok ,har kollat lite på monitorer i den klassen du nämner. Vad exakt är skillnaden mellan dom du skriver som jag förmodar är vanliga "active nearfield" monitorer och dom som oftast är snäppet billigare som heter mkII efter "two-way active nearfield" monitor. Vilka ska man satsa på? Ja menar frequency responsen mässigt så när ju bägge ner till ca 40 hz...

//Martin

Postat
Ok ,har kollat lite på monitorer i den klassen du nämner. Vad exakt är skillnaden mellan dom du skriver som jag förmodar är vanliga "active nearfield" monitorer och dom som oftast är snäppet billigare som heter mkII efter "two-way active nearfield" monitor. Vilka ska man satsa på? Ja menar frequency responsen mässigt så när ju bägge ner till ca 40 hz...

//Martin

Vilka tänker du på?

mkII = 2:a generation

scanberg (oregistrerad)
Postat

OK.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...amp;x=0&y=0

skillnaden mellan de två översta monitorerna i länken. Alltså den som är "two-way active nearfield" och heter mkII är ju typ 2000 spänn billigare... Och på den dyrare står det bara "active nearfield monitor" så jag undrar vilken som jag borde satsa på för mitt projekt.

creel (oregistrerad)
Postat

Rummet känns lite litet för inspelning. Vad ska du spela in?

detta rummet
"Det här rummet" eller "detta rum"

🙂

scanberg (oregistrerad)
Postat

Jag ska alltså använde rummet på bilderna ovan till både inspelningsrum och mixingrum.

Jo det är inte de största av rum men man tager vad man haver...

Jag ska spela in gitarr, bas och sång, eventuellt lite andra experimentella grejor som bongotrummer och andra percussion instrument oxå.

Dock inte trummor, utan det blir ezdrummer för min del.

Om du menar vad jag ska spela in som i vilken typ av musik så kommer det väl att hamna i progressive,post,avant garde-rock/metal facket.

Rummet känns lite litet för inspelning. Vad ska du spela in?

"Det här rummet" eller "detta rum"

⚠️

creel (oregistrerad)
Postat

Ok, ja det är ju absolut bättre än ingenting! =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.