Jump to content
Annons

Yamaha Pocketrack 2G


SigChatta

Recommended Posts

Hej Alla.

Är i köpartagen. För att spela in mina intervjuer och miljöljud vill jag ha en diktafon.

Jag fick tips om Yamaha Pocket Rack 2G. Är det värt pengarna?

Finns det en inbyggd monitor så man kan lyssna samtidigt som man spelar in (i Hörlurar)?

Är det ett klokt köp?

Mvh

/Ludde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)
⚠️ EDIT/ Stryker hela detta inlägg då jag tydligen inte testat min så mycket som jag trodde. sry Forumet. 🙂 Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat de flesta fickinspelarna på marknaden, dessutom har jag jobbat som reporter på SR, och jag blev inte särskilt imponerad av Pocketrack 2G. Dels kan man bara spela in i 16 bitar, sen är den känslig för höga ljud och kan brusa en del. Om jag minns rätt var den rätt så vindkänslig också vilket gör dden mindre användbar utomhus.

Analogfreaks tips om PCM-D1 är lite intressant, för en fjärdedel av priset får man "lillebrorsan" PCM-D50 som i mina öron har både en smidigare storlek och faktiskt låter bättre.

En annan favorit är Olympus LS-11 som kombinerar ljudkvalitet, handhavande och kvalitetskänsla på ett mycket bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Oj du har tyvärr rätt i att den brusar rejält. Har bara använt den utomhus ärligt talat mest använt den utomhus då jag suttit och fikat på balkongen och där är det ju oftast lä. Har mera hört alla moppar och hundar som skäller än jag lyssnat efter brus.

Pinsamt misstag av mig men bra att du sa det så att inte ja lurar någon. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, är det för radio/broadcast där ljudkvaliteten är viktig?

Eller är det för tidningsjobb där du vill ha en diktafon för minnesstöd/slippa anteckningsblock och skriva din text i efterhand?

För enkelt bruk: Zoom H2

Smidig: Marantz PMD661 eller PMD 671

2-kanals inspelning till SD-kort resp. CompactFlash

Broadcast WAV eller MP3

Bekvämast: HHB FlashMic

Sennheiser reportermik (finns både rundtagande och riktade varianter) med inbyggd inspelning till flashminne

Manuell gain eller AGC

Tanka över till datorn med USB

Kostar runt 10 000 SEK inkl. moms

Top of the line: Sound Devices 702

2-kanals inspelning till CompactFlash

Lagrar Broadcast WAV samt MP2, MP3 och FLAC

AES3/EBU och Firewire

Kostar strax över 20 000 SEK inkl. moms

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag måste erkänna att jag slog till på Yamaha´n idag och jag tror jag är rätt nöjd. Eftersom jag pysslar med ljudet en del i efterhand så har ljudkvaliten faktiskt blivit behjälplig. Tanken är att redigera och sälja in inslag till lokalradion, men för Påannons/Avannons och vanligt studiotjatter har jag det stationära artilleriet som inte alls är så dumt.

Det enda som stör mig med Poketraken är den mikroskopiska överton som alltid verkar finnas där. Något tips från sakkunnig hur man minimerar det? Sen går det ju, ta i trä, att ansluta extern mikrofon till den lille gynnaren. Något tips på mikrofon i prisklassen "Frilansjournalist"?

Keep it coming!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...