Jump to content
Annons

Mick i 3500kr klassen + isollering/akustik behandla för 2000 eller bara mick i 5500kr klassen?


prototyp

Recommended Posts

Annons
Okej 😠

Claes? GA pre ampen? Är det bra kvalite och sånt då? Inge jä*la kina skit som pajar när man testat den bara? 🙂

Den brukar få positiva reaktioner mest hela tiden. Sök på Gearslutz och se själv, ska tydligen vara dunder! En annan som brukar få mycket goda recensioner är Great River, har aldrig kollat på var de ligger prismässigt dock, men de brukar hamna i Low end-delen av forumet så de borde inte vara allt för dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den brukar få positiva reaktioner mest hela tiden. Sök på Gearslutz och se själv, ska tydligen vara dunder! En annan som brukar få mycket goda recensioner är Great River, har aldrig kollat på var de ligger prismässigt dock, men de brukar hamna i Low end-delen av forumet så de borde inte vara allt för dyra.

Nja - jag vet inte riktigt varför Great River skulle hamna "low end"-avdelningen. Deras 1-kanaliga ligger runt 10000:-... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 🙂

Claes? GA pre ampen? Är det bra kvalite och sånt då? Inge jä*la kina skit som pajar när man testat den bara? 🙂

GA-preampen är byggd i Kina som så mycket annat av alla "amerikanska" och "europeiska" prylar (där allt i praktiken byggs i Kina, men slutmonteringen av någon av delarna som ingår, görs i "tillverkningslandet"). Alla som har recenserat preampen hittills, har blivit imponerade av både ljud- och byggkvaliteten. Går man till rätt fabriker i Kina, så får man väldigt bra prylar därifrån också - så man kan säkert räkna med att man så småningom inte längre behöver se "made in China" som någon sorts varningstecken... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja - jag vet inte riktigt varför Great River skulle hamna "low end"-avdelningen. Deras 1-kanaliga ligger runt 10000:-... 😛

Hm, tycker jag brukar se den där titt som tätt, är sällan inne i high end. Å andra sidan så finns det väl fortfarande de som räknar sina hemstudios som low end även om de har skaffat sin första high end pre, är ett rätt stort forum så finns väl mycket folk som ser på det ur olika vinklar. Dessutom har jag en känsla av att den lär vara en hel del mycket billigare i staterna än här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tycker jag brukar se den där titt som tätt, är sällan inne i high end. Å andra sidan så finns det väl fortfarande de som räknar sina hemstudios som low end även om de har skaffat sin första high end pre, är ett rätt stort forum så finns väl mycket folk som ser på det ur olika vinklar. Dessutom har jag en känsla av att den lär vara en hel del mycket billigare i staterna än här.

Antagligen är den billigare där, men det finns ingen orsak att se den som "low end", tycker jag.

Sedan finns där också de som tycker att allt under typ 30 papp, är "low end" - så det är ibland lite svårt att sålla åsikter från fakta där, speciellt om man inte har varit med ett tag... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är väl så. Jag menar, både Sm 57 och 7B, till exempel, används ju flitigt av välkända studios utan att kosta särskilt mycket. Men det kan mycket väl vara så också, att när folk börjar avancera mot high end från low end och köper sin första dyra preamp eller mikrofon, så kommer de att göra det i low end-delen. Det är lite grand som här, att folk tröttnar på "vad ska jag köpa för ljudkort, mikrofon, hur mixar jag och var är botten annaknappen?", samma gäller för high enddelen med första dyra preampen osv.

Runt 5400;- hittade jag billigaste GE:n för i US, så ligger väl i mellanskiktet vad det gäller low end.

Börjar dra sig lite väl off topic nu, jag ber om ursäkt och drar mig tillbaka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är väl så. Jag menar, både Sm 57 och 7B, till exempel, används ju flitigt av välkända studios utan att kosta särskilt mycket. Men det kan mycket väl vara så också, att när folk börjar avancera mot high end från low end och köper sin första dyra preamp eller mikrofon, så kommer de att göra det i low end-delen. Det är lite grand som här, att folk tröttnar på "vad ska jag köpa för ljudkort, mikrofon, hur mixar jag och var är botten annaknappen?", samma gäller för high enddelen med första dyra preampen osv.

Runt 5400;- hittade jag billigaste GE:n för i US, så ligger väl i mellanskiktet vad det gäller low end.

Börjar dra sig lite väl off topic nu, jag ber om ursäkt och drar mig tillbaka!

Även om det är lite OT, så är det viktigt att poängtera när man diskuterar priser i USA, att de utan undantag uppges utan moms (VAT) och att det alltså tillkommer frakt, tull och moms. Dessutom säljer inte alla utanför USA - och det är ofta inte mer än 3 eller kanske 6 månaders garanti, så det gäller att kolla villkoren ordentligt... Har du ett pris på 5400:- där, så tillkommer alltså svensk moms med 1350:-, tull brukar handla om 3-5%, så runt 250:- tull - och så frakten, vad den nu går på - så skillnaden blir inte alltid så gigantisk i slutänden, som det ibland verkar vid en snabb titt. 😛 De svenska listpriserna går det dessutom ofta att förhandla om, till viss del - och då minskar skillnaden ytterligare.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hah, glömmer alltid att de skriver utan VAT, hänt ett par gånger att man hittat något för ett visst pris och står med jämn växel i handen bara för att upptäcka att det blev lite till, men deras moms är relativt låg så brukar inte bli några större problem. När man beställer från Sverige dock blir det ju ett helt nytt spel. Men gällande low end-delen på GS går det nog fortfarande att räkna $795-preamps till, vilket var det jag syftade till mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Var ska du köpa den? Jag har aldrig provat en GoldenAge så skulle vara kul o höra vad du tycker om du nu väljer den!

Det luter åt en Golden age project pre73 🙂

FÅr bara 1700 spänn för min titan mick så tycker det är helt onödigt att sälja en sån bra mick för de priset..

Så en rör pre amp borde göra den ännu bättre 😕

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

hur ser det ut med öppet köp....oftast när jag köper mickar tycker jag det är viktigt att man kan lämna åter den ifall....!?!

Musikbörssen säljer den för 2999kr 😛

Har bara hitils hört bra om den! Har lyssnat på några tester ochså och den låter kalas för priset..

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det enda jag vill att du ska säga är en mikrofon för max 3500kr du rekomenderar!

Och inte "en mick för 1000kr räcker. mycket bättre att lägga dom andra 4000kr på akustik"

Som andra (och du själv) redan varit inne på är det ju mycket roligare att snacka/shoppa prylar än att fästa mineralull med björntråd och såga stora skivor av spånskiva.

Det ligger dock mycket i vad Gilbert skriver. Du skulle antagligen märka en större positiv utveckling av ditt sound om du akustikbehandlade än om du satsade på en ny preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra (och du själv) redan varit inne på är det ju mycket roligare att snacka/shoppa prylar än att fästa mineralull med björntråd och såga stora skivor av spånskiva.

Det ligger dock mycket i vad Gilbert skriver. Du skulle antagligen märka en större positiv utveckling av ditt sound om du akustikbehandlade än om du satsade på en ny preamp.

Absolut!

Jag vet att Gilbert är mycket kunnig inom det här och ni andra ochså.. MEN man måste ju börja någonstans!

Och jag väljer att börja köpa studio grejerna sen efter att jag köpt det mesta och jag är nöjd med mitt sound då börjar jag akustik behandla o.s.v för att kunna uppnå maximal ljud kvalite 😛

Men det jag har tänkt är inte värsta isolleringen med massa grejer.. Mitt rum som jag spelar in i just nu är redan rätt isollerade i väggarna o.s.v därför tror jag att jag bara kommer köpa en jävla massa isollerings/akustik paneler från någon musik sida och sätta i hela rummet förmodligen! Vet att det inte blir det allra bästa kanske men det blir ju iallafall isollerat?

Här hemma behöver jag heller inte värsta grejerna för då kan jag lika gärna dra till en riktig musik studio 🙂

Hemma studion är mest för att kunna göra låtar på ett smidigt och snabbt sätt!

hur ser det ut med öppet köp....oftast när jag köper mickar tycker jag det är viktigt att man kan lämna åter den ifall....!?!

Ska ta reda på det 🙂 Men musik börssen brukar ha öppet köp på alla sina produkter?!

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörssen säljer den för 2999kr 🙂

De vill alltså tjäna 4:- extra, jämfört med alla som säljer till listpriset, som är 2995:-... 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt rum som jag spelar in i just nu är redan rätt isollerade i väggarna o.s.v därför tror jag att jag bara kommer köpa en jävla massa isollerings/akustik paneler från någon musik sida och sätta i hela rummet förmodligen! Vet att det inte blir det allra bästa kanske men det blir ju iallafall isollerat?

Var lite försiktig. Överdriv inte - och speciellt inte om du kör med tunna porösa absorbenter - för då kommer du bara att döda diskanten och få ett fruktansvärt trist ljud, medan mellanregister och bas inte påverkas alls, utan ger ett störande och bumligt ljud eftersom det blir förhållandevis mycket starkare än diskanten. Lagom är bäst... 😛

EDIT:

En liten anmärkning på språkbruket: Ljudisolering är när man dämpar inkommande/utgående ljud och är något som sitter inbyggt i väggarna, medan akustikbehandling är när man dämpar ljudets framfart i det aktuella rummet och det sitter oftast utanpå väggarna. Det är helt skiljda begrepp som egentligen har väldigt lite med varandra att göra, men det är många som blandar ihop dem ändå, så därför ville jag göra ett litet förtydligande. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

Jag vet att Gilbert är mycket kunnig inom det här och ni andra ochså.. MEN man måste ju börja någonstans!

Och jag väljer att börja köpa studio grejerna sen efter att jag köpt det mesta och jag är nöjd med mitt sound då börjar jag akustik behandla o.s.v för att kunna uppnå maximal ljud kvalite 😛

Men det jag har tänkt är inte värsta isolleringen med massa grejer.. Mitt rum som jag spelar in i just nu är redan rätt isollerade i väggarna o.s.v därför tror jag att jag bara kommer köpa en jävla massa isollerings/akustik paneler från någon musik sida och sätta i hela rummet förmodligen! Vet att det inte blir det allra bästa kanske men det blir ju iallafall isollerat?

Här hemma behöver jag heller inte värsta grejerna för då kan jag lika gärna dra till en riktig musik studio 🙂

Hemma studion är mest för att kunna göra låtar på ett smidigt och snabbt sätt!

Ska ta reda på det 🙂 Men musik börssen brukar ha öppet köp på alla sina produkter?!

Mvh Douglas

Menar du ”isolerat” eller "akustiskt behandlat". Om du vill isolera så behövs större ingrepp än lite paneler på vägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är synd att sälja en så pass bra mick för 1700kr (Titan) men samtidigt så tvivlar jag på att en uppgradering av preamp kommer att lösa ditt problem. Titan är en väldigt speciell mic (kan lätt bli essig och vass på fel sångare) och om den inte passar dig röst så kommer inte en annan preamp att lösa problemet (inte lika bra som en annan mic i alla fall). Om jag var i dina skor så skulle jag börja med att prova lite andra mickar innan du bestämmer dig för vad du ska köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes 🙂

Det jag menar är alltså att jag ska sätta paneler på väggarna.. Inte i hela rummet men en stor del! Och sedan även några basfällor? Blir det bra då tror ni?

Titanen passar väldigt bra till min röst faktiskt och han jag alltid gör låtar med (min "partner") passar den faktiskt rätt bra till ochså..

Det jag ville uppnå med en ny mick var mer detaljrik sång o.s.v. Helst skulle jag ju självklart vilja sälja micken och köpa en ny, köpa en bra pre amp och massa akustik paneler och bas fällor.. Men pengarna finns liksom inte, hehe 🙂 Så här kommer det bli (om jag håller mig kvar vid att köpa ny preamp) att jag önskar mig GAP pre ampen i julklapp sen köper jag paneler för dom pengar jag redan har (runt 1500kr). Har hittat grymt bra priser på dolphin music 🙂

Vad tror ni om det? Kan det bli bra för en hemstudio iallafall? 😄

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är synd att sälja en så pass bra mick för 1700kr (Titan) men samtidigt så tvivlar jag på att en uppgradering av preamp kommer att lösa ditt problem. Titan är en väldigt speciell mic (kan lätt bli essig och vass på fel sångare) och om den inte passar dig röst så kommer inte en annan preamp att lösa problemet (inte lika bra som en annan mic i alla fall). Om jag var i dina skor så skulle jag börja med att prova lite andra mickar innan du bestämmer dig för vad du ska köpa.

Håller med dig Gilbert 🙂 Den är faktiskt riktigt dålig på fel sångare.. Men används den till rätt röst är den faktiskt otroligt bra!

Till min röst är den väldigt bra och den skapar inte mycket esss o.s.v 🙂 Men som sagt det jag ville uppnå med en ny mick var mer detaljrik sång men mest att micken skulle passa dom flesta som kommer hit och spelar in!

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...