Jump to content
Annons

EAN-kod på cd- eller dvd-produkt


debatt

Recommended Posts

Hej!

Jag har betalat 500 SEK och erhållit en EAN-kod för en produkt. Jag har fått en bild också. Men den är jättestor! Jag undrar därför hur stor den ska vara? Vad kräver en sån där streckkodsläsare? Finns det ett standardmått, höjd och bredd, när den ska finnas baktill på en cd-produkt? Finns det något krav på någon viss upplösning för att den ska kunna läsas av en streckkodläsare? Jag antar att jag kan göra den mindre i mitt scannerprogram som nog heter ArcSoft Photo Studio 5.5, såsom procent av originalbilden? Kanske 20% av densamma.

Dessutom, ska den finnas både på cd-skivan, på baksideskortet och baktill i cd-bookleten? Eller räcker det eller bör den bara finnas på en plats av dessa?

Claes?

(jobbar med scanners väl?)

😄

kola//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enligt EAN-reglerna, så får koden skalas ner, men egentligen inte kapas av på höjden, som många gör...

För att alla scannrar säkert ska kunna läsa, så se till att modulbredden (bredden på de smalaste strecken) inte är mindre än 0.3mm. 0.2mm kan också gå, men det är inte alla scannrar som klarar det.

Välj också vettiga färger, så att du inte tar färger med dålig kontrast (som t ex svarta streck på röd bakgrund). Svarta streck på vit bakgrund är idiotsäkert. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde nämna en viktig sak. Även om det bör finnas med i bilden du har fått, så se till att marginalen före och efter koden är tillräckligt stor på båda sidor. Den ska vara 10ggr modulbredden. Om modulbredden är 0.3mm, så ska alltså marginalen före och efter koden vara 3mm på båda sidor, för att det inte ska bli problem med läsningen. Det är främst laserscannrar som kräver det, medan CCD-scannrar är mer toleranta, men man vet ju aldrig vilken scannertyp de har i butikerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Enbart en streckkod behövs och den ska sitta bak på fodralet för kassörens skull.

Ja, jag förstår, men jag tänkte: gör man helt fel, är det förbjudet, om man sätter koden på cdn också och längst bak i häftet?

Tänkte bara ifall de hittade en övergiven cd utan de tryckta/utskrivna grejerna och inte visste vad det var...

Har sett nu att "alla" bara har koden på baksidan.

Nu blir det inte en jewel box, men det blir likväl en på baksidan åtminstone.

& Freddy, tack. Fick både ean och bogskod genom samma söta kvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innehåller EAN-koden (EAN-13 tror jag den också kallas, den jag har fått, det är väl 13 siffror) för information egentligen?

När jag beställde den så angav jag bara namn, adress, telefon.

Vad jag menar är, Grammotex har väl inget register på att "den koden hör samman med den plattan"?

Är det inte i varje butik man på något sätt för in EAN-kodens sifferkombination i kombination med ett av dem själva inskrivet artistnamn och titel?

På så sätt kan det ju bli fel om butiken skriver in en annan titel i kombination med min ean-kods sifferkombination...

Samtidigt verkar det ju omständligt om varje butik ska föra in varje artikels ean-koder i kassan först, innan de kan läsas av så att kunderna kan köpa dem...

Hur gör en livsmedelsbutik?

Kommer inte ihåg om det sas något mer vid beställningen för 1.5 år sedan.

Dvs... hur har grammotex kommit fram till EAN-koden jag fick?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innehåller EAN-koden (EAN-13 tror jag den också kallas, den jag har fått, det är väl 13 siffror) för information egentligen?

När jag beställde den så angav jag bara namn, adress, telefon.

Vad jag menar är, Grammotex har väl inget register på att "den koden hör samman med den plattan"?

Är det inte i varje butik man på något sätt för in EAN-kodens sifferkombination i kombination med ett av dem själva inskrivet artistnamn och titel?

På så sätt kan det ju bli fel om butiken skriver in en annan titel i kombination med min ean-kods sifferkombination...

Samtidigt verkar det ju omständligt om varje butik ska föra in varje artikels ean-koder i kassan först, innan de kan läsas av så att kunderna kan köpa dem...

Hur gör en livsmedelsbutik?

Kommer inte ihåg om det sas något mer vid beställningen för 1.5 år sedan.

ISRC vet jag dock exakt hur det funkar.

Jobbar en del på mitt 9-5 jobb med EAN-koder och vi leverarar till livsmedelsbutiker.

Oftast när man levererar till en kund typ Ica är de mkt noga med att varorna skall vara märkta med deras streckkod. Får vi inga direktiv av kunden är de fritt fram för oss att välja själva. 1sta siffran betecknar landet har jag för mig. Sen kommer 5-6 siffror som är registrerat på vårt företag. Alltid samma på alla våra produkter alltså. Sedan ett antal som vi bestämmer själva. Där använder vi vanligtvis vårt artikelnummer för enkelhetens skull.. Sista siffran är en kontrollsiffra. Samma för skivor kan jag tänka mig. Du får ett antal siffror om du registrerar dig och ska ge ut skivor sen ett antal som du bestämmer själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innehåller EAN-koden (EAN-13 tror jag den också kallas, den jag har fått, det är väl 13 siffror) för information egentligen?

De två första siffrorna är ett landsprefix, som anger var i världen den aktuella koden är registrerad. För svenska företag är det som regel 73, eftersom 73 är Sveriges landsprefix - men om de har ett moderbolag i Tyskland, så kan det bli den tyska landskoden i stället, så det är inte helt säkert att man kan se ursprungslandet i EAN-koden.

Sedan följer 7 siffror som är en företagskod (alltså i ditt fall Grammotex' företagskod).

Sedan kommer 3 siffror som är ett löpnummer som Grammotex delar ut till dig - och till sist är det en checksiffra.

På en företagskod kan man alltså ha max 1000 olika artiklar, så när Grammotex har delat ut 1000 EAN-13 koder, så måste de ha en ny företagskod för nästa 1000 etc.

Är det inte i varje butik man på något sätt för in EAN-kodens sifferkombination i kombination med ett av dem själva inskrivet artistnamn och titel?

Själva EAN-koden innehåller ingen info om varan i sig, utan är bara ett artikelnummer, så de måste skriva in info och pris själva.

På så sätt kan det ju bli fel om butiken skriver in en annan titel i kombination med min ean-kods sifferkombination...

Samtidigt verkar det ju omständligt om varje butik ska föra in varje artikels ean-koder i kassan först, innan de kan läsas av så att kunderna kan köpa dem...

Hur gör en livsmedelsbutik?

De måste lägga in varje enskild artikel och ett pris manuellt (eller så kanske de får listor som de kan lägga in på annat sätt), så att rätt pris kommer upp i kassan när de läser den aktuella koden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tusen miljoner tack!! 🙂

"EAN-koden innehåller ingen info om varan i sig"... Fascinerande.

Jag var lite rädd att jag beställt en EAN-kod för min debut-cd - som blivit rätt kraftigt fördröjd av olika anledningar - och till Grammotex år 2008 angett artistnamn och titel samt utgivningsår och att dessa uppgifter på något sätt stod dolt i EAN-koden jag fått och att kassan i skivbutiken därför skulle läsa in fel uppgift om min produkt...

Jag har nämligen inte kvar det artistnamn/bandnamn som jag tror nämndes till Grammotex 2008 och jag angav nog att skivan skulle ges ut det året också, men nu blir det dec 2009 eller möjligen januari 2010. Jag angav nog dessa uppgifter till dem i mail nämligen, innan jag fick veta att det var namn, adress o tfnnr som krävdes. Mastrar och formger för fullt...

Dator som pajade, program som inte var kompatibla, en överoptimistisk tidsplan och tennisarmbåge är faktorer som fördröjt utgivningen.

Skiva 2 och skiva 3 kommer 2010.

Men då blir det nya EAN-koder att beställa. Bolagskoden är densamma och ISRC-koderna lägger jag in efterhand, unika för var låt. Tror jag är med på banan nu!

🙁

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med föregående talare.

Kan ju passa på att tipsa om QR-koder också. Inte alls samma sak, men där kan man koda in valfri information, t.ex. en URL som kan läsas i t.ex. en mobilkamera för att direktlänka telefonens webläsare dit. Dessa genererar man själv gratis.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt EAN-reglerna, så får koden skalas ner, men egentligen inte kapas av på höjden, som många gör...

Jupp, den får skalas ner, men inte hur mycket som helst. Den får skalas från 80% upp till 200% av ursprungsstorleken. Det rekommenderas också att man inte skall skala ner den eftersom toleransen blir sämre i avläsningen.

Rekommenderad sida att läsa kan vara denna: http://www.gs1.se/sv/GS1-i-min-bransch/Dag...r-och-kvalitet/

Om det är så att bilden blir jättestor när du öppnar den så beror det förmodligen på att du antingen jobbar med en programvara som inte tar hänsyn till upplösningen i bilden, alternativt att du försöker klistra in EAN-koden i en annan bild med en lägre, fast upplösning (I princip samma effekt som du får om du importerar in en ljudfil på 48kHz i ett projekt som bara är på 44kHz).

Rekommendationen är att använda ett layoutprogram (ex.vis InDesign) för att lägga in EAN-koder i stället för "ritprogram" (ex.vis Photoshop). Du får då automagiskt in EAN-koden i 100% storlek. En trevlig bieffekt är att du kommer också att få mycket bättre kvalité på texter mm om du skriver dessa i layoutprogrammet isf "ritprogrammet".

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Grammotex tar 250:- för en EAN-kod. Kan vara bra att veta nästa gång så du inte betalar 500 igen i onödan.

Grammotex tog tidigare 500 kr för första EAN-koden och sedan 250 kr för varje ytterligare kod. Detta verkar dock vara ändrat nu om man kollar på deras hemsida, så Debatt har nog inte blivit lurad iaf, utan det var bara andra regler som gällde när han beställde tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grammotex tog tidigare 500 kr för första EAN-koden och sedan 250 kr för varje ytterligare kod. Detta verkar dock vara ändrat nu om man kollar på deras hemsida, så Debatt har nog inte blivit lurad iaf, utan det var bara andra regler som gällde när han beställde tidigare.

Ok, där ser man, tack för info =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...